پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 589513 تاریخ : 1400/07/06-17:25:46
,9,
بایدها و نبایدهای تداخل دارویی با واکسن کرونا

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد؛

بایدها و نبایدهای تداخل دارویی با واکسن کرونا

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تزریق واکسن کرونا هر چند مانعی برای ابتلا به کرونا است، اما توجه به پروتکل های بهداشتی و نیز رعایت نکات تغذیه ای و دارویی قبل و پس از واکسیناسیون، تاثیر آن را بیشتر می کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر ژیلا محسنی بیان کرد: بیمارانی که دارای بیماری زمینه ای فشار خون، دیابت، قلبی عروقی، تیروئیدی و ام اس و... هستند جز گروه های پرخطر و هایریسک محسوب می شوند اما مواد دارویی آن ها تداخلی با واکسن کرونا ندارد و پس از مشورت با پزشک معالج هر چه سریعتر نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کند.


وی ادامه داد: افراد هموفیلی و یا بیمارانی که داروهای ضد پلاکتی و رقیق کننده خون مصرف می کنند قبل از تزریق واکسن حتماً باید با پزشک متخصص قلب و عروق و یا هماتولوژی مشورت کرده و به صورت خودسرانه اقدام به تزریق واکسن نکنند.

محسنی ضمن اشاره به اینکه آلرژن فصلی منعی برای زدن واکسن ندارند، توصیه کرد که 24 تا 48 ساعت قبل از تزریق واکسن از مصرف داروهای ضد التهابی، کورتون، داروهای ضددرد و آنتی هیستامین خودداری شود.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه تاثیر مستقیم مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها در افرادی که واکسن کووید 19 دریافت کرده اند، هنوز به طور کامل مطالعه نشده و مستنداتی وجود ندارد اما توصیه می شود که تا 14 روز پس از تزریق واکسن احتیاط کرده و از غذاهای جایگزین حاوی ویتامین مورد نظر استفاده شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: درد ناشی از محل تزریق 1 تا 3 روز بیشتر به طول نمی انجامد و با قرار دادن کمپرس سرد می توان درد آن را کاهش داد و اگر فرد واکسینه شده 3 یا 4 ساعت پس از تزریق بدن درد و تب شدید داشته باشد، می تواند داروهایی مثل استامینوفن و از NSAID هایی استفاده کند که تداخل خونی و عوارض پلاکتی نداشته باشند.

محسنی تاکید کرد: قبل از تزریق واکسن اگر فرد دارویی مصرف نمیکرد، پس از تزریق به هیچ عنوان اقدام به مصرف دارو هایی چون آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب نکند اما درصورت مصرف آسپرین یا داروهای دیگر پیش از تزریق واکسن، می تواند پس از واکسینه شدن نیز آن ها را مصرف کند.(به جز وارفارین)

وی در ادامه گفت: دارو های مصرفی افراد مبتلا به بیماری های صرع و فاویسم با تزریق واکسن تداخلی ندارند.

وی افزود: با توجه به اینکه هیچ مدرکی دال بر بروز سندرم "گیلن باره" بعد از تزریق واکسن کووید 19 وجود ندارد اما اگر فردی پس از تزریق واکسنی دیگر از جمله آنفولانزا سابقه این عارضه را داشته باشد، از دریافت واکسن کووید 19 اجتناب کند لذا باقی افراد با مشورت پزشک منعی برای مصرف ندارند و می توانند واکسن خود را دریافت نمایند.

گفتنی است سندرم "گیلن باره" عارضه ای نادر است که در آن، سیستم ایمنی به سلول های عصبی حمله می کند و علائم بیماری با ضعف در دست ها و پاها شروع می شود و می تواند تا حد بیحسی کامل هم پیشروی کند.

فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از آنزیم های گلبول قرمز ایجاد میشود, بیماران فاویسم حساسیت شدید به باقلا دارند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 443
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران