وی افزود: در این زمینه، دولت مجبور می شود کسری تامین مالی خود را از طریق فروش اوراق مالی اسلامی، واگذاری و درآمدهای نفتی جبران کند. ماموریت بعدی نظام مالیاتی بازتوزیع ثروت است که این نظام باید تلاش کند تا عدالت را در نظام مالیاتی محقق و مالیات را بیشتر از ثروتمندان جامعه اخذ و درآمد مالیاتی حاصل از آن را صرف نیازمندان کند.
این کارشناس اقتصادی ماموریت سوم نظام مالیاتی را مانع شدن از فعالیت های مخرب تولید دانست و گفت: آسیب شناسی اقتصاد ایران نشان می دهد که هم در درآمد پایدار برای دولت، بازتوزیع ثروت و هم در جلوگیری از فعالیت های مخل تولید موفق عمل نکرده که به معنای عدم انجام ماموریت های نظام مالیاتی در کشور است. در تامین درآمدهای پایدار برای دولت با مشکلاتی چون فرار مالیاتی، ناکارآمدی معافیت مالیاتی و عدم شناسایی دقیق گردش مالی کشور برای اخذ عادلانه مالیات مواجه هستیم.
شقاقی با بیان اینکه بازتوزیع ثروت نیازمند پایه های مالیاتی جدید چون مالیات بر ثروت، مالیات بر عایدی سرمایه و... است، مطرح کرد: در راستای جلوگیری از فعالیت های مخل تولید باید پایه های مالیاتی درنظر گرفته شود که مانع این امر شود. مفهوم هوشمندسازی مالیاتی این است که گردش مالی در اقتصاد شفاف شود و نظام مالیاتی از نظام سنتی به یک نظام مکانیزه و الکترونیکی حرکت کند که هوشمند شدن نظام مالیاتی می تواند به مانع شدن از فرار مالیاتی، بازتوزیع ثروت و کارآیی معافیت های مالیاتی کمک کند.
وی افزود: با یک نظام مالیاتی سنتی نمی توان انتظار کنترل فرار مالیاتی، عادلانه بودن مالیات ستانی و کارآمدی نظام مالیاتی را داشت. برای هوشمند سازی نظام مالیاتی باید زیرساخت های فنی فراهم شود.
این تحلیلگر اقتصادی ضمن بیان اینکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور حدود هشت درصد است، گفت: ناچیز بودن سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی به دلیل فرار مالیاتی و نبود پایه های جدید است که امکان افزایش 50 درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی با بستن راه های فرار مالیاتی، شفاف سازی اقتصاد و ایجاد پایه های مالیاتی وجود دارد.