پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433817 تاریخ : 1397/09/28-10:14:26
,23,17,
گسترش فرهنگ مقدمه توسعه اقتصادی کشورهاست

یادداشت،

گسترش فرهنگ مقدمه توسعه اقتصادی کشورهاست

با نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن کشورها می توان فهمید که همواره اشاعه فرهنگ و ارتقای دانش و آگاهی مردم جامعه ، مقدم بر رشد و توسعه اقتصادی بوده است.

بانک و صنعت، بشر از زمانی که تکنولوژی را برای سهولت و سرعت انجام امور خود به کار گرفت زمینه سازی برای استفاده از این امکانات را واجب و بدیهی دانست در واقع بدون فرهنگسازی لازم ،این تکنولوژی نه تنها کاربرد مطلوب را نداشت بلکه چالشهای فراوانی را نیز موجب می شد.

انسان متمدن برای همزیستی مسالمت آمیز ، قوانینی را وضع کرد و برای اجرای این قوانین بحث تامین بودجه به میان آمد. در همین راستا مبحثی به نام اقتصاد شکل گرفت و به این ترتیب بود که علم اقتصاد به عنوان علمی جدید و مهم در صدر اقدامات بشر قرار گرفت.
اقتصاد ، جایگاه ویژه ای در جامعه بشری به خود اختصاص داد و در همین راستا بود که لزوم فقرزدایی و ایجاد آسایش و امنیت و امکانات رفاهی برای مردم مهمترین وظیفه دولتها قلمداد شد. از آنجایی که فعالیتهای اقتصادی بیرون از شبکه فرهنگی گسترده جامعه امکان پذیر نبود اولین گام ، رشد و گسترش فرهنگ مردم تعیین گردید.
سیاستهای اقتصادی و اجرایی دولتهایی که بر همین اصل تهیه می شد با موفقیت همراه گشته و استهلاک هزینه ها و انرژیها به حداقل رسید.
در جهان کنونی که فرصت آزمون و خطا برای هیچکس وجود ندارد استفاده از تجربیات کشورهای موفق در زمینه اداره کشور و استفاده بهینه از منابع درآمدی حرف اول را می زند و ناگفته پیداست که جاده ترقی و رسیدن به قله های موفقیت مرهون بکار گیری این تجربیات و دانش به دست آمده می باشد.
اکنون این عبارت که " لازمه رفع فقر و بهبود کیفیت زندگی ، داشتن اقتصادی سالم و توسعه یافته است و فرهنگ ، بال مهم توسعه اقتصادی است" قابل فهم و اصلی انکار نکردنی برای مسئولین و دولتمردان هر کشوری است.
به عبارتی عامیانه باید گفت اقتصاد در دل فرهنگ مردم و در بطن جامعه است و شکوفایی اقتصاد بدون داشتن فرهنگ و آگاهی مردم امکان پذیر نمی باشد. برای این مقوله می توان پرداخت مالیات را مثال زد . تا زمانی که فرهنگسازی لازم برای افزایش اعتماد مودیان مالیاتی و مردم جامعه اتفاق نیفتد مشارکت در پرداخت مالیات با استقبال زیادی روبرو نخواهد بود . مردم وقتی بدانند که مالیات پرداختی آنها صرف تامین رفاه و امکانات خودشان می شود با رضا و رغبت بیشتر و در زمان تعیین شده برای پرداخت مالیات متعلقه اقدام خواهند کرد و این چنین است که با صراحت می توان عنوان کرد شالوده اقتصاد سالم و پویا ایجاد فرهنگ و افزایش باورهای مثبت مردم جامعه می باشد. هرگاه مسئولین توانستند با ایجاد فرهنگسازی ، این اعتقاد را در ذهن آحاد مردم جامعه نهادینه کنند می توان امیدوار بود که در جهت رشد و اعتلای اقتصادی قرار گرفته ایم و هزینه ها و بودجه هایی که صرف ایجاد امکانات رفاهی برای مردم می شود هدر نرفته و رضایت همگانی حاصل خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران