پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 584064 تاریخ : 1400/04/14-12:08:02
,14,
وفاداری بالای کودکان به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند

در نشست کمیته گردشگری کودک مطرح شد

وفاداری بالای کودکان به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند

کمیته گردشگری کودک با هدف الگوسازی گردشگری کودکان و اتخاذ راهکارهای ترویج گفتمان و توسعه فرهنگ گردشگری برای کودکان تشکیل شده است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، اولین نشست کمیته گردشگری کودک کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران با هدف تبیین برنامه ها و اهداف ایجاد این کمیته تخصصی برگزار شد. هدف از ایجاد کمیته گردشگری کودک پیاده سازی مدل ها و الگوسازی گردشگری کودکان و اتخاذ راهکارهای ترویج گفتمان و توسعه فرهنگ گردشگری برای کودکان در کشور عنوان شد.در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته با توجه به اهمیت آموزش و ترویج صنعت گردشگری در سطح جامعه خود، توجه ویژه ای به کودکان و معرفی ابعاد مختلف این صنعت به آنها می کند. نهادینه شدن فرهنگ گردشگری و ارزش دادن به آن در زمان کودکی شکل می گیرد و کارشناسان معتقدند برای توسعه و تقویت این صنعت می توان از میزان وفاداری بالای کودکان بهره برد.

در این راستا با توجه به غفلت متولیان و تصمیم سازان کشور به موضوع گردشگری آن هم در میان کودکان، کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران تصمیم گرفت کمیته ای را با همین عنوان تشکیل دهد و جمعی از فعالان، کارشناسان و نخبگان این عرصه را گرد هم جمع کند تا با ارائه راهکارهای عملی و معرفی مدل های جدید به تصمیم سازان کشور در مسیر توسعه صنعت گردشگری کشور سهیم باشد.

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاکید بر اهمیت توجه به کودکان، سلایق و نگاه آنها به گردشگری، گفت: گردشگری کودک موضوعی است که تاکنون در کشور مغفول مانده و حتی بخش خصوصی نیز در این رابطه قدمی برنداشته است. متاسفانه جای خالی این بخش از گردشگری به خوبی احساس می شود بنابراین تصمیم گرفتیم در قالب کمیته ای این بحث بسیار مهم را مورد توجه قرار داده و از متخصصان امر بخواهیم با حضور و مشارکت خود به تقویت جایگاه گردشگری کشور کمک کنند.

به باور این فعال اقتصادی، توجه به گردشگری کودک می تواند در توسعه صنعت گردشگری نقش مهمی داشته باشد. آموزش زوایای مختلف گردشگری به کودکان در کنار سایر آموزش ها بسیار اهمیت دارد.

او با بیان این مطلب که ایران از نظر جاذبه های گردشگری جایگاه و رتبه خوبی دارد، تصریح کرد: ایران از نظر جذب گردشگری رده 140 را دارد و این رتبه برای ایران با این سطح از ظرفیت قابل قبول نیست. با توجه به تجربه های جهانی می توان به کمک آموزش مسیر توسعه را هموارتر کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره تشکیل کمیته گردشگری کودک گفت: هدف این است که از افراد متخصص در این حوزه بهره ببریم و در نهایت استراتژی مدونی در این رابطه تدوین و به مسئولان ارائه دهیم. گردشگری مسیری برای صلح و دوستی است و تعامل با دنیا برای تامین انواع نیازها لازم است.

او ادامه داد: از وزارت اموزش و پرورش درخواست کردیم تا در بحث ?موزش گردشگری امکاناتی را فراهم کند تا شناخت کودکان با این مفهوم و نوع برخورد با گردشگران بالا برود.

عبدالملکی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که به متولیان امر مشورت دهیم و پیگیری رسیدن به حکمرانی واحد در صنعت گردشگری باشیم چراکه اعتقاد داریم، گردشگری با حکمرانی واحد حرکت می کند.

نظام آموزشی در ایران موضوع گرشگری را از زندگی کودکان حذف کرده است

در ادامه یوسف نوری، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که مدتی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز بود و در حال حاضر ریاست کمیته گردشگری کودک کمیسیون گردشگری اتاق ایران را به عهده دارد، گفت: متاسفانه همواره کودکان در بحش گردشگری نادیده گرفته شده اند و هیچ توجهی به سلایق آنها نمی شود. باید توجه داشت وقتی اختیار را از آنها بگیریم خلاق نمی شوند و نمی توانند زندگی بخش باشند. نگاه منفعل به کودک اشتباه بزرگی است که متاسفانه رویکرد ما نسبت به آنها همین است.

به اعتقاد او باید کودک به عنوان مشارکت کننده و همراه دیده شود. این پارادیم به وجود آمده و به یک جهان بینی در دنیا تبدیل شده است؛ اما در ایران تا رسیدن به این مرحله فاصله طولانی داریم. این در حالی است که در مکتب اسلام هم توجه ویژه ای به کودکان شده است.

نوری با بیان این مطلب که نظام آموزشی در ایران مسئله گردش را از زندگی کودک حذف کرده است و تنها به صورت تک بعدی روی کتاب و یک مکان خاص به نام مدرسه و یک کلاس و یک میز مشخص، متمرکز می شود، گفت: باید در پروسه آموزش به کودکان، پارک ها را به عنوان محلی برای یادگیری در نظر بگیریم. گردشگری یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی است که مابه ازای اقتصادی هم دارد، اما اصالت آن نباید فراموش شود.

این کارشناس با تمرکز بر کودکان و نهادینه کردن موضوع گرشگری در بین آنها تصریح کرد: توسعه این صنعت باید به کمک اقدامات ریشه ای دنبال شود. نهادینه کردن بحث گردشگری در بین کودکان به دلیل وفاداری که در بین کودکان وجود دارد، بسیار مهم است.

رئیس کمیته گردشگری کودک اهداف ایجاد این کمیته را پیاده سازی مدل ها و الگوسازی گردشگری کودکان، اتخاذ راهکارهای ترویج گفتمان و توسعه فرهنگ گردشکری، تعریف استانداردها، تهیه پیش نویس آیین نامه های لازم، تهیه برنامه های ساماندهی ارزیابی نیازها، همکاری درتامین زیرساخت های لازم برای حضور در مجامع بین المللی، برگزاری انواع جشنواره و برنامه های آموزشی و پژوهشی و برقراری ارتباط موثر و مستمر با نهادهای مرتبط دانست.

نوری تصریح کرد: متاسفانه یکی دیگر از غفلت های که نسبت به کودکان روی داده، نبود الگو و مدلی برای برخورد با کودکان در دوران کروناست. هیچ اندیشه ای برای کودکان نکردیم و این روند موجب شده تا برخی از آنها دچار افسردگی شوند، تعدادی دچار ترس های مرضی و یا دچار اختلالات بعد از کرونا، انزاوی اجتماعی و عارضه های روانی و جسمی شوند. بنابراین یکی از اقدامات مهمی که قرار است در این کمیته دنبال شود برنامه ریزی در این حوزه است.

در این نشست فرصتی فراهم شد تا دیگر اعضا نیز دیدگاه ها و نظرات خود را درباره گردشگری کودلان مطرح و تشریح کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 282
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران