پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635122 تاریخ : 1402/01/21-23:00:54
,10027,
طرح پژوهشی تدوین چارچوبی برای بکارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 در صنعت بیمه

پژوهشکده بیمه منتشر کرد

طرح پژوهشی تدوین چارچوبی برای بکارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 در صنعت بیمه

طرح پژوهشی «تدوین چارچوبی برای بکارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 در صنعت بیمه» در گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه و توسط دکتر علی رحمانی استاد حسابداری دانشگاه الزهرا (س) اجرا شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی با همکاری دکتر ندا رسولی، دکتر مهناز محمودخانی و دکتر پرستو مصطفایی (دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا(س))، دکتر هانیه حکمت و دکتر منا پارسایی (استادیاران حسابداری دانشگاه الزهرا(س)) و مهسا طهماسبی آشتیانی و طوبی حقیقت (دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا(س))، در چهار فصل شامل «شناسایی مسائل و مشکلات حسابداری و گزارشگری مالی در شرکت های بیمه در ایران»، «راهنمای شناسایی و اندازه گیری اقلام بیمه و چالش های پیاده سازی استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 و ارائه راهکارهای رفع چالش ها»، «تطابق آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه با الزامات استاندارد بین المللی گزارشگری مالی (ابگم) شماره 17» و «راهنمای به کارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 در صنعت بیمه» تنظیم گردیده است.

هدف استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 افزایش شفافیت و کاهش تنوع در حسابداری قراردادهای بیمه است و از سال 2023 جایگزین استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 4 می شود. با توجه به جدید و پیچیده بودن استاندارد جدید، طرح پژوهشی «تدوین چارچوبی برای بکارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 در صنعت بیمه» در 5 مرحله انجام و به منظور ارائه منسجم تر طرح، نتایج آن در قالب 4 فصل پژوهشی ارائه شده است.
در فصل اول به عنوان اولین مرحله طرح پژوهشی، مسائل و مشکلات گزارشگری مالی صنعت بیمه شامل ابعاد شناخت و اندازه گیری، گزارشگری و افشا که سه جزء اصلی در چارچوب گزارشگری مالی است و نیز نظام ها و فرآیندها از طریق نظرسنجی با خبرگان صنعت بیمه ایران با استفاده از ابزار پرسشنامه شناسایی شده است. می توان فصل اول طرح را یک گزارش شناخت از وضعیت موجود گزارشگری در صنعت بیمه و مشکلات آن تلقی کرد.
در مرحله دوم و سوم طرح پژوهشی تلاش شده تا ضمن ارائه راهنمای شناخت و اندازه گیری اقلام بیمه، چالش های پیاده سازی استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 17 و ارائه راهکارهای رفع چالش ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. با عنایت بر اینکه ارائه راهنمای شناخت و اندازه گیری همراه با چالش های استاندارد موجب درک بهتر مخاطبان نسبت به این حوزه می شود، تلاش شده تا این دو مرحله در قالب یک فصل یعنی فصل دوم ارائه گردد.
با توجه به اینکه قوانین و مقررات و استانداردهای حسابداری (به طور خاص استاندارد حسابداری 28)، دو منبع تأثیرگذار بر فرآیند تهیه صورت های مالی مؤسسات بیمه در کشور بوده و درک عمیق از تفاوت استانداردهای حسابداری ملی با مجموعه استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بااهمیت است، به طور خاص آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه مرتبط در فصل سوم (مرحله 4 طرح پژوهشی)، مورد شناسایی، بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
در فصل 4 این طرح پژوهشی که آخرین مرحله طرح می باشد و جنبه آموزشی دارد نیز تلاش شده تا یک راهنمای کاربردی برای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی 17 ارائه شود.
علاقه مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می توانند به بخش پژوهش وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1615/ مراجعه فرمایند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 290
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران