پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 621179 تاریخ : 1401/08/21-14:27:00
,13,
40 درصد از زعفران ایران با «کیفیت عالی» خشک می شود

40 درصد از زعفران ایران با «کیفیت عالی» خشک می شود

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود 40 درصد از زعفران ایران با «کیفیت عالی» خشک می شود.

به گزارش بانک و صنعت، دکتر حسین زینعلی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در ایران 122 هزار هکتار است، افزود: پیش بینی می شود طی امسال 300 تن محصول از مزارع برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد از زعفران دنیا در ایران کشت می شود، ادامه داد: دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت خشک کردن زعفران در کشور وجود دارد و تمامی زعفران تولیدی در داخل خشک می شود؛ اما فقط حدود 40 درصد از این محصول با «کیفیت عالی» خشک می شود.
دکتر زینعلی اظهار کرد: آموزش، یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در این زمینه است که باید به کشاورزان ارائه شود تا مابقی زعفران های تولیدی با کیفیت عالی خشک شود و از سوی دیگر به آن ها برای انجام این کار تسهیلات کم بهره ارائه شود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر تشکیل شرکت تعاونی و عضویت این کشاورزان در آن شرکت ها و استفاده از دستگاه های خشک کن می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه باید دنیا را برای محصولات سهل المصرف آماده کنیم، گفت: باید زعفران را به شکل های قرص، کپسول و ... نیز آماده کنیم که در این زمینه ظرفیت صنایع فرآوری آن نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زعفران به علت تقاضای بازار بسته بندی شده و به صورت فله صادر می شود، تصریح کرد: در واقع سایر کشورها زیرساخت لازم برای تولید قرص، کپسول و ... را فراهم کرده و زعفران های بسته بندی و ارسال شده به آن کشورها را تبدیل به محصولات سهل المصرف می کنند.
دکتر زینعلی تاکید کرد: زیرساخت لازم جهت تولید این محصولات در کشور وجود دارد فقط باید بازارهای جدید را برای آن ها شناسایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد تضاد میان پزشک سنتی و شیمیایی است که باید این تضاد نیز مرتفع شود.
مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در واقع گیاه دارویی زعفران فواید دارویی بالایی دارد و از آن در داخل و خارج تاکنون 70 نوع دارو تولید شده است و یکی از مواردی که می توان از آن استفاده کرد برای رفع افسردگی و دیابت است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعیین کننده اصلی قیمت زعفران در دنیا ایران است، افزود: اما وجود رقابت های ناسالم میان تعدادی از تجار سبب شده تا دود آن به چشم کشاورز برود.
دکتر زینعلی تاکید کرد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته و تمام تلاش بر این است تا ایران اصلی ترین تعیین کننده قیمت زعفران در دنیا باشد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 240
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران