پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 377118 تاریخ : 1397/07/01-12:34:35
,17,
نقش مالیات بر ارزش افزوده در برقراری عدالت اقتصادی

نقش مالیات بر ارزش افزوده در برقراری عدالت اقتصادی

در اکثر کشورها، اخذ مالیات یکی از مهمترین و با ثبات ترین منابع کسب درآمد برای دولت ها می باشد. در بین انواع مالیات های موجود نیز یکی از بهترین روش های اخذ مالیات، مالیات بر ارزش افزوده می باشد. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم است و به عنوان یکی از روش های جدید دریافت مالیات ج ویژه ای در اقتصاد کشور ایفا می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در درجه اول به نفع تولید کننده داخلی است. با اجرای این قانون، منافع دو گروه از فعالان بازار به خطر خواهد افتاد. در درجه اول کسانی که در پشت پرده به دلالی و واسطه گری مشغولند و گروه دیگر ضرر کننده ها از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قاچاقچیان هستند. ضرر این افراد به دلیل این است که بر اساس قانون مذکور، مسیر تهیه و توزیع کالاها شفاف می شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کسانی است که از شفافیت بازار گریزانند و منافعشان در بهره برداری از شایعات، رانت های اطلاعاتی و قاچاق است. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده از ارزش فراوانی در اقتصاد کشورها برخوردار می باشد و با اجرای این قانون کسانی که بی جهت در مسیر تولید و مصرف قرار گرفته اند شناسایی شده و به تدریج حذف می شوند .

در تبیین اهداف مالیات بر ارزش افزوده می توان گفت از آنجا که دوره های کوتاه مدت وصول آن، تداوم تأمین نقدینگی خزانه دولت را تامین می کند. این مالیات نسبت به سایر مالیات‌ها منعطف‌تر بوده و به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات، زمان قطعیت کوتاهی داشته و تأخیر در وصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می رساند.
از اهداف دیگر این طرح می توان به افزایش سهم مالیات ها در بودجه، جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول، گسترش پایه‌ی مالیاتی با حذف معافیت‌های غیرضروری و اعمال مالیات‌های جدید، کاهش قابل ملاحظه نرخ های مالیاتی، تغییر جهت دریافت مالیات از مصرف‌کننده به جای تولیدکننده ،کاهش انگیزه فرار مالیاتی، شفاف‌سازی تدریجی مبادلات اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش میل به مصرف‌گرایی و افزایش توان پس انداز جامعه اشاره کرد.
همچنین بر اساس تصویب نمایندگان مجلس، بخشی از درآمدهای مالیاتی به نظام سلامت اختصاص داده شده است، این امر موجب کاهش هزینه های پرداختی مردم به مراکز درمانی و بیمارستانی شده که خود کمک شایانی به قشر متوسط و کم درآمد جامعه کرده و به نحوی موجب تحقق عدالت اجتماعی می گردد.
تحلیلگران اقتصادی تاثیر بر رشد اقتصادی و سرمایه گذاری را از جمله آثار کلان اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده می دانند و عقیده دارند مهم ترین آثار خود این قانون تاثیر بر کارآیی و عدالت است. بی تردید اگر منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در امور سرمایه گذاری در منابع مورد نیاز صرف شود، دوباره به چرخه تولید کشور باز خواهد گشت و به همین سبب اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده کمک شایانی به بسط و گسترش هر چه بیشتر عدالت مالیاتی کرده و به تبع آن منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد شد. از سوی دیگر می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است پس هرکه بیشتر مصرف می کند می بایست مالیات بیشتری هم پرداخت نماید که این امر نقش بسزایی در اصلاح الگوی مصرف و در نهایت عدالت مالیاتی، عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی دارد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 192
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران