وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماه های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و 800 هزار تن به حدود 4.5 میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود 9 میلیون و 140 هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از 10 میلیون تن رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می دهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه 1500 دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به 2200 دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیون ها باید به حداقل 2500 دستگاه در روز برسد.
منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آن ها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود 50 روز و حتی بیشتر به طول می انجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقه مند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزان ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی اندازد و به صرفه ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.