پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583444 تاریخ : 1400/04/06-16:57:31
,9,
موادمخدر منشاء وقوع بسیارى از جرائم اجتماعى نظیر قتل و تجاوز و سرقت

معاون غذا و دارو دانشگاه ایران به مناسب روز جهانی مبارزه با مواد مخدر:

موادمخدر منشاء وقوع بسیارى از جرائم اجتماعى نظیر قتل و تجاوز و سرقت

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای پرداختن به مبارزه با اعتیاد باید به علل گرایش به آن پرداخت و زمینه های ایجاد و گرایش آن را در جامعه شناخت و با آنها به مبارزه پرداخت ، در غیر این صورت درمان جسمى و روانى کوتاه مدت بوده و با فراهم بودن بستر گرایش ، فقط براى مدتى مثمرثمر بوده و فرد مـعتاد دوباره به اعتیاد روی خواهد آورد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران، 26 ژوئن مصادف با 5 تیر ماه ، که به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که توسط سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است فرصتی را فراهم می آورد تا هر ساله در سراسر دنیا نگاهی ویژه به پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر انداخته شود و با انجام گردهمایی ها و تصمیم گیری ها ، به اقداماتی در جهت مبارزه با این پدیده پرداخته شود.


در همین راستا دکتر فاطمه فتحی معاون غذا و دارو دانشگاه ایران ضمن اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: پرداختن به پدیده خانمان سوز و شوم مواد مخدر به صورت جهانی از 1987 آغاز شد تا با تدوین سندی جامع و بین المللی هر ساله این امر مهم و عواقب ناشی از آن در رئوس فعالیت های جوامع بین الملل قرار گیرد تا متعاقب آن در سطح بین الملل، قاطعانه در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را پیگیریها و راهکارهای لازم، ارائه و اجرایی شوند.

معاون غذا و دارو گفت: برای پرداختن به مبارزه با اعتیاد باید به علل گرایش به آن پرداخت و زمینه های ایجاد و گرایش آن را در جامعه شناخت و با آنها به مبارزه پرداخت ، در غیر این صورت درمان جسمى و روانى کوتاه مدت بوده و با فراهم بودن بستر گرایش ، فقط براى مدتى مثمرثمر بوده و فرد مـعتاد دوباره به اعتیاد روی خواهد آورد.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین و اصلی ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى بشر است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى تمامی جوامع محسوب شده و رکود اجتماعى و جرم و جرایم سنگینی را رقم می زند. لذا بایستی به عنوان یک دغدغه جدی ، مشارکت موثر و حداکثری مسوولان و سازمان های مردم نهاد و اقشار جامعه و خانواده را به منظور تحقق اجتماعی شدن مبارزه، مطالبه کرد.

همچنین ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى اندازد. پدیده شوم قاچاق موادمخدر فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه بین ‏المللى است و نیز ابزارى ناسالم و مجرمانه اما کارآمد و مؤثر برای سلطه طلبان و صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته که با به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى و سقوط خانواده ها همراه است . اعتیاد مسبب تباهى سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏رود. وی گفت : اعتیاد گرچه ممکن است کامل ریشه کن نشود اما میتوان با تدابیر خاص اجتماعی و فرهنگی آن را تا حدوی کنترل کرد.

دکتر فتحی عنوان کرد: اعتیاد به مواد مخدر آنقدر آرام و بی ‏صدا مصرف‏ کننده را اسیر دام خود می کند که معتاد آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد. در حالیکه موادمخدر منشاء وقوع بسیارى از جرائم اجتماعى نظیر قتل، تجاوز، سرقت و ... است.

بدیهی است خانواده های ناآگاه و بی تفاوت و به دور از عواطف و ارتباطات صحیح خانوادگی و گسسته از مهر و عطوفت و وابستگی خانودگی ، به بستر سازی گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد تن خواهند داد و پرتگاهی برای جوانان را ایجاد می کنند در حالیکه با نگرش آگاهانه و ارتقاء و تقویت عوامل و فاکتورهایی بنیادین در خانه به استحکام خانواده کمک کنند.

وی به برشماری عوامل پیشگیری کننده از گرایش جوانان به اعتیاد پرداخت و افزود: ارتقاء مهارت های رفتاری و اجتماعی و آموزش مهارت های حل مسائل فردی و اجتماعی و رویارویی منطقی با مشکلات و چالشهای زندگی، مهارت فرزند پروری و غنی سازی اوقات فراغت و تقویت آرامش و نشاط اجتماعی و سازگاری های اجتماعی و تاب آوری منطقی و اصولی اجتماعی، تقویت باورهای مذهبی و اعتقادات معنوی و کنترل منطقی هیجانان و احساسات منطقی، پرهیز از رخداد اعمال خشونت و تنش و مجادلات بی پایه و اساس ، اجتناب از تحقیر شخصیت و سرزنش و پرورش مهارت نه گفتن به مواد مخدر و تقویت نگرش منفی نسبت به مصرف مواد ، تقویت اعتماد به نفس وعزت نفس، آموزش انتخاب های درست در تصمیم گیری ها و آموزش تصمیم گیری منطقی به فرزندان، ارضاء نیازهای عاطفی و روانی نوجوانان، از مهمترین عوامل موثر در پیش گیری از روی آوردن مصرف مواد به شمار می روند. معاون غذا و دارو خاطر نشان کرد: در راستای کمک به مسئولین که نقش و وظایف خاص خود را در حوزه های مرتبط با ارگان خود در این مبارزه ایفا می کنند خانواده ها نیز باید فراهم آوردن بستر گفتگمان و ایجاد روابط دوستانه در بین اعضای خانواده و حل مسائل خانوادگی را جدی بگیرند و با ایجاد اعتماد به نفس و ارتقاء اعتماد روابط خانوادگی، کودکان و نوجوانان را ترغیب به طرح مشکلات و مسائل در خانواده کنند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 200
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران