پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 634949 تاریخ : 1402/01/15-10:46:27
,17,
چقدر ممکن است قیمت تتر به زیر 1 دلار سقوط کند؟

چقدر ممکن است قیمت تتر به زیر 1 دلار سقوط کند؟

تتر برای عده زیادی، مخصوصا در کشورمان ایران، تبدیل به جایگزینی برای دلار کاغذی شده است. تتر در عین داشتن بهترین ویژگی های ارزهای دیجیتال، فاقد بدترین خصیصه آن ها است؛ علاوه بر این که امکان استفاده ناشناس و انتقال بین المللی به هر نقطه طی چند ثانیه امکان پذیر است، قیمت تتر همواره ثابت بوده و درگیر نوسان نمی شود.

به گزارش بانک و صنعت ، تتر برای عده زیادی، مخصوصا در کشورمان ایران، تبدیل به جایگزینی برای دلار کاغذی شده است. تتر در عین داشتن بهترین ویژگی های ارزهای دیجیتال، فاقد بدترین خصیصه آن ها است؛ علاوه بر این که امکان استفاده ناشناس و انتقال بین المللی به هر نقطه طی چند ثانیه امکان پذیر است، قیمت تتر همواره ثابت بوده و درگیر نوسان نمی شود. این ارز دیجیتال که در صرافی ها با نماد USDT شناخته و معامله می شود، تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از معاملات بین المللی شده است، اما تا چه اندازه می توان روی Tether حساب کرد؟ آیا ممکن است روزی با پایین تر آمدن قیمت تتر، همه معادلات بهم بخورند؟

پیش از همه باید اصطلاحی که برای اشاره به Tether استفاده می شود را بدانید؛ این ارز دیجیتال یک استیبل کوین است، به این معنی که از نظر قیمت به یک دارایی دیگر (فیزیکی و واقعی) وابستگی دارد و دقیقا ارزش آن را دنبال می کند. به عنوان مثال می توان به استیبل کوین های هم قیمت اونس طلا اشاره کرد که به شما کمک می کنند تا در صرافی های ارز دیجیتال با این همه ویژگی، بر اساس چارت این فلز گرانبها به خرید و فروش بپردازید. نوع دیگر، البته پراستفاده ترین مورد، هم قیمت دلار آمریکا است. تا کنون ارزهای این چنینی بر مبنای سایر ارزهای فیات مثل یورو نیز ایجاد شده اند، اما محبوبیت و میزان استفاده از گزینه های مبتنی بر دلار ایالات متحده نظیر USDT بیشتر است. قیمت هر واحد تتر ثابت و برابر پول رسمی این کشور است. حداقل انتظار داریم تا همیشه اینطور باشد!

قیمت تتر چگونه بدون نوسان می ماند؟

اگر قیمت آنلاین تتر را طی سال های اخیر چک کنید، متوجه خواهید شد که بین 0.995 دلار تا 1.003 دلار در نوسان است. البته در مواقعی به اعدادی پایین تر از کف رنج ذکر شده نیز سقوط کرده است، اما دوباره توانسته تعادلش را به دست آورد. برای بررسی احتمال ریزش قابل توجه قیمت تتر ابتدا باید دید چطور در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال، که بزرگانی نظیر بیت کوین و اتریوم گهگاه در بازه های زمانی کوتاه چند ده درصد صعود یا سقوط می کنند، تتر بدون نوسان باقی می ماند.

قیمت تتر

همانطور که گفتیم، رمز ارزهای این چنینی دنبال کننده قیمت یک دارایی دیگر هستند. حال برای برابر نگه داشتن قیمتشان با دارایی مورد نظر، از آن به عنوان پشتوانه استفاده می شود. در مورد استیبل کوین های هم ارزش طلا، شرکت صادرکننده توکن های رمزنگاری شده اقدام به نگهداری مقادیری برابر از شمش های طلا می کند. در ارتباط با گزینه های تقلیدکننده دلار آمریکا یا در کل هر ارز فیات دیگر، به مقداری برابر با توکن های عرضه شده، پول در حساب های بانکی ذخیره می شود.

این موضوع درباره تتر هم صادق است. قیمت تتر همواره برابر یک واحد پول رسمی ایالات متحده است، چون معامله گران می دانند شرکت مجری پروژه (کمپانی به اسم Tether Limited) برابر با توکن های صادر شده در شبکه های بلاک چین، پشتوانه ذخیره کرده است. البته کل این پشتوانه اسکناس دلار نیست و شامل موارد دیگری نظیر اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده نیز می شود. همه آن ها از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.

همیشه شایعاتی درباره مساوی نبودن پشتوانه تتر و دیگر استیبل کوین های معروف شنیده می شود، به این معنی که شرکت مجری پروژه تعداد بیشتری توکن نسبت به ذخیره خود منتشر کرده است، اما آن ها تلاش می کنند تا به وسیله ارائه مستمر گزارش هایی از حساب های ذخیره و دیگر پس اندازهای خود، خیال سرمایه گذاران و معامله گران را راحت کنند. به همین دلیل علیرغم شایعات زیاد، قیمت تتر با وجود چند سری سقوط از مرز 1 دلار، خیلی زود توانسته تعادلش را دوباره حفظ کند.

در چه صورت قیمت تتر ریزش خواهد کرد؟

با توجه به توضیحات بالا درباره نحوه کار ارز دیجیتال USDT، مهمترین عاملی که سبب از دست رفتن تعادل قیمت آن با دلار آمریکا خواهد شد وجود توکن هایی بدون پشتوانه است. به عنوان مثال، اتفاقی که در ربع اول سال 2023 برای مهمترین رقیب تتر یعنی یو اس دی کوین رخ داد را در نظر بگیرید.

طی یک سری اتفاقات در سه ماهه نخست 2023، چند بانک که اتفاقا ارتباط خوبی با صنعت کریپتو داشتند، ورشکسته شدند. یکی از آن ها بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley) بود. از قضا بخش قابل توجهی از ذخیره یو اس دی کوین (3.3 میلیارد دلار از 40 میلیارد دلار) در این بانک قرار داشت، به همین دلیل پس از انتشار اخبار مربوط به انحلال بانک نام برده، ترس وجود تریدرها و سرمایه گذاران را فرا گرفت و یک فشار فروش برای رمز ارز نام برده به وجود آمد. نتیجه، ریزش قیمت USDC تا 0.88 دلار بود. معامله گران می دانستند حدود 3.3 میلیارد توکن USDC موجود در بازار بدون پشتوانه است، و این حس خوبی به آن ها نمی داد!

قیمت USDC

بعد از این که صرافی کوین بیس به عنوان یکی از دو شرکت مجری پروژه اعلام کرد در صورت عدم امکان دسترسی به وجوه ذخیره در بانک سیلیکون ولی تمام 3.3 میلیارد دلار را پرداخت می کند، وضعیت رفته رفته بهود پیدا کرد. جالب است بدانید در جریان این اتفاق قیمت تتر افزایشی جزئی داشت، به طوری که 1.005 دلار را هم به خود دید. علت، هجوم عده زیادی از هولدرهای رقیب برای خرید آن بود.

با بررسی تاریخچه ارزهای دیجیتال مشابه USDT و مخصوصا خود آن متوجه خواهید شد بیشتر آن ها در یک سری بازه های زمانی پشتوانه کمتری نسبت به تعداد توکن های در دسترس داشته اند، اما به خاطر عدم آگاهی عموم از این موضوع، مشکلی به وجود نیامده و قیمت تتر سقوط نداشته است. اما وقتی موضوع علنی شود، وضعیت دیگر این گونه نخواهد ماند.

به همین دلیل اگر یک هولدر و سرمایه گذار تتر هستید یا قصد دارید در آینده پولتان را به آن تبدیل کنید، باید همیشه اخبار را دنبال کرده و از پشتوانه دار بودن ارز دیجیتال مورد بحث مطمئن شوید. شما به ویژه باید گزارش های مربوط به حساب ها و دیگر دارایی های ذخیره شرکت تتر لیمیتد را دنبال و آن ها را به دقت بررسی کنید. این تنها کاری است که از دست ما برمی آید. فراموش نکنید هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نیست، اما با رعایت برخی نکات مثل مواردی که در همین پاراگراف اشاره کردیم، می توان ریسک به را به حداقل رساند.

برچسب ها : قیمت تتر , تتر , usdt , ارز دیجیتال , رمز ارز , استیبل کوین , دلار



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران