پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657586 تاریخ : 1402/04/25-11:06:42
,10025,
نگاهی به عملکرد بیمه کارآفرین در آینه آمار؛ از رشد 45 درصدی بیمه های عمرو زندگی تا نسبت خسارت پایین تر از میانگین صنعت بیمه

نگاهی به عملکرد بیمه کارآفرین در آینه آمار؛ از رشد 45 درصدی بیمه های عمرو زندگی تا نسبت خسارت پایین تر از میانگین صنعت بیمه

رشد 45 درصدی بیمه های عمر و زندگی در کنار نسبت خسارت پایین تر از میانگین صنعت بیمه گوشه ای از عملکرد شرکت بیمه کارآفرین در سال گذشته(1401) است.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازروابط عمومی بیمه کارآفرین، بیمه کارآفرین در عمل در سال 1382 با 7 میلیارد تومان سرمایه کار خود را آغاز کرد و به مرور زمان سرمایه خود را افزایش داد. این شرکت در اسفند 1399 از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه 443 درصدی انجام داد و سرمایه شرکت را از 175 میلیارد تومان به 950 میلیارد و 400 میلیون تومان رساند. در شهریور سال 1401 نیز شرکت از محل سود انباشته سرمایه خود 26 درصد دیگر افزایش داد و به هزار و 200 میلیارد تومان رساند.

بیمه کارآفرین با 630 نفر نیروی انسانی با نسبت جنسیتی 43 درصد زن و 57 درصد مرد در حال انجام فعالیت است. این شرکت علاوه بر دفتر مرکزی و وب سایت خدمات آنلاین دارای 54 شعبه، 2085 نمایندگی و 912 کارگزاری است و در تمام کشور فعالیت دارد. شرکت بیمه کارآفرین در اغلب رشته های بیمه ای مشغول خدمت رسانی است ولی تمرکز خود را بیشتر روی انواع بیمه های زندگی و غیرزندگی قرار داده است.

در سال 1401 درآمد حق بیمه ناخالص شرکت با رشدی 79 درصدی نسبت به سال قبل به رقم هزار و 940 میلیارد و 11 میلیون تومان رسیده است. برای سال 1402 هم پیش بینی می شود که درآمد حق بیمه ناخالص شرکت با رشدی 87 درصدی به 3 هزار و 637 میلیارد و 52 میلیون تومان برسد. درآمد حق بیمه خالص یا سهم نگهداری شرکت که در سال 1400 حدود 38 درصد رشد کرده بود، در سال 1401 نیز 83 درصد رشد کرده و به هزار و 667 میلیارد و 808 میلیون تومان رسیده است.

درآمد سرمایه گذاری بیمه کارآفرین نیز که یکی از اولین شرکت های متمرکز در زمینه فروش بیمه های زندگی است در سال 1401 با رشدی 40 درصدی به 965 میلیارد و 571 میلیون تومان رسیده است. درآمدهای بیمه ای این شرکت نیز رشدی 61 درصدی داشته و در پایان سال 1401 به 3 هزار و 99 میلیارد و 459 میلیون تومان رسیده است. همچنین سود عملیاتی بیمه کارآفرین در سال 1401 با رشد 88 درصدی به 547 میلیارد و 472 میلیون تومان رسید. رشد این شرکت در صنعت بیمه مناسب ارزیابی می شود چراکه این شرکت در برخی حوزه ها مانند سود خالص این شرکت نیز رشد 86 درصدی را تجربه کرد و در مقایسه با سال 1400 که سود خالص آن 296 میلیارد 224 میلیون تومان بود سود خالص خود در سال 1401 به 550 میلیارد و 968 میلیون تومان رساند.

از طرفی، میزان پرداخت خسارت خالص در این شرکت بیمه ای در پایان سال قبل نسبت به مدت مشابه سال 1400 به میزان 110 درصد افزایش پیدا کرد و رقم هزار و 252 میلیارد و 573 میلیون تومان را محقق شده است. همچنین، این شرکت بیمه ای در سالی که گذشت موفق شد تا سود خالص هر سهم را با 86 درصد افزایش به 459 ریال برساند. از سوی دیگر، بیمه کارآفرین انضباط مالی را نیز به خوبی رعایت کرده است چرا که هزینه های اداری و عمومی این شرکت در سال گذشته نسبت به سال قبل آن فقط 39 درصد رشد داشته که تقریبا با نرخ تورم سالانه متناسب و حتی کمتر از آن بوده است.

رشد شاخصه های مالی این شرکت در مقایسه با سال 1400 و با توجه به چالش های اقتصادی و اجتماعی سال گذشته چشمگیر بوده است. مهم ترین نسبت های مالی شرکت های بیمه، نسبت خسارت است که هر چه نسبت به دوره های قبلی کاهشی تر باشد نشان می دهد روند مدیریت ریسک در شرکت مناسب تر بوده است. نسبت خسارت خالص پرداختی به حق بیمه خالص صادره بیمه کارآفرین در سال 1401 معادل 75.1 درصد بوده که علیرغم رشد 10 درصدی نسبت به سال 1400 هنوز پایین تر از میانگین صنعت است. در حقیقت، نسبت خسارت شرکت بیمه کارآفرین در اکثر رشته های بیمه ای از میانگین صنعت بیمه کمتر است. نسبت هزینه اداری و عمومی به حق بیمه خالص هم از 22.75 درصد در سال 1400 به 17.3 درصد در سال 1401 کاهش یافته است که هرچند از میانگین صنعت بالاتر است، کاهش چشمگیری داشته و نشان دهنده توجه مدیریت به کاهش هزینه ها است.

نسبت درآمد خالص به درآمد کل نیز از 47.16 درصد به 53.81 درصد افزایش یافته است. نسبت سود خالص به دارایی که یکی از بهترین معیار برای سنجش سودآوری یک شرکت است و نشان می دهد دارایی های شرکت در ایجاد سود خالص به نحوه موثری به کار گرفته شده اند. این نسبت که از تقسیم سود خالص بعد از مالیات به حقوق صاحبان سهام به دست می آید رشد خوبی داشته و از 18.02درصد به 28.51 درصد در سال 1401 رسیده است که نسبت به میانگین صنعت بسیار بالاتر است. همچنین، نسبت سود خالص بعد از مالیات به کل حق بیمه از 12.64 به 15.19 درصد افزایش یافته است.

نسبت بدهی کل به دارایی کل در حدوده 84 درصد تقریبا ثابت مانده و رشد بدهی های شرکت کنترل شده است. نسبت دارایی های نقد به کل دارایی ها از 87.8 به 90.6 افزایش یافته است. نسبت ذخیره خسارت معوق به مجموع ذخایر فنی نیز از 2.94 به 3.49 درصد رسیده است.

ترکیب پرتفوی بهینه در کنار مدیریت ریسک مناسب و نسبت خسارت پایین تر از میانگین صنعت بیمه از روشن ترین نقاط عملکردی بیمه کارآفرین در سال های اخیر است.

شرکت بیمه کارآفرین طی عملکرد یک ماهه منتهی به 31 خرداد ‍1402 از محل فروش حق بیمه 484 میلیارد و 33 میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به عملکرد یک ماهه مشابه سال قبل 140 درصد افزایش را تجربه کرده است. شرکت در این ماه تراز مثبت 166 درصد را ثبت نموده است.

همچنین طی عملکرد سه ماهه سال مالی منتهی به خرداد 1402 بیمه تعاون از محل فروش حق بیمه هزار و 62 میلیارد و 883 میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد افزایش نشان می دهد.

گزارش سه ماهه منتشر شده شرکت در خرداد ماه 1402 نشان می دهد که مبلغ 267 میلیارد و 717 میلیون تومان حق بیمه خالص توسط شرکت نگهداری می شود. در این دوره بالغ بر 60 درصد از کل پرتفو را حق بیمه زندگی اندوخته دار تشکیل داده و مابقی به رشته های دیگر اختصاص داده شده است. شرکت طی عملکرد تجمیعی خود در فصل بهار امسال تراز مثبت 136 درصدی ثبت کرده است.

توانگری مالی، توانایی مالی موسسه برای پوشش ریسک های پذیرفته شده خود تعریف شده و از تقسیم مبلغ سرمایه موجود بر مبلغ سرمایه الزامی حاصل می شود. بیمه مرکزی همه ساله با محاسبه نسبت توانگری جایگاه شرکت های بیمه را از این منظر مشخص می کند. شرکت بیمه کارآفرین با چشم انداز افزایش سهم از بازار و رسیدن به ترکیب پوتفوی سودآور توانسته برای هفتمین سال متوالی سطح توانگری یک را به دست آورد. این شرکت با تکیه بر اصول بیمه گری، انسجام و کار گروهی، برنامه ریزی، به کارگیری نیروی متخصص، آموزش مداوم و تمرکز بر اولویت ها توانست جایگاه مطلوب و همیشگی خود را در میان دیگر شرکت های بیمه حفظ کند. همانطور که در نمودار زیر می بینید، نسبت توانگری شرکت بیمه کارآفرین طی چند سال اخیر همواره دارای سطح یک توانگری مالی بوده است.

بیمه کارآفرین توانسته طی سال های متمادی با تکیه بر ارائه محصول جذاب، توسعه زیرساخت و آموزش کارشناسان در بخش بیمه های عمر و زندگی خوش بدرخشد. کل حق بیمه وصولی (از محل صادره و تمدیدی) بیمه های عمر در سال 1399 با رشدی 31 درصدی معادل 830 میلیارد تومان بود. در سال 1400 کل حق بیمه وصولی شرکت به هزار و 135 میلیارد و 532 میلیون تومان رسید و رشدی 36 درصدی را ثبت کرد. این روند در سال 1401 به اوج خود رسید و با رشد 53 درصدی دریافتی شرکت به رکورد هزار و 737 و 125 میلیون تومان رسید.

در نمودار زیر می توانید روند به ثمر نشستن تلاش های مجموعه و اقبال بازار به محصول و برند شرکت در این رشته بیمه ای را مشاهده کنید. همچنین، در سه ماهه اول سال 1401 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، بیمه های عمر و زندگی بیش از 45 درصد رشد داشته اند و انتظار می رود این روند مثبت در ماه های آینده تداوم داشته باشد. گفتنی است سهم بیمه نامه های عمردر صنعت به طور میانگین 14.1 درصد است در حالی که این رشته حدود نیمی از پرتفوی بیمه کارآفرین را به خود اختصاص داده است.

در بخش حق بیمه وصولی جدید نیز شرکت در سال 1401 رشدی 107 درصدی نسبت به سال 1400 ثبت کرده است و آورده شرکت از این محل از 269 میلیارد و 289 میلیون تومان به 558 میلیارد و 896 میلیون تومان رسید.

با حرکات روزافزون جوامع به سوی دنیای دیجیتال، موضوع فروش آنلاین بیمه عمر نیز یکی از مباحثی مجادله برانگیز میان کارشناسان بود و بخش بزرگی از فعالان معتقد بودند که با توجه به نوپایی صنعت بیمه در ایران فروش آنلاین بیمه نامه به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. باوری که همه گیری بیماری کرونا آن را به سرعت تغییر داد و فرصتی استثنایی در اختیار بیمه گذاران نهاد.

شرکت بیمه کارآفرین هم با اقدام به موقع و ایجاد زیرساخت های لازم از این فرصت نهایت استفاده را برد. این شرکت در شهریور ماه 1398 باشگاه مشتریان خود را با محوریت شبکه فروش به عنوان اصلی ترین مشتری بیمه کارآفرین راه اندازی و افتتاح کرد و روز ششم شهریور ماه را به عنوان «روز تحول دیجیتال بیمه کارآفرین» نام گذاری کرد.

علت این نام گذاری عزم مدیریت برای تغییرات گسترده در جهت اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات به کلیه مشتریان با استفاده از دستاوردهای انقلاب دیجیتال و ایجاد تغییر و تحول بنیادین در شرکت عنوان شده است. بدین ترتیب، سامانه باشگاه مشتریان با امکانات بسیار ویژه برای نمایندگان و کارگزاران طراحی شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

توسعه شبکه فروش به سبک جدید، تسهیل فرایند فروش، امکان فروش بیمه نامه به واسطه موبایل و در نهایت حذف اپراتوری همکاران شعب از جمله اقداماتی است که بیمه کارآفرین برای افزایش عملکرد شرکت در دستور کار خود قرار داده است. باشگاه مشتریان بیمه کارآفرین براساس ارزیابی های انجام شده و امتیاز کسب شده، به عنوان محصول نوآور برتر ایرانی در سال 1400 انتخاب شد. محصولی که اعداد و ارقام و روند درآمدی شرکت کارآمدی آن را بیش از پیش تائید می کنند.

شرکت بیمه کارآفرین در سال 1401 و در سالروز راه اندازی باشگاه مشتریان و روز تحول دیجیتال شرکت از سامانه جدیدی با عنوان «کارا» به عنوان دستیار ویژه شبکه فروش رونمایی کرد. این نرم افزار به نماینده و سازمان های فروش دسترسی لازم به اطلاعات مشتریان خود را می دهد تا در زمان مناسب نسبت به پیگیری سررسید های معوق اقدام نمایند. این اقدام در راستای اهداف شرکت و ارائه خدمات هر چه بهتر به بیمه گذاران در جهت دیجیتالی شدن فرآیند های ارائه خدمات برای شبکه فروش بوده و انتظار می رود علاوه بر افزایش درآمد باعث کاهش هزینه های کسب و کار نیز بشود.

بیمه کارآفرین همچنین به منظور تجمیع خدمات پس از فروش خود اقدام به راه اندازی سامانه نرم افزاری «کارینو» کرده است. این محصول که در حال حاضر در فاز اول خود قرار دارد انواع خدمات پس از صدور بیمه نامه شامل مشاهده آخرین وضعیت بیمه نامه، مشاهده وضعیت مالی بیمه نامه، چاپ بیمه نامه، پرداخت اقساط بیمه نامه، واریز به اندوخته در بیمه نامه های عمر، مشاهده اندوخته و امکان ارسال درخواست برداشت از اندوخته و ویرایش اطلاعات تماس بیمه گذاران را فراهم کرده است.

این محصول در فاز دوم خود امکانات دیگری همچون درخواست الحاقیه و اعلام خسارت در رشته های مختلف را ارئه خواهد کرد. این محصول می تواند با کاهش نیاز به حضور فیزیکی مشتریان هزینه های شرکت را کاهش دهد. همچنین چنین محصولاتی منجر به صرفه جویی در وقت مشتریان و کاهش آلودگی هوا و ترافیک در سطح کشور می شود که بسیار ارزنده است و نشان دهنده ی توجه مدیریت به مسئولیت اجتماعی شرکت است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 262
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران