پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 575058 تاریخ : 1400/01/02-18:33:33
,23,
جایگاه ارزش آب در سیاست گذاری های توسعه منطقه ای و آمایش سرزمین

یادداشت روز جهانی آب؛

جایگاه ارزش آب در سیاست گذاری های توسعه منطقه ای و آمایش سرزمین

بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو

به گزارش بانک و صنعت : دوم فروردین مصادف با روز جهانی آب، فرصتی است برای جلب توجه همه ی مردم جهان به حفاظت و ارزش گذاری صحیح بر منبعی که مایه حیات همه جانداران روی کره زمین است و قابل تولید هم نیست. سازمان ملل متحد، شعار روز جهانی آب در سال 2021 میلادی را، “ارزش گذاری آب” انتخاب نموده است که یادآور اهمیت پرداختن به جنبه های متنوع اقتصادی و غیراقتصادی ارزش گذاری آب است.
آب به شکل های مختلفی توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایطی که آب به عنوان کالای نهایی مثلاً برای نوشیدن مورد استفاده قرار می گیرد، بهایی که یک فرد حاضر است برای یک لیوان آب بپردازد، کاملاً تابع شرایطی است که در آن قرار دارد. مثلاً فردی که در بیابانی مدت ها سرگردان بوده و در خطر مرگ ناشی از کم آبی قرار دارد، حاضر است ارزشمندترین دارایی های خود را برای یک لیوان آب بپردازد؛ ولی زمانی که فراوانی آب قابل شرب وجود داشته باشد، معمولاً بهای بسیار نازلی برای این کالای حیاتی در نظر گرفته می شود. در جایی که آب به عنوان یک نهاده برای تولید سایر کالاها و خدمات مثلا تولید محصولات کشاورزی یا صنعتی استفاده می شود، ارزش گذاری آن تابع شرایطی است که آب در آن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از ارزش گذاری معمولاً با تعرفه و قیمت صورت می گیرد.
کمیت، کیفیت و گستردگی جمعیت و فعالیت هایی که وابسته به آب هستند، در نحوه بهره برداری از این منبع مشترک اثرگذار است و معمولاً در قالب جنبه های اجتماعی و فرهنگی ارزش گذاری آب بروز می کند. همه این عوامل باعث می شود که ارزش آب در زمان و مکان، تغییرات قابل توجهی داشته باشد و بر پیچیدگی های ارزش گذاری این ماده حیاتی اضافه می کند. چالش اصلی در ارزش گذاری آب، جامعیت در لحاظ کردن همه انواع ارزش های آبی و تغییرات زمانی و مکانی آن هاست که واحدهای یکسانی هم برای اندازه گیری ندارند.
جامع نگری در لحاظ کردن انواع مختلف ارزش آب در سیاست گذاری های کلان توسعه منطقه ای بخصوص در طرح های آمایش سرزمین، از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند زمینه ساز عدالت بین نسلی در دسترسی به آب برای حفظ سلامتی انسان ها و سایر موجودات زنده و پایداری خدمات اکوسیستمی باشد که انسان ها هم برای حیات و هم برای فعالیت های اقتصادی مختلف به آنها وابسته هستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 221
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران