پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582384 تاریخ : 1400/03/24-09:14:09
,23,5,
گام بلند ایران برای استفاده از نیروگاه های راندمان بالا

یادداشت؛

گام بلند ایران برای استفاده از نیروگاه های راندمان بالا

امروز با توجه به اهمیت مصرف سوخت و ضرورت استفاده از تجهیزات با راندمان بالا استفاده از نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در سطح دنیا جایگاه ویژهای دارد.

به گزارش بانک و صنعت، نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام که بیستم خردادماه نخستین واحد گازی آن به بهره برداری رسیده و راه اندازی واحد دوم گازی آن آغاز شده است، به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران در حال فعالیت است.

نیروگاه های کلاس F امروزه بیشترین تعداد نیروگاه های در حال بهره برداری تجاری دنیا را به خود اختصاص داده است. در همین وزارت نیرو به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش راندمان واحدهای تولید برق حرارتی، تصمیم به اجرای نسل جدید توربین های گازی و نیروگاه های سیکل ترکیبی در قالب نیروگاه های کلاس F گرفته است که بدین منظور قرارداد احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F در قالب 8 ساختگاه طی سال 95 میان وزارت نیرو و گروه مپنا منعقد شد.
در این قرارداد سعی شده است تا در خلال احداث این نیروگاه ها، رفته رفته درصد ساخت داخل بیشتر شده تا در پایان این قرارداد توربینهای گازی کلاس F صد درصد ساخت داخل شوند و کشور ایران در سطح کشورهای سازنده توربین های کلاس F در دنیا قرار بگیرد. راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F در سطح دنیا در حدود 58 درصد و در کلاس E متوسط راندمان حدود 51 درصد است.
بر این اساس اولین ساختگاه این طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام با ظرفیت 906 مگاوات در محوطه غربی نیروگاه بندرعباس جانمایی و عملیات اجرایی این نیروگاه در سال 1397 آغاز شد.
اولین واحد این نیروگاه با ظرفیت 307 مگاوات در دی ماه سال گذشته وارد مدار تولید شد و در هفته سوم خردادماه با وجود همه گیری بیماری کرونا و مشکلات ناشی از حضور سوپروایزرهای شرکت زیمنس آلمان بعد از طی مراحل آزمایشی مورد بهره برداری تجاری قرار گرفت.
واحد اول بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام با توربین SGT5-4000 زیمنس از نوع کلاس F با ظرفیت نامی 307 مگاوات مطابق با تکنولوژیهای روز دنیا بوده است و در قالب قرارداد انتقال تکنولوژی دراین نیروگاه نصب و پس از گذراندن مراحل آزمایشی با سوخت مایع در تاریخ 20 خرداد 1400 با اتصال به خط سراسری گاز به صورت تجاری مورد بهره برداری قرار گرفت.
واحد دوم بخش گاز نیز که از نوع همین توربین است، در همین تاریخ راهاندازی و پیش بینی میشود تا دو ماه دیگر در نیمه تابستان سال جاری با سوخت طبیعی گاز به شبکه برق کشور متصل و مورد بهره برداری تجاری قرار بگیرد.
از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت تکمیل ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام، آغاز انجام عملیات اجرایی جهت ساخت واحد بخار آن به ظرفیت 292 مگاوات است که با دستور رئیس جمهور در تاریخ 20 خرداد ماه جاری شروع شد و پیش بینی می شود اسفند 1401 به بهره برداری برسد.
میزان سرمایه گذاری لازم جهت احداث نخستین نیروگاه کلاس F کشور 517 میلیون یورو است که تاکنون 60 درصد این هزینه در بخش احداث توربین های گاز آن به مبلغ 310 میلیون یورو هزینه شده است و حدود 207 میلیون یورو جهت احداث بخش بخار آن به ظرفیت 292 مگاوات مورد نیاز است.
همه این دستاوردها مدیون حمایت های بیدریغ مقامات ارشد استان هرمزگان از جمله استاندار، نمایندگان مجلس و سایر ادارات دولتی در احداث بیش از 2100 متر خط لوله گاز رسانی به نیروگاه هنگام و نوید بخش خودکفایی بیش از پیش در صنعت برق و گام نهادن این صنعت در مسیر رشد و شکوفایی در منطقه و جهان است.

علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 209
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران