پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 581692 تاریخ : 1400/03/11-14:05:44
,10036,10028,
عدم توفیق مدیریت شهری در تهیه طرح جامع برای ابر کلان شهر تهران

رئیس اداره ارزیابی سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛

عدم توفیق مدیریت شهری در تهیه طرح جامع برای ابر کلان شهر تهران

سید سجاد موسوی: برای حل مشکلات کلان شهر تهران باید طرح جامعی برای شهرستان های استان تهران با همکاری نهادهای فرادستی نوشته شود تا آسیب ها و مشکلات کنونی پایتخت برطرف شود.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، شهر مکان زندگی مردمی است که تحرک، تشکل و توسعه و استمرار آن است؛ تحرک در فضای اجتماعی، تحرک در فضای اقتصادی و تحرک در فضای مکانی. درنتیجه برای این که بتوان چهره ای انسانی تر به ساخت شهر بخشید، ناگزیر باید به فضاهایی روی آورد که همگانی اند و زنده ترین حرکت های شهری در آن ها رخ می دهد، در غیر این صورت شهر خسته کننده و بی روح جلوه کرده و ناتوان از پاسخ گویی به نیازهای کلیدی مردم آن، تجربه ای شکست خورده است.

برای اینکه این اتفاق رخ دهد مردم باید در ساخت کالبد شهر مشارکت کنند که این مشارکت در غایت تشکل ها و سازمان مردم نهاد صورت می پذیرد لذا سازمان های مردم نهاد می توانند به عنوان ناظر و دیده بان مشکلات شهری کمک بسیار زیادی در راستای پیشبرد اهداف مدیریت شهری داشته باشند.

به هرحال اداره شهرها و کلان شهرها بدون مشارکت و تعامل شهرداری و شورای شهر با سازمان های مردم نهاد غیرممکن است. از طرف دیگر یکی از مشکلات کلان شهرها به ویژه تهران سرریز شدن جمعیت شهرهای مجاور به پایتخت است که خود آسیب های اجتماعی فراوانی به همراه دارد لذا ضرورت تدوین طرح جامع برای استان تهران یکی از مواردی است که مدیریت شهری آینده باید برای آن برنامه ریزی گسترده داشته باشد تا به همراه حرکت های جهادی برای حل مشکلات و معضلات کنونی بتواند الگوی انقلابی مؤثری برای سایر استان ها باشد.

در همین راستا با سید سجاد موسوی، رئیس اداره ارزیابی و استانداردهای محیط زیست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت وگویی انجام دادیم که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

سازمان های مردم نهاد به عنوان نهادهای نظارتی یا دیده بانی چقدر می توانند در مدیریت شهری آینده تأثیرگذار باشند و چه انتظاراتی ما می توانیم از این نهادها داشته باشیم؟

امروزه بررسی علمی مقالات در حوزه موضوعات شهری نشان می دهد که بحث مشارکت مردمی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در مدیریت شهری به حساب می آید؛ در واقع تمام کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که مشارکت مردم در اداره امور شهری اهمیت فراوانی دارد.

در مقالات علمی هم این روزها بحث مشارکت مردم در مدیریت شهری جایگاه خاصی دارد؛ قبلاً شاید صرف ساختار مدیریت شهری منوط به برنامه ای از پیش تعیین شده ای بود که آن برنامه در شهر ساری و جاری می شد ولی امروزه با بررسی های مختلف نشان داده شده که مشارکت مردم باید حتماً در مدیریت شهری مدنظر قرارگرفته شود تا بتوانیم برنامه های که برای مدیریت شهری داریم به نحو مطلوب پیاده سازی کنیم در نتیجه مدیریت شهر بدون مشارکت مردم عملاً غیرممکن است .

یکی از مشکلاتی که امروز در تهران داریم سرریز شدن جمعیت شهرستان های اطراف به داخل تهران است که این موضوع آسیب های اجتماعی و موارد خاصی را به همراه دارد مانند آلودگی هوا و ترافیک و ... از طرف دیگر شهرستان های اطراف تهران امکانات رفاهی متناسب با نیاز شهروندان خود ندارند چرا تابه حال طرح جامعی برای استان تهران مانند تدوین سند آمایش سرزمینی که اخیراً اتفاق افتاد، تهیه نشده است؟

متأسفانه این موضوع مشکل ساختاری در کشور است تا زمانی که در مناطق کوچک محلی (روستاها و دهستان ها) امکانات اولیه مفید و مطلوب را برای ساکنین آن منطقه فراهم نکنیم طبیعی است که مردمان این مناطق به مکان هایی مهاجرت یا نقل مکان می کنند که در آنجا بتوانند نیازهای خودشان را برطرف کنند.

پس ما مشکل ساختاری حکومتی داریم که از آن به عنوان عدم توسعه یافتگی مناطق نیز یاد می کنند لذا این عدم توسعه یافتگی در جای جای نقاط کشور وجود دارد مردم اجباراً از روستا به شهرهای کوچک تر نقل مکان می کنند و یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ تر و بعد از شهرهای بزرگ تر به کلان شهرها گسیل پیدا می کنند. طبیعتاً در کلان شهرها موقعیت های شغلی بهتری وجود دارد و امکانات اولیه از آموزش پرورش گرفته تا مباحث امنیت اجتماعی مطلوب تری نسبت به شهرستان ها دارند؛ موارد ذکرشده خود عاملی می شود که افراد به سمت کلان شهرها علی الخصوص تهران سرریز شوند که این موضوع طبیعتاً با خود چالش هایی به همراه می آورد که نمونه آن مشکلات عدیده تهران است که پایتخت نشینان هرروز با آن دست وپنجه نرم می کنند.

گفته می شود جمعیت روزانه تهران یازده تا دوازده میلیون نفر است که این موضوع ناشی سرریز شدن جمعیت از شهرهای اطراف به داخل تهران است این در حالی است که جمعیت شهر تهران در شب ها 8 میلیون نفر برآورده می شود که همین موضوع آن قدر چالش برانگیز است که کارشناسان امر برای تهران دو جمعیت نظر گرفتند یکی جمعیت در روز و دیگری در شب است.

جمعیت روزانه تهران یازده تا دوازده میلیون نفر است این درحالیست که جمعیت شهر تهران در شب ها 8 میلیون نفر برآورده می شود

چرا مدیریت شهری فعلی به دنبال طرح جامعی برای ابر کلان شهر تهران و یا اساساً استان تهران با همکاری نهادهای فرادستی نرفته است تا آسیب ها و مشکلات فعلی برطرف شود؟

چون مشکلات ساختاری در کشور داریم نمی توانیم تهران را از این مجموعه جدا کنیم و برای آن طرحی جامع بنویسیم و تنها برای این کلان شهر برنامه ریزی داشته باشیم که با سایر شهرستان های اطراف خود ارتباطی نداشته باشد؛ تا زمانی که در شهرهای اطراف مشکل وجود دارد نمی توان به صورت مقطعی در سطح شهر تهران اقداماتی انجام داد.

مطمئناً در بلندمدت تا زمانی که توسعه یافتگی برای شهرستان های اطراف تهران رخ ندهد هر برنامه ای که تدوین شود خروجی مطلوبی نخواهد داشت چون همین معضلات کنونی کماکان وجود خواهد داشت و به صورت اجباری و ناخودآگاه سروکله چالش های موجود داخل کلان شهر تهران مجدداً پیاده خواهد شد.

برای حل مشکلات کلان شهر تهران باید طرح جامعی برای شهرستان های استان تهران با همکاری نهادهای فرادستی نوشته شود تا آسیب ها و مشکلات کنونی پایتخت برطرف شود.

راهکار مدیریت شهری آینده برای برطرف کردن مشکلات پایتخت و شهرهای مجاور چیست؟

اتفاق خوبی که برای تدوین سند آمایش سرزمین رغم خورده را هم زمان می توان به صورت موازی با توان بهتر و با یک برنامه دقیق تر در استان تهران پیاده کرد. اگر به صورت موازی هم زمان با آمایش سرزمین طرح جامعی برای استان تهران پیاده سازی کنیم می توانیم امیدوار باشیم که در شهر تهران اتفاقات مثبتی رخ دهد ولی اگر صرف اینکه بخواهیم صورت مسئله که به عنوان مثال توسعه نیافتگی نقاط مختلف کشور است را پاک کنیم و حل نکنیم بعد بخواهیم فقط برای شهر تهران طرح جامع تعریف کنیم این موضوع قطعاً عملیاتی و اجرایی نخواهد شد کما اینکه حتی ممکن است چالش های پایتخت را بیشتر کند.

همان طور که همگان مستحضر هستند زمانی می گفتند « ورود پلاک های شهرستان به پایتخت ممنوع است » و مشاهده کردیم که این موضوع آسیب های اجتماعی فراوانی به وجود آورد که خود معضل جدیدی برای تهران ایجاد کرد؛ پس تهران هم باید به عنوان یک حلقه از زنجیر توسعه یافتگی شهرهای استان تهران و به طورکلی کشور در نظر گرفت.

اگر بر روی هر یک از حلقه های این زنجیر کار شود، تهران هم به عنوان مهم ترین حلقه این زنجیر می تواند اهداف خود را پیش برده و تمامی مشکلات و معضلات فعلی برطرف شود وگرنه فشار سایر حلقه های زنجیر باعث می شود که فشار مضاعف تری بر روی تهران ایجاد شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران