پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 532982 تاریخ : 1399/09/16-00:45:31
,17,
چالش های اجرایی پیش روی حسابرسی عملیاتی

چالش های اجرایی پیش روی حسابرسی عملیاتی

نساء رجبی چالش های اجرایی پیش روی حسابرسی عملیاتی و همچنین اهمیت ارائه آن را مهم دانست و تعریف جامعی از حسابرسی عملیاتی عنوان کرد.

به گزارش بانک و صنعت ، نساء رجبی، عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران ضمن تبریک روز و هفته جهانی حسابدار به خانواده بزرگ حسابداری کشور در خصوص چالش های اجرایی پیش روی حسابرسی عملیاتی و همچنین اهمیت ارائه آن، لازم دانست تعریف جامع ای از حسابرسی عملیاتی بیان شود؛ فرآیند منظم و روشمند ارزیابی اثربخشی، کارایی وصرفه اقتصادی عملیات سازمان و گزارش نتایج ارزیابی همراه با پیشنهادهای عملی به اشخاص ذیصلاح برای بهبود عملیات می باشد، وی افزود که این نوع حسابرسی در مواردی متفاوت از حسابرسی مالی است. اگر چه در کلام که این واژه برای اکثر مدیران آشناست ولی اجرایی نمودن آن در عمل با مشکلات مختلفی مواجه است که اثر این موانع و مشکلات مرتفع نگردد نمیتوان کارایی و اثربخشی مورد انتظار را به صورت کامل برآورده کرد.

رجبی همچنین اشاره کرد: با توجه به آنکه این نوع حسابرسی در برنامه 5 ساله پنجم توسعه الزامی شده است با این وجود بررسی چالش های الزامی شدن حسابرسی عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رجبی به چالش های با اهمیت پیش روی حسابرسی عملیاتی اشاره کرد،

1. کافی نبودن قوانین و مقررات

2. کمبود نیروی متخصص

3. نحوه گزارشگری عملیاتی نامناسب

4. نبود معیار مناسب برای حسابرسی عملیاتی

5. شناخت ناکافی مدیران از فواید و اهمیت حسابرسی عملیاتی

6. تامین مالی

7. نبود الگوهای تجربی مناسب در زمینه حسابرسی عملیاتی و عدم وجود تشکل های حرفه ای خصوصی قدرتمند و تاثیر گذار (مانند انجمن حسابرسان داخلی ایران)

در خصوص وجود تشکل های حرفه ای خصوصی، تدابیری از طرف جامعه حرفه ای حسابداری جهت شناخت بیش از پیش حسابرسان عملیاتی و تصویب قوانین متعدد در این خصوص صورت گیرد. میتوان از ظرفیت فضای مجازی و از طریق برگزاری همایش های تخصصی آنلاین و تعامل های حرفه ای منجر به انتقال تجارب مشترک بین حسابرسان عملیاتی خواهد شد. همواره وفق وظایف سازمان حسابرسی نسبت به تدوین استانداردهای حرفه ای جهت رشد و ترقی حسابرسی عملیاتی اقدامات لازم انجام میدهد. تمام تشکل های حرفه ای بایستی از زمان تصویب و ابلاغ استانداردها حسابداری را اجرایی کنند و این امر باعث افزایش شفافیت، کیفیت و نهایتاً بهینه سازی است.

در ادامه نساء رجبی افزود: بر اساس آیین رفتار حرفه ای سازمان حسابرسی مفهوم صلاحیت حرفه ای و حفظ صلاحیت حرفه ای است. کسب صلاحیت حرفه ای نیازمند برخورداری از تحصیلات عالی است و حفظ صلاحیت حرفه ای، مستلزم آگاهی و تعالی مستمر و ارتقاء حرفه است.

اگر گزارش ها را از نظر محتوا بررسی کنیم می بینیم که مبانی نظری آن متفاوت است و ارائه گزارش حسابرسی عملیاتی یکی از اساسی ترین و مشکل ترین مرحله در اجرای حسابرسی عملیاتی در ایران است. با آنکه اهداف حسابرسی عملیاتی با حسابرسی داخلی متفاوت است ولی در مواردی گزارشات حسابرسی عملیاتی بر گرفته از شناخت کامل و بررسی گزارش های حسابرسی داخلی است.

وی در پایان افزود: با توجه به ضرورت انجام این حسابرسی در ارزیابی اثربخشی، کارایی و صرفه اقتصادی عملیات و بهبود عملیات در محیط متغییر تجاری می تواند به مدیران در تصمیم گیری های آتی کمک شایانی کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 235
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران