پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 634951 تاریخ : 1402/01/15-13:59:57
,13,
کاهش ضایعات کشاورزی و مواد غذایی با کمک استارت آپها

کاهش ضایعات کشاورزی و مواد غذایی با کمک استارت آپها

در حالیکه بخش بزرگی از مواد غذایی تولید شده در جهان به دلایل مختلف تبدیل به ضایعات میشود، چند استارت آپ در جهت ردیابی هوشمند محصولات و جلوگیری از هدررفت آنها روی کار آمده که ضایعات را به صفر می رساند.

به گزارش بانک و صنعت، با رشد جمعیت جهان تلاش برای تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی و محصولات غذایی در جریان است، اما بخش قابل توجهی از محصولات و مواد غذایی تولیدی جهان تبدیل به ضایعات و هدررفت می شود. به طوری که در ایران به گفته کارشناسان بیش از 35 درصد از هرآنچه در مزارع و باغات کشور تولید می شود دور ریخته می شود که این ضایعات از مزرعه تا سفره مردم رخ می دهد. به این معنا که بخشی از ضایعان به دلیل عدم دسترسی فعالان این بخش به تجهیزات و ماشین آلات نوین است و بخشی دیگر نیز به دلیل نبودن بازار برای محصولات است. از سوی دیگر برخی فعالان بخش معتقدند به دلیل اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی در این حوزه اطلاعات دقیقی از میزان تولیدات محصولات کشاورزی ندارد این امر اجتناب ناپذیر است و تلفات را افزایش می دهد.

با این وجود در بخش مواد غذایی نیز این ضایعات وجود دارد و بر اساس آمارهای جهانی ارائه شده بخش بزرگی از مواد غذایی تولید شده در سطح جهان از بین می رود. بنابراین، مهار هدر رفت مواد غذایی برای رفع ناامنی غذایی بسیار مهم است. نکته جالب توجه اینکه کارآفرینان مواد غذایی و شرکت های بزرگ در حال حاضر بر کاهش هدر رفت مواد غذایی برای به حداقل رساندن اثر محیطی و صرفه جویی در هزینه ها تمرکز می کنند. راه حل های نظارت بر مواد غذایی به تولیدکنندگان مواد غذایی، رستوران ها و شهرهای هوشمند اجازه می دهد تا ضایعات غذایی خود را کاهش دهند.
همچنین، یک تغییر پارادایم از کاهش ضایعات مواد غذایی به رویکردهای ضایعات صفر در تولید مواد غذایی وجود دارد؛ به این معنا که برندهای مواد غذایی برای تولید ارزش و افزایش دسترسی خود به مصرف کنندگان علاقمند به پایداری، ضایعات مواد غذایی را افزایش داده و مجدداً استفاده می کنند. به عنوان مثال، راه حل های چاپ سه بعدی مواد غذایی که از ضایعات مواد غذایی برای چاپ محصولات غذایی خوراکی استفاده می کنند، از ضایعات مواد غذایی در رستوران ها و سایر فروشگاه های مواد غذایی جلوگیری می کنند.
استارت آپ هایی که ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهند
از سوی دیگر در این زمینه استارت آپ هایی نیز در سطح جهان رو به توسعه است که از جمله آنها می توان به استارت آپ lumitics اشاره کرد. در واقع این استارت آپ به نوعی ردیابی هوشمند ضایعات مواد غذایی را توسعه می دهد. نکته جالب توجه اینکه Lumitics یک استارت آپ سنگاپوری است که ضایعات مواد غذایی را ردیابی می کند. در حقیقت ردیاب هوشمند ضایعات غذایی این استارت آپ، از فناوری تشخیص تصویر اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند. به گفته سازندگان این فناوری، در حقیقت استارت آپ نامبرده به رستوران ها و سایر مراکز غذایی اجازه می دهد تا منوی تولید و صنایع دستی خود را بر اساس ترجیحات مشتری بهینه کنند و از سوی دیگر به ذینفعان کمک می کند تا ضایعات مواد غذایی را در هتل ها، هواپیماها و کشتی های کروز کاهش دهند و هزینه های غذا را کاهش دهند.
بر اساس این گزارش، از دیگر استارت آپ هایی که به نوعی کاهش ضایعات مواد غذایی را رقم می زند استارت آپ بریتانیایی Food Drop است که فروشگاه های دارای مواد غذایی فروخته نشده یا مازاد را به موسسات خیریه محلی، مدارس و گروه های اجتماعی متصل می کند. در واقع به گفته مدیران مجموعه start up insight، پلتفرم آنلاین این استارت آپ به فروشگاه ها و موسسات خیریه اجازه می دهد تا ثبت نام کنند که با فروشگاه ها و خیریه های محلی مطابقت دارد. در حقیقت این استارت آپ تامین خیریه را برای جمع آوری مازاد از فروشگاه ها در پایان روز تضمین می کند. همچنین، اگر یک موسسه خیریه برای تحویل گرفتن در دسترس نباشد، این پلتفرم فروشگاه ها را در زمان واقعی مطلع می کند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 223
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران