پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 587226 تاریخ : 1400/06/06-17:22:11
,6,
چرا خودرو دوباره گران شد؟

عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

چرا خودرو دوباره گران شد؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است مانند تجربه سال های اخیر، افزایش قیمت در روزهای گذشته نیز از بیرون به این صنعت تحمیل شده است.

به گزارش بانک و صنعت، قیمت خودرو در بازار تا تابستان سال گذشته روندی صعودی همراه با رکوردشکنی های قیمتی پی در پی را تجربه می کرد، با این وجود اما با پیروزی جو بایدن در آبان سال گذشته در انتخابات آمریکا، بسیاری از فعالان بازار به امید گشایش در حوزه تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام به انتظار نشستند و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت ها در ماه ها پایانی سال قبل انجامید.

از اسفند سال گذشته تا چند هفته قبل نیز با توجه به آغاز مذاکرات وین و افزایش امیدها به رفع تحریم ها، بازار به رکودی جدید دچار شد و همین امر، رکودی انتظاری را در بازار به وجود آورد. در هفته های گذشته با توقف مذاکرات برجام و نامشخص بودن سرنوشت تحریم ها اما بار دیگر قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار افزایشی شده، موضوعی که محمدرضا نجفی منش – عضو اتاق بازرگانی تهران – علتش را در بیرون از صنعت خودرو جست و جو می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دلیل جهش ناگهانی قیمت ها در بازار خودروهای داخلی را افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد می داند. به گفته محمدرضا نجفی منش، قیمت تمام کالاها و خدمات در ایران، چسبندگی معنی داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودرو ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته نجفی منش، قیمت کارخانه خودروها در داخل کشور، در مقایسه با آنچه که در بازار معامله می شود، به مراتب پایین است و از این رو، امروز خودروسازها با ضرر و زیان در حال تولید هستند به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای ساخت داخل به 50 تا 150 میلیون تومان رسیده است. او در ادامه تصریح می کند که خودروسازها از افزایش قیمت ها در بازار خودرو، منفعتی نمی برند و در حالی با زیان و ضرر مشهود و قابل توجه به تولید مشغول هستند که پرداخت بدهی آنها به قطعه سازها نیز امکان پذیر نیست.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به سایت اتاق تهران توضیح داد: تا هر زمان که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی است و این تصور نیز که با کاهش قیمت ارز، می توان منتظر سقوط قیمت ها در بازار خودرو بود یا نه، به دلیل ماهیت چسبندگی قیمت ها که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده، نباید انتظار شوکه آوری از کاهش قیمت خودرو در مدت زمان کوتاه و فوری متصور بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 219
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران