پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657952 تاریخ : 1402/05/08-17:31:01
,10027,
تکافل خرد ابزاری مناسب جهت حمایت از کسب وکارهای خرد با هدف شمول مالی و توسعه پایدار

گزارش موردی شماره هفتادوشش منتشر شد

تکافل خرد ابزاری مناسب جهت حمایت از کسب وکارهای خرد با هدف شمول مالی و توسعه پایدار

در هفتادوششین شماره دوماهنامه آموزشی، پژوهشی و تحلیلی گزارش موردی، ویژه خرداد و تیر 1402، ترجمه دکتر محمد توحیدی، محمدعلی رضایی هنجنی و امیرمحمد ناصری منشادی، «تکافل خرد» به عنوان ابزاری مناسب جهت حمایت از کسب وکارهای خرد با هدف شمول مالی و توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه، در این گزارش که ترکیبی از ترجمه سه مقاله جدید در حوزه تکافل خرد می باشد، اهمیت و ضرورت به کارگیری تکافل خرد، ویژگی ها و مزایای آن، تمایز آن با بیمه رایج، جایگاه آن در شمول مالی و توسعه پایدار، تجربه کشورهای مختلف در توسعه محصولات تکافل خرد و چشم انداز و چالش های توسعه آن تبیین شده است.

توجه به ارزش های فرهنگی حاکم در بازارهای هدف، به عنوان یکی از عوامل حائز اهمیت در محیط کلان کسب وکار بیمه، نقش بسزایی در انطباق پذیری خدمات بیمه ای با سلایق و ترجیحات مذهبی و اعتقادی جامعه خواهد داشت. بیمه گران هوشمند تلاش می کنند در طراحی و ارائه محصولات و خدمات خود، ضمن رعایت عدالت در دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت، انطباق فعالیت ها و خدمات قابل ارائه خود با موازین شرعی را به حداکثر میزان ممکن برسانند تا مقبولیت بیشتری به دست آورند. از این رو ارائه تکافل که از حداکثر انطباق پذیری با آموزه های شریعت اسلامی برخوردار است، می تواند به گسترش اقبال عمومی نسبت به بیمه در کشورهای اسلامی کمک کند. تکافل خرد، شکل خاصی از تکافل است که در راستای افزایش شمول مالی در کشورهای مسلمان، ضروری است.

تکافل خرد به عنوان مکمل بیمه خرد مرسوم، ابزاری برای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر در برابر مخاطراتی چون بیماری، مرگ و ... می باشد که بر اساس شرع مقدس اسلام طراحی شده است. تکافل خرد در حقیقت یک نوع مشارکت جمعی و کمک متقابل اعضا به یکدیگر است که در قالب های خانواده و عمومی ارائه می شود. تکافل خرد به عنوان مشوقی مهم برای حمایت و تأمین مالی بنگاه های خرد و نیز خانواده های کم درآمد محسوب می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، هفتادوششین شماره گزارش موردی به تکافل خرد، به عنوان ابزاری مناسب جهت حمایت از کسب و کارهای خرد با هدف شمول مالی و توسعه پایدار اختصاص یافته است.

در مجموع تکافل خرد ابزاری کلیدی برای توسعه پایدار جهت کاهش عوامل ریسک برای هر واحد خانواده کم درآمد است. بازارهای نوظهور تکافل خرد، امکان بالقوه رشد بسیار زیادی را نشان می دهند اما با چالش های متعدد از جمله کمبود منابع مالی، فقدان نیروی انسانی آموزش دیده، سطح پایین آگاهی و سواد بیمه ای و فقدان اطلاعات بیمه ای جامعه هدف مواجه هستند که لازم است راهکارهایی برای رفع این چالش ها اندیشیده شود. برای اینکه تکافل خرد نقش مهمی در کاهش فقر ایفا کند، مداخلات نظارتی که توسعه و توزیع محصول را تسهیل کند مورد نیاز است.

برای مشاهده و دریافت متن کامل نشریه، به بخش نشریات و کتاب وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/5369/Articles/view/17477/1623/ مراجعه فرمایید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 196
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران