پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 636780 تاریخ : 1402/03/20-23:49:52
,10027,
نشست مشترک رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی

نشست مشترک رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی

دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن آقا نظری شاهرودی رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی شهر قم، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که ساعت 16 روز پنج شنبه 4 خرداد 1402 با حضور معاونین و مدیران دو مجموعه در محل موسسه دائره المعارف فقه اسلامی شهر قم برگزار شد، دکتر عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، ضمن بیان مقدمات و معرفی اعضای حاضر در جلسه، از تکافل به عنوان رمینه ساز تکامل صنعت بیمه یاد کرد و با اشاره به تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد بر اجرایی سازی تکافل در صنعت بیمه کشور تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه اقدامات لازم در راستای ارائه محصولات تکافل در صنعت بیمه کشور را آغاز و تاکنون مجوز اجرای تکافل را به 7 شرکت بیمه اعطا کرده است.

وی در تشریح روند اعطای مجوز به شرکت های بیمه افزود؛ پژوهشکده بیمه با تشکیل کارگروه تکافل و برگزاری جلسات متعدد، چارچوب عملیاتی اجرایی سازی تکافل در کشور را طراحی و تدوین نموده و با تشکیل شورای فقهی صنعت بیمه، این نهاد وظیفه اعلام نظر نهایی در خصوص انطباق فعالیتهای شرکت های بیمه ارائه دهنده محصولات تکافلی با شریعت اسلامی را برعهده دارد.
دکتر عسگری با اعلام آمادگی پژوهشکده بیمه مبنی بر حمایت مادی و معنوی از رساله ها و مقالات حوزه بیمه و تکافل و ارائه موضوعات پیشنهادی پژوهشکده بیمه برای انجام طرح های پژوهشی تصریح کرد، پژوهشکده بیمه از دانشجویان موسسه دائره المعارف فقه اسلامی که قصد فعالیت پژوهشی در عرصه تکافل را داشته باشند، استقبال خواهد کرد.
وی همچنین ضمن دعوت از دانشجویان دایره المعارف فقه اسلامی برای مشارکت در وبینارها و کارگاه های آموزشی طراحی شده توسط پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ تمامی آثار موجود در حوزه تکافل از قبیل سخنرانی، کتاب، مقاله، مجله و... در سایت پژوهشکده بیمه بارگذاری شده است و به طور مستمر درحال بروز رسانی می باشد و دانشجویان با مراجعه به این بخش از سایت می توانند اطلاعات لازم در خصوص تکافل را کسب نمایند.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به احصای مبانی نظری و فقهی تکافل و تجمیع نظرات شورای فقهی و کارگروه تکافل، از کارشناسان موسسه دائره المعارف فقه اسلامی خواست تا پس از مطالعه این مبانی، نظرات خود را در خصوص آن مطرح نمایند.
دکتر عسگری، خواستار ارائه موضوعات مرتبط با تکافل و منابع موجود در این حوزه در نشریه موسسه دائره المعارف فقه اسلامی شد و از رئیس این موسسه خواست تا ضمن تعریف سرفصل های آموزشی برای تدریس تکافل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، با تبیین تکافل در مجامع فقهی، به گفتمان سازی این موضوع در میان فعالان حوزه های علمیه کمک نمایند.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر نظری رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی، توسعه صنعت بیمه را لازمه توسعه اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد صنعت بیمه در کشور به سرعت در حال گسترش است و تنها راه رهایی از چالش های کنونی کشور، تولید محصولات دانش بنیان و صادر کردن این محصولات به کشورهای دیگر می باشد.
رئیس موسسه دایره المعارف فقه اسلامی با اشاره به کاستی های موجود در عملکرد دانشگاه ها در بحث های اقتصادی حوزه بیمه و اکتفای حوزه های علمیه به بیان برخی فتاوی موجود در این رابطه خاطرنشان کرد؛ کشورهای اسلامی تکافل را جایگزین بیمه های رایج کرده اند و برای ارتباط موثر با سایر کشورها ملزم به ارائه مبانی محکم از تکافل هستیم که این امر توجیه کننده اهتمام جدی پژوهشکده بیمه در موضوع تکافل است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر نظری با اعلام آمادگی این موسسه برای همکاری با پژوهشکده بیمه تاکید کرد، پرورش نیروی انسانی خبره در حوزه تکافل، نیازمند تاسیس رشته هایی مختص بیمه اسلامی و تکافل در دانشگاه ها می باشد و موسسه دایره المعارف فقه اسلامی می تواند از طریق ارتباط با گروه های فقهی و مجله ای که متعلق به دایره المعارف فقه اسلامی است زمینه آشنایی متخصصین حوزه فقهی را با موضوعات تکافل فراهم نماید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 218
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران