پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 103053 تاریخ : 1393/10/05-07:45:54
,6,16,17,
کاهش قیمت نفت، خودرو را ارزان نکرد

تغییرات قیمتی بازار خودرو در آخرین هفته پاییز و نخستین هفته زمستان را بررسی کرد

کاهش قیمت نفت، خودرو را ارزان نکرد

در حالی است که قیمت بیشتر خودروهای داخلی در بازار با قیمت کارخانه در یک سطح بوده و این امر تا اندازه‌ای به کاهش واسطه‌گری در این بازار دامن زده است.

 

نقطه مقابل خودروهای تولید داخل، خودروهای وارداتی بودند که نسبت به ماه‌های گذشته به دلیل تغییر در قیمت ارز افزایش قیمت را تجربه کردند که همچنان با کاهش تقاضا روبه‌رو هستند. در این میان اگر چه بازار خودروی ایران به لحاظ افزایش تولید خودروهای ساخت داخل نسبت به سال‌های گذشته با افزایش محصول مواجه شده اما همچنان نسبت به سال‌های گذشته کم رونق است و فعالان بازار خودرو معتقدند با نزدیک شدن به ماه‌های انتهایی سال رونق به این بازار باز خواهد گشت.
در همین حال رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به تاثیر نوسان نرخ دلار بر قیمت خودروها گفت: همچنان بازار خودرو جریان آرامی را در خرید و فروش طی می‌کند.
غلامحسین قاسمیان افزود: افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت وارداتی‌ها باعث شده تا مشتریان خرید و فروش را به تغییر وضعیت نرخ دلار و کاهش قیمت موکول کنند. وی تصریح کرد: البته نوسان نرخ ارز بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر چندانی نداشته اما این تغییرات بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت در این خودروها شده است. وی اظهار کرد: هر چند در چند ماه گذشته بازار خودروهای وارداتی در وضعیت رکود قرار گرفته است و این شرایط کاهش چند درصدی در قیمت این خودروها را موجب شده بود اما با نوسانات و افزایش نرخ دلار دوباره قیمت وارداتی‌ها روند صعودی به خود گرفته است به طوری که در این مدت باعث افزایش چند درصدی قیمت وارداتی‌ها شده است. وی همچنین در خصوص قیمت خودروهای داخلی در بازار گفت: آرامش حاکم بر بازار داخلی‌ها تاثیری بر قیمت آنها در بازار نگذاشته و اغلب خودروها به جز دو خودروی تندر90 و پژو 206 با قیمت کارخانه معامله می‌شوند.

 

تغییرات قیمتی در بازار خودرو
با نگاهی به آخرین قیمت‌های موجود در بازار خودروهای داخلی و وارداتی‌ها تغییرات محسوسی در قیمت این خودروها نسبت به هفته گذشته مشاهده می‌شود. در جریان معاملات بازار خودرو در روز چهارشنبه سوم دی‌ماه، تغییرات قیمتی هفته اول زمستان 93 نسبت به آخرین هفته پاییز مشاهده شده است. این تغییرات در قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی‌ها در 5 گروه تفکیک شده که به شرح زیر است:

 

خودروهای با قیمت 18 تا 25 میلیون تومان
در گروه قیمتی خودروهای بین 18 تا 25میلیون تومان، پراید 111 SE با 100هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته گذشته، 20میلیون و 500 هزار تومان و پراید 131 SE با 100 هزار تومان افزایش قیمت، 20میلیون و 200هزار تومان به فروش رسید، از سویی خودرو پراید 132 SE به قیمت 20میلیون و 400هزار تومان ثابت ماند.

 

خودروهای با قیمت 25 تا 35 میلیون تومان
در این گروه قیمتی، پژو پارس سال با افزایش قیمت 100هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، 35میلیون تومان، پژو 405 GLX با کاهش قیمت 100هزار تومانی، 28میلیون و 200هزار تومان و رانا LX بدون تغییر در قیمت همچنان 32میلیون و 600هزار تومان به فروش رسید. قیمت سمند SE (دو ایربگ) با قیمت 27میلیون و 400هزار تومان، کاهش 300هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین تیبا SX (یورو 4) بدون تغییر قیمت، 24میلیون و 100هزار تومان به فروش رسید.

 

خودروهای با قیمت 35 تا 45 میلیون تومان
در گروه قیمتی 35 تا 45میلیون تومان، تندر 90 E2، با 200 هزار تومان کاهش قیمت، 41میلیون و 500هزار تومان، ام‌وی‌ام 530 بدون تغییر قیمت 40میلیون و 100هزار تومان و پژو 206 اس.دی78 با کاهش قیمت 100هزار تومانی، 36میلیون و 700 هزار تومان به فروش رسید. همچنین پژو206 تیپ 5 (کد 26809) به قیمت 36میلیون تومان و پژو پارس LX به قیمت 39میلیون تومان، هرکدام کاهش قیمتی 200هزار تومانی را تجربه کردند. اما پژو پارس ELX (دو ایربگ) به قیمت 43میلیون و 100هزار تومان ثابت ماند.

 

خودروهای با قیمت 45تا55 میلیون تومان
در این گروه، قیمت خودروی جک J5 نسبت به ابتدای هفته گذشته 100هزار تومان افزایش یافت و 49میلیون و 400هزار تومان به فروش رسید.

 

خودروهای با قیمت بالاتر از 55 میلیون تومان
در این گروه قیمتی، خودروهای لیفان X60 با 60میلیون و 600هزار تومان و جک J5 (اتوماتیک) با 59میلیون و 500هزار تومان بدون تغییر قیمت به فروش رسیدند. مزدا 3تیپ4 با افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی روبه‌رو بود و قیمت آن به 147میلیون تومان رسید. همچنین نوسان قیمتی بسیاری از خودروهای وارداتی نسبت به هفته گذشته محسوس بوده است؛ هیوندایی توسان IX35 (مدل 2014 ـ دو ایربگ) با قیمت 142میلیون تومان ثابت ماند. کیا اپتیما با قیمت 125میلیون تومان، تویوتا کمری SE با قیمت 138میلیون تومان و کیا سورنتو (دو ایربگ) با قیمت 195میلیون تومان ثابت مانده‌اند. اما تویوتا کمری GLX با قیمت 166میلیون تومان همچنین هیوندایی سانتافه 2015با قیمت 169میلیون تومان هر کدام با افزایش قیمت یک میلیون تومانی به فروش رسیدند.

 

رونق بازار با کاهش نوسان ارزی
 یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه وضعیت بازار خودرو با ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و همچنان در رکود به سر می‌برد به صمت گفت: این در حالی است که نوسان نرخ ارز بر خودروهای داخلی تاثیری نداشته است اما برخی خودروهای وارداتی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. حسن زمانی افشار با اشاره به اینکه با افزایش تولید خودرو نسبت به سال‌های گذشته بازار خودرو نسبت به همین سال‌ها تا اندازه‌ای جان گرفت، تصریح کرد: اگر تا انتهای سال قیمت ارز به بیش از 3500 تومان تغییر پیدا نکند، قیمت خودروها نیز تعدیل خواهد شد و بازار خودرو تا پایان سال رونق خواهد گرفت. وی در ادامه عنوان کرد: خودروهای وارداتی نسبت به گذشته تغییر قیمت چندانی نداشته و به دلیل آنکه برخی برندها خودروهایی با موتور 2400 الی 2500 سی‌سی عرضه کردند اما اتاق آنها برای خودروهایی با اتاق 3000 سی‌سی به بالا بوده، همین امر تا اندازه‌ای از اقبال این خودروها کاسته است. زمانی افشار با تاکید بر اینکه استقبال از خودروی تندر90 کاهش یافته است، افزود: این خودرو به دلیل کمبود در بازار نسبت به یک ماه پیش با افزایش قیمت 800هزار تومانی مواجه شده که درحال‌حاضر در بازار موجود نیست، بر همین اساس تقاضایی هم برای آن وجود ندارد.

 

کاهش قیمت وارداتی‌ها در کشور مبدأ
در این میان برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند اگر چه تکلیف خودروهای داخلی با توجه به نوسان بسیار کم قیمت‌ها در بازار مشخص است اما خودروهای وارداتی به‌دلیل افزایش نرخ ارز با افزایش قیمتی مواجه شدند و همین امر قیمت برخی از این محصولات را افزایش داده است.‌ با این حال به دلیل کاهش قیمت نفت در کشورهای مبدأ واردات، این خودروها با قیمتی پایین‌تر از گذشته به‌دست واردکننده می‌رسد که با افزایش نرخ ارز این فرآیند تاثیر زیادی روی قیمت خودروهای وارداتی نگذاشته است.
یکی از فعالان بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت نفت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کاهش پیدا کرده و بر اساس آن خودروهای وارداتی نیز با قیمتی کمتر به‌دست واردکننده می‌رسند به صمت گفت: با این حال خودروها با همان قیمت گذشته به فروش می‌رسند آن هم به‌دلیل اینکه با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. این در حالی است که در کنار تعرفه‌های گمرکی افزایش نرخ دلار نیز امتیاز کاهش قیمت در کشورهای مبدأ را کاهش داده و این خودروها با تغییرات چند میلیونی در بازارهای داخلی به فروش می‌رسند.
عبدالله جمشیدی با اشاره به اینکه فرآیند قیمت‌گذاری برخی خودروهای جدید داخلی بر دیگر خودروها در بازار نیز تاثیرگذار است، افزود: این در حالی است که خریداران به دلیل آنکه مناقشه روی قیمت‌گذاری برخی خودروها را از سوی شورای رقابت و خودروساز می‌بینند به تصور آنکه دیگر خودروها نیز شامل کاهش قیمت خواهند شد، از خرید خودرو ممانعت می‌کنند. بر این اساس اظهارنظرهای متفاوت همچون گذشته، به رکود بازار خودرو دامن می‌زند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران