پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 145420 تاریخ : 1394/06/07-02:19:12
,16,17,19,22,
عقب ماندگیهای مرکز استان گیلان قابل جبران است

عقب ماندگیهای مرکز استان گیلان قابل جبران است

رشت به ثبات مدیریت،‌عدم تداخل کارکردی و ...نیازمند است

سید امیر حسین علوی عضو شورای اسلامی شهر رشت یکی از دو گزینه اصلی ریاست شورای اسلامی شهر رشت در مصاحبه ای به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مدیریت شهری پرداخت .

 
مهندس علوی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر رشت در دوره چهارم از 15 عضو تشکیل شده است، اظهار داشت: در کاستی ها و عقب ماندگی های شهر رشت صرفا شهرداری یا شورا را نمی توان مقصر دانست بلکه تداخل کارکردی، نبود مدیریت واحد شهری ، نداشتن یک چشم انداز بلند مدت از شهر که مدیریت شهری، دستگاه های اجرایی و امنیتی در یک راستا و با هماهنگی هم حرکت کنند و یا حتی ضعف فرهنگ کار جمعی، ضعف مشارکت اجتماعی و ... را می توان مسبب این امر قلمداد کرد .
 
وی گفت : ممکن است  برای صبحت در خصوص مدیریت واحد شهری زود باشد ؛ زیرا، تجربه کارکرد شورا و شهرداری و عدم تفاهم و تعامل مناسب ، عدم وجود دیپلماسی کارآمد شهری ، بدگمان بودن به توانایی و کارآمدی چنین سیستمی و ... زمان زیادی را طلب می کند تا بتوان به اجماعی در این حوزه در سطوح کلان مدیریتی کشور رسید اما به نظرم نبود مدیریت واحد شهری عمده ترین مشکل در توسعه همه جانبه در شهرها از جمله رشت است و تصمیم گیری های متعدد دستگاه ها و موازی کاری ها مشکل آفرین شده است . به عنوان نمونه در حوزه فرهنگی درشهر رشت چند دستگاه دولتی و غیر دولتی بدون تعامل سازمان یافته ای با هم و به طور جداگانه سیاست گذاری و فعالیت های مختلف انجام می دهند و این مشکل در برنامه ریزی های اجتماعی ، اقتصادی ، سرمایه گذاری ، زیربنایی ، ورزش و .... شهری وجود دارد .
 
سرمایه گذاری برای شهر رشت امری حیاتی است
 
 عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در شهر رشت به فضای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، سیاست گذاری های کلان در استان ، وجود بسترهای مناسب برای میزبانی از سرمایه گذاران، امنیت سرمایه گذاری ، بسته های مشوق سرمایه گذاری و ... مربوط می شود، اظهار داشت : ورود سرمایه گذاران به عرصه اقتصاد که همان اصل 44 قانون اساسی است و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و در برنامه پنجم توسعه نیز بر آن صحه گذاشته شد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان داشت، متاسفانه در شهر رشت به رغم پیشینه تاریخی و مدیریتی این شهر ، ثبات مدیریتی وجود ندارد و برنامه های جامع توسعه ای هم تدوین و اجرا نشده است و حتی زیربناهای شهر بشدت ضعیف و تامین کننده نیازهای مردم نیست و این امر مانع بسیاری از اقدامات بنیادی است که باید در شهر اجرا شود و مدیریت کلان استان ، مدیران شهرداری و شورا باید به توانایی هایی که در رشت وجود دارد توجه ویژه داشته باشد.
 
 
 
تعدد گویش ها و فرهنگ ها در رشت نیازمند برنامه ریزی است
 
 سید امیر حسین علوی در این گفت و گو هم به مشکلات اجتماعی شهر رشت اشاره کرد و گفت : خرده فرهنگ ها در رشت بسیار زیاد هستند و انبوه جمعیت مهاجر از اقوام و شهرهای مختلف استان و کشور و گویش ها و لهجه های مختلف ، باعث شده مسئله فرهنگی شهر با مشکل مواجه شود.
 
وی با بیان اینکه مسئولان باید بررسی و شناخت دقیقی نسبت به اجتماع رشت داشته باشند، ادامه داد : در حال حاضر ده ها هزار حاشیه نشین در رشت و در محلات مختلف زندگی می کنند که دارای گویش و لهجه های مختلف و قومیت های متفاوت هستند و مدیران شهری باید در این زمینه و در عرصه های مختلف فرهنگی برنامه ریزی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت باید در راستای فرهنگ سازی درمناطق و نواحی و 55 محله و احداث فرهنگسرا و خانه های مختلف هنرمندان ، کودکان ، موسیقی ، قرآن ، سلامت و ... در شهر برنامه ریزی کند ، ادامه داد : باید آموزش های شهروندی و محله محوری در ردیف یکی از برنامه های اصلی شورای اسلامی و شهرداری قرار گیرد .
 
و ی با بیان این که اگر محله محوری تحقق یابد و فرهنگسراها و دیگر خانه های مورد نیاز نیز احداث شوند ، قدم های بعدی در زمینه فرهنگ و هنر جامعه شهری سهل تر برداشته خواهد شد.
 
 
 
ایجاد زیر  ساخت ها برای گردشگری در رشت اجتناب ناپذیر است
 
 
 
سید امیر حسین علویبا بیان اینکه در رابطه با مشکلات اقتصادی، اجتماعی فرهنگی در رشت دو دیدگاه وجود دارد ،‌یعنی آنکه رشت شهری توریستی و گردشگری است، گفت : اگر معتقد هستیم که رشت شهری گردشگری است ، تقویت زیر ساخت های گردشگری باید در اولویت قرار گیرد و نسبت به آن توجه ویژه ای انجام گیرد و باید استانداری، فرمانداری، شورای شهر و سایر دستگاه ها در این خصوص برنامه منسجمی و همکاری مشترکی داشته باشند .
 
دیدگاه دیگر این است که رشت با توجه به اینکه نزدیک 800 هزار نفر جمعیت دارد ،نیازمند سرمایه گذاری در حوزه صنعت و خدمات مدرن است و ستون پایه های قدرت اقتصادی شهر ، باید تقویت شود ؛ در واقع، این دیگاه می گوید نباید شهر را به یک کارکرد توریستی تقلیل داد بلکه صنایع مدرن و منطبق بر محیط زیست شهر باید ایجاد و یا تقویت شود .
 
وی ادامه داد : باید بر اساس نتایج مطالعات جامع و تفصیلی، کارکردهای مختلف شهر را تعریف و سامان داد و تقابل این دیدگاه ها را مرتفع کرد و مباحث و گفت وگوها و برنامه ریزی ها حول محورهای اسناد بالادستی شهر انجام شود .
 
 
 
مشکلات اجتماعی و فرهنگی ،‌ریشه اقتصادی دارند...
 
این عضو شورای کلانشهررشت با طرح این موضوع که در حوزه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تفکیک مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی با دشواری روبروست، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ریشه اقتصادی دارد و آسیب هایی چون اعتیاد، مشکلات ازدواج جوانان ، طلاق ، سالمندی ، تکدی گری، فقر و ... در رشت که آمار آن ها هم هر روز بیشتر می شود ، باید توجه بیشتری صورت گیرد .
 
علوی با بیان این موضوع که در دوران انتخابات شورا، یکی از شعارهای رایج انتخاباتی "تامین درآمد پایدار برای توسعه شهر" بود، اظهار داشت: شورای شهر رشت در جهت تحقق این شعار باید اقدامات راهبردی و استراتژیکی داشته باشد و با ایجاد و فعال سازی کمیته های اقصادی، سرمایه گذاری و گردشگری بستر حضور سرمایه گذاران در رشت را فراهم کند .
 
 
 
شورا بعد از دوسال باید به مردم گزارش بدهد
 
وی با بیان اینکه مرکز ثقل توسعه و تحول در شهرها و راهبردی ترین اقدام برای توسعه هر شهر سرمایه گذاری است، گفت: شورای شهر رشت طی حدود دو سالی که از عمر آن می گذرد باید قاعدتا بتواند اکنون گزارش دهد در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است . اولویت های سرمایه گذاری چیست؟ پروژه های نیمه تمام و پروژه های راکد و فعال در چه مرحله ای قرار دارد ؟
 
وی گفت: ظرفیت ها، مزیت ها و توانمندی های خوبی در شهر رشت برای سرمایه گذاری وجود دارد که برای سرمایه گذار جذابیت ایجاد می کندو باید از این ظرفیت برای توسعه شهر بهره گرفت.
 
 
 
برای ترافیک و حجم خودرو ها در رشت باید چاره اندیشی شود
 
عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه امروزه ترافیک به بخشی از تمدن ملت ها درآمده است، گفت: اگر فردی، وارد شهر و یا کشوری شود و ترافیک آشفته ای مشاهده کند به طور حتم این امر بر مسئله فرهنگی آن شهر تاثیر گذار است.
 
وی با طرح این مساله که ترافیک از سه قسمت مساوی و می توانم بگویم از یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل شده، گفت: باید هر کدام از اضلاع این مثلث به تنهایی و به خوبی عمل کنند و در تعامل با دو ضلع دیگر باشند.
 
وی با بیان اینکه یکی از این اضلاع بحث مهندسی ترافیک است که به شهرداری و نهادهای مرتبط مربوط می شود گفت: این مسئله دربرگیرنده بحث معابر، خط کشی ها، ساخت پارکینگ های طبقاتی و کارهای فیزیکی است که بر روی زمین انجام می گیرد.
 
مهندس علوی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه ده ها دستگاه وسیله نقلیه به شهر رشت اضافه می شود و باید فضای لازم برای این وسایل نقلیه ایجاد شود، گفت: شورا و شهرداری باید با توسعه پارکینگ های طبقاتی، گسترش معابر ، اجرای طرح های ترافیکی ، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی ، افزایش اتوبوس و خطوط BRT ، ساماندهی تاکسی ها این مشکل جدی شهری را مرتفع کنند .
 
 
 
17سازمان درموضوع ترافیک دخیل هستند....
 
وی با اشاره به اینکه در بحث ترافیک 17 سازمان دخیل هستند که اگر هرکدام وظایف خود را انجام دهند ما می توانیم بگوییم که مسئولیت دیگران از جمله پلیس که ضلع دیگر مثلث است سبک تر خواهد شد، گفت: قوی ترین ضلع این مثلت آموزش است و اگر آموزش از سنین ابتدایی آغاز شود و ادامه پیدا کند و تا دروس دانشگاه مستمر باشد قطعا نتیجه بخش خواهد بود چرا که همه ما امروزه به نوعی به خودرو وابسته هستیم و برای ولادتمان با خودرو به بیمارستان منتقل می شویم و با خودرو هم به سمت بهشت رضوان و تازه آباد می رویم پس همه مردم با خودرو در تماسند و با خودرو سر و کار دارند و باید این آموزش را برای همه عمر مردم وجود داشته باشد .
 
عضو شورای شهر رشت با ابراز امیدواری این که همه سازمان هایی که در امر ترافیک دخیل هستند نقش خود را بخوبی ایفا کنند، گفت: مردم فقط از شهرداری و پلیس انتظار دارند که مشکل ترافیک را حل کنند در حالی که حل این مشکل نیاز به فرهنگ سازی و تغییر فرهنگ و زمان نیاز دارد.
 
 
 
برای احیای محلات باید تخصص ها تجمیع شوند
 
 سید امیر حسین علوی با بیان اینکه مباحثی که درخصوص بحث باز- زنده سازی محلات وجود دارد موضوع بسیار پیچیده ای است، گفت: این مقوله نیاز به جمع شدن تخصص های مختلف و مکمل در کنار هم دارد و برای احیای این محلات باید کار مطالعاتی و مشاوره ای بسیار دقیقی انجام گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه باز زنده - سازی محلات رشت علاوه بر اینکه هویت فرهنگی و تاریخی شهر را تثبیت می کند برای نسل آینده هم الهام بخش است، گفت: این مقوله منافاتی با تکنولوژی و بهره برداری از امکانات روز نیز نخواهد داشت مشروط بر اینکه این ها در کنار هم به شکلی قرار گیرند که تضاد ایجاد نکنند بلکه نیازمندی ها و ضروریات اولیه یکدیگر را تامین کنند.
 
ایشان با بیان اینکه در باز- زنده سازی محله ها، استفاده های فرهنگی، اقتصادی و یا توریستی مد نظر است است ،گفت: این نیاز وجود دارد برای اسکان و توقف و استقرار خودروها در محلات چاره اندیشی شود .
 
بستر برای سرمایه گذاری فراهم شود،
 
رشت از پیشگامان تئاتر و سینمای کشور است
 
وی اظهار داشت : رشت یکی از پیشگامان تئاتر و سینماست اما سینماهای محدود رشت هم بعضی مخروبه و برخی دیگر قدیمی هستند و متناسب با نیازهای فرهنگی جدید بازسازی نشده اند . وی با بیان اینکه مهم تر از این ها بحث استفاده مردم از سینما است، گفت: باید بسترهای سرمایه گذاری و یا بازسازی سینماها با کارکردهای چند منظوره و با سیاست های تشویقی را فراهم کرد تا مردم از سینما استقبال کنند و در شرایط موجود سینماداران ، اکثرا متضر ر می شوند .
 
عضو شورای اسلامی شهر گفت: برای آنکه مباحث فنی و اجرایی در محلات به روز شود و اطلاعات مدیران شهری از وقایعی که در محلات رخ می دهد بروز باشد این نیاز وجو دارد مشکلات و تخلفات یا نیازمندی های روز با برنامه ریزی مناسب شناسایی و رصد و به اطلاع مدیران بالادست شهرداری برسد و مدیران کلان شهری ، بتوانند سیاست های کلی را در مقیاس خرد و کلان   برای رشت تنظیم نمایند .
 
وی با تاکید بر اینکه بیشترین مشکلات در محلات اتفاق می افتد و سپس در شهر جاری و ساری می شود، گفت: اگر مشکلات محله و خدمات زیرساختی که یک محله به آن نیاز دارد توسط کارشناسان در محل شناسایی شود ارتباط نزدیک و منطقی با شهروندان در این منطقه برقرار و یک نوع اعتماد سازی برای شهروندان ایجاد می شود و برای اجرای سیاست های کلان شهری به مدیران شهر کمک می کنند.
 
وی با بیان اینکه ساماندهی ورودی های شهر، بارها مورد تاکید قرارگرفته ، اما متناسب با انتظارات، پیشرفتی حاصل نشده است گفت : سیما و منظر شهری در مرحله اول در ورودی های شهر متبلور می شود و باید در راستای ساماندهی مسیرهای ورودی به شهر سریع تر اقدام شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 216
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران