پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349378 تاریخ : 1397/03/01-11:22:20
,5,
گام‌های وزارت نفت در مسیر توسعه سازندگان داخلی

گام‌های وزارت نفت در مسیر توسعه سازندگان داخلی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، درباره شعار امسال با عنوان« حمایت از کالای ایرانی» که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده، گفت: حمایت به این معنی است که زمینه‌هایی فراهم کنیم تا مسیر رقابت برای محصولات تولید داخل هموار شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی مدیریت اکتشاف، سید صالح هندی مدیر اکتشاف در مصاحبه با خبرنگاران در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت درباره حمایت از کالای ایران، توضیح داد: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که حمایت از کالای ایرانی، به این معنا نیست که فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، چرا که برخی کالاها تولید مشابه داخلی ندارند و برخی دیگر کیفیت نازلی دارند. حمایت به این معنی است که زمینه‌هایی فراهم کنیم تا مسیر رقابت برای محصولات تولید داخل هموار شود. ما در اکتشاف، در بخش خدماتی نظیر زمین شناسی، ژئوشیمی، کسب دیتاهای ژئوفیزیکی و تعبیر و تفسیرهای خدمات حفاری و خود حفاری، از توان داخلی استفاده کرده‌ایم. یعنی در تمامی خدمات و سرویس‌های مورد استفاده در بخش حفاری مثل خرید دکل، خدمات حفاری و پروژه‌های ژئوفیزیک، لرزه‌نگاری دو و سه بعدی و … ، از توان داخل استفاده شده است که خوشبختانه شاهد موفقیت آن‌ها در پروژه‌ها هستیم.

وی در ادامه افزود: همچنین در زمینه کالای اکتشاف، برحسب وظیفه، ملزم به خرید و تهیه کالای تولید داخل هستیم و طبق قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، اجازه نداریم کالایی را که در داخل تولید می‌شود و استانداردها را پاس کرده، از خارج وارد کنیم، اما در مورد برخی کالا‌های خاص، بویژه برای چاه‌ها عمیق (چاه‌هایی با عمق 6 هزارمتر با فشار و درجه حرارت بالا وازدیاد گوگرد که غیرقابل پیش بینی و پیچیده هستند) مجوزهای خاص گرفتیم تا برای برخی کالاهای حفاری که توان ساخت آن در داخل وجود ندارد یا توجیه اقتصادی ندارند، از شرکت‌های خارجی استفاده کنیم.

ایشان از پروژه “کیمیا” یاد کرده و گفت: در کنار این اقدام‌ها از قدیم و در پی سیاست‌های وزارت نفت، یک پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت کلید خورد به نام «کیمیا» که براساس آن، قرار شد تمام مواد شیمیایی پرمصرف و راهبردی حفاری در داخل تولید شود که خوشبختانه موفقیت آمیز بود و الان از همین مواد شیمیایی برای گل و سیمان حفاری استفاده می‌کنیم. 

مدیر اکتشاف بیان کرد: صنعت نفت، بیشترین سعی و تلاش را در زمینه حمایت از کالای ایرانی دارد. مصداق بارز آن هم 10 قلم کالاست، هیچ‌گاه بحث تولید آن در ایران مطرح نشده، اما با حمایت‌های وزارت نفت در حال شکل‌گیری است و برخی نظیر لوله‌های سی.آر.ای یا پمپ‌های درون چاهی در مرحله تست و تجاری شدن قرار دارند. این اقدام‌ها، گام‌های بلندی هستند که صنعت نفت، به دلیل حساسیت شرایط اقتصادی و پیگیری وزیر نفت برداشته است. اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اگر صنعت نفت روی آن متمرکز شود، بهتر و بیشتر می‌تواند از توانمندی و ظرفیت داخل استفاده کند.

سیدصالح هندی یکی از مهمترین بحث‌ها در زمینه حمایت از کالای ایران را، بحث استاندارد سازی دانست و افزود:  صنعت نفت به‌دلیل حساس و پرخطر بودن شرایط کاری، استانداردهای سختگیرانه دارد که اگر نهادها و موسسات استانداردی در ایران شکل بگیرند و بتوانند تولیدات داخل را ارزیابی کرده و استانداردهای به روز و جهانی بدهند، فکر می‌کنم مسیری که وزارت نفت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی پیش گرفته، توسعه و سرعت بیشتری پیدا کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 217
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران