پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 622402 تاریخ : 1401/10/15-14:36:29
,17,
بخش خصوصی باید تصمیم ساز توسعه تجارت بین الملل باشد

حسین سلاح ورزی در نشست اتاق مشترک ایران و برزیل مطرح کرد

بخش خصوصی باید تصمیم ساز توسعه تجارت بین الملل باشد

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران، معتقد است بخش خصوصی باید تصمیم ساز توسعه تجارت بین الملل باشد و اتاق های مشترک در نهادینه کردن این مهم نقش موثری دارند.

به گزارش بانک و صنعت، نایب رئیس اتاق ایران، در نشست کمیسیون تخصصی توسعه صادرات غیرنفتی اتاق مشترک ایران و برزیل گفت: بخش خصوصی باید بتواند تصمیم ساز حوزه توسعه تجارت بین المللی باشد و قطعاً اتاق های مشترک نقش مهمی در نهادینه کردن و اثرگذاری این بخش در اقتصاد کلان کشور و توسعه صادرات غیرنفتی دارند.

حسین سلاح ورزی افزود: صنعتگران و متخصصان ایران در حوزه های زیرساخت و خدمات فنی و مهندسی، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین آلات کشاورزی، حرف های زیادی برای گفتن دارند و اتاق بازرگانی مشترک می تواند زمینه لازم برای به هم رسانی و استفاده از این ظرفیت ها برای کمک به توسعه تجارت را فراهم آورد.

سه اقدام اساسی برای تأثیرگذاری پایدار صادرات غیرنفتی در تجارت

سید فخرالدین عامریان رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل گفت: یکی از حوزه های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، صادرات غیرنفتی است که می تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد. اقتصاد ایران که به واسطه درآمدهای نفتی و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن گونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، می تواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است.

او با بیان اینکه بر اساس آمارهای اخیر، با وجود تحریم ها تجارت غیرنفتی ایران بالای 19 درصد رشد داشته است افزود: این نشان دهنده این است که اگر دولت در کنار بخش خصوصی باشد و نه رقابت آن، چرخه تجارت کشور در مسیر درستی حرکت می کند.

عامریان بیان کرد: اما برای آنکه حرکت رو به رشد صادرات کشور تداوم داشته باشد نیازمند آن هستیم که سیاست های تجاری کشور از یک روند باثبات در بلندمدت و در جهت تعامل بیشتر با کشورهای هدف تجاری تدوین و عملیاتی شوند. آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست. برای اینکه بتوان به طور بنیادی و بلندمدت تأثیرگذاری صادرات غیرنفتی را در حوزه تولید مشاهده کرد، باید بعد از اصلاحات ساختاری (اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرایندها و سامانه های تجارت خارجی)، بخش هایی از اقتصاد کشور که مزیت دارد را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش ها ساماندهی کرد. بدون تردید انجام این مهم مستلزم آن است که هم افزایی و همکاری مثبت میان بخش های دولتی و خصوصی شکل گیرد، تا تعهد به برنامه و اقدام وجود داشته باشد.

او با پیشنهاد ورود کلیدواژه «دیپلماسی تجارت» در متن برنامه های دستگاهی و سازمانی گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل خود را به عنوان یک رکن اجرای اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور می داند و لذا با استقرار این دفتر در کشور برزیل و اخذ مجوز مرکز تجاری ایرانیان در برزیل به عنوان اولین اتاق مشترکی هستیم که در کشور مقابل دارای استقرار دائم و فعالیت چندبعدی هستیم و این را فرصتی برای حل مسائل می دانیم.

عامریان تأکید کرد: انتظار می رود تا سازمان کشتیرانی با حمایت و همکاری به تقویت مسیر کشتیرانی این خط کمک کند و از سوی دیگر دستگاه های مسئول با تجمیع ظرفیت های خود به تقویت سبد کالای مورد تهاتر و یا تبادل کمک کنند.

باید به سمت سهل الوصول کردن فضای صادرات حرکت کنیم

محمد جواد عسکری رئیس کمسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ظرفیت های موجود توسعه تجارت متمرکز بر محصولات کشاورزی میان ایران و برزیل گفت: دو کشور ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، پزشکی، صنعت، پتروشیمی و گردشگری دارند و امیدواریم بتوانیم در راستای منافع دو کشور از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

او با تأکید بر تلاش کمیسیون کشاورزی برای تقویت و تسهیل همکاری های ایران و برزیل ادامه داد: دولت و مجلس باید بسترسازی مناسب و انگیزه و امید برای تولیدکنندگان محصولات ارزشمند کشاورزی و باغی ایجاد کند، و قطعاً باید به سمت سهل الوصول کردن فضای صادرات و کنار رفتن بروکراسی های اداری دست و پاگیر حرکت کنیم.

کیوی و مرکبات در سبد صادرات به برزیل قرار می گیرند

در ادامه این نشست محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: کیوی و مرکبات به زودی در سبد صادرات به برزیل قرار خواهند گرفت. طی یک سال گذشته میزان تولید محصولات باغی رشد یافته است و یک میلیون و 700 هزار تن بر محصولات افزوده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرمایه گذاری برای رشد صادرات محصولات باغی را از جمله برنامه ها ذکر کرد و گفت: قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی تشکیل شد که همه دستگاه های متولی صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزی رصد می شود و اگر موانعی برای صادرات محصولات کشاورزی وجود داشته باشد اهتمام برای برطرف کردن آن وجود خواهد داشت.

برومندی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید همه میوه ها، به جز چند میوه گرمسیری، به خودکفایی رسیده است، گفت: 400 میلیون دلار طی سال گذشته صرف واردات موز به کشور و 150 هزار میلیارد ریال برای واردات چند میوه گرمسیری هزینه شده و حال آنکه کشور ما قابلیت های خوبی برای تولید این محصولات دارد و تنها چابهار و سواحل مکران ما، همانند گلخانه بزرگی، مستعد تولید این نوع میوه ها هستند و می توانند نیاز کشور را برطرف کنند.

بدون توسعه لجستیک، توسعه صادرات بی معناست

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این نشست با اشاره به اینکه برزیل یکی از بزرگ ترین ذخایر معدن در دنیا را دارد و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و همکاری های دو سویه میان ایران و برزیل فراهم است گفت: بدون تردید تقویت خطوط لجستیک دریایی که مسیر تجارت دو کشور است از اهمیت برخوردار است و جای دارد تا به بخش خصوصی اجازه داده شود که وارد این حوزه شوند و خودشان نسبت به توسعه و تقویت حمل ونقل اقدام کنند. تأکید می کنم که بدون توسعه لجستیک توسعه صادرات و تجارت بی معناست و امکان ندارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 214
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران