پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421813 تاریخ : 1397/08/29-13:51:50
,10025,
نتایج طرح پژوهشی مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی ارایه شد

نتایج طرح پژوهشی مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی ارایه شد

نتایج طرح تحقیقاتی "مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی" در نشست تخصصی با حضور معاون پژوهشی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما شرکت بیمه دانا و جمعی از مدیران و کارشناسان گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه ارائه شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی توسط گروه پژوهشی اموال و مسئولیت پژوهشکده و با رویکردی کاربردی به انجام رسیده و در ابتدا به شناسایی عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی پرداخته و سپس با استفاده از این فاکتورها به طراحی فرم پیشنهاد به عنوان الگویی مناسب جهت نرخ‌گذاری در بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات می‌پردازد.

براساس این پژوهش، کشتی‌ها با وجود مزایای بی‌شمار در جابه‌جایی بار، مسافر، توسعه اقتصادی و فراهم نمودن آسایش، حجم بزرگی از سرمایه مالکان، اموال عمومی، جان مسافرین، خدمه و بار آن‌ها را در معرض ریسک قرارمی‌دهند، به طوری که هیچ مالک، ذینفع و بیمه‌گری منابع مالی کافی جهت نگهداری کل و یا قسمت اعظمی از ریسک یک کشتی اقیانوس‌پیما را ندارد. لذا امروزه اغلب شرکت‌های کشتیرانی که توانایی مالی خرید کشتی را ندارند از طریق وام و با استفاده از سایر روش‌های تامین مالی و یا اجاره کشتی، نسبت به تامین کشتی مورد نیاز خود اقدام می‌نمایند. حین انجام این قراردادها از ابتدا تا انتها، طرف‌های مختلف درگیر در این قراردادها، دارای منافع و حقوق خاص خود هستند که باید به دقت شناسایی شده و در قرارداد بیمه‌ی مربوطه لحاظ شود، که غفلت از این موارد بخصوص هنگام وقوع خسارت، مشکلات بسیاری برای شرکت‌های کشتیرانی به وجود آورده و گاهی حیات تجاری آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این نشست همچنین تصریح شد کارشناسان شرکت‌های بیمه باید ضمن آشنایی با حقوق و قوانین دریایی و مقررات کشتیرانی، ریسک‌هایی که کشتی را تهدید می‌کند را به درستی شناسایی نموده و بتوانند متناسب با نیاز آن‌ها بیمه و پوشش بیمه‌ای طراحی و عرضه کنند. 

بیمه‌های کشتی همچنین پرتفوی بسیار بالایی را برای شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورند که در افزایش کارایی و بازدهی آن‌ها موثر است. با توجه به بالا بودن ارزش کشتی‌ها و در نتیجه بالابودن رقم خسارتی که در صورت وقوع حادثه ممکن است برای بدنه و ماشین‌آلات کشتی یا شخص ثالث ایجاد شود لذا لزوم توجه به امر نرخ‌گذاری عادلانه و متناسب با ریسک پوشش داده شده، امری لازم و ضروری است.

در این نشست پژوهش تاکید شد مهمترین عامل در تعیین نرخ حق‌بیمه‌های کشتی مربوط به ریسک‌هایی است که در بخش بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی وجود دارد. 

مشاوره با خبرگان کشتی و بررسی فرم‌های پیشنهادی که شرکت‌های بیمه در فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه در بخش بیمه‌های بدنه و ماشین آلات کشتی از آن استفاده می‌نمایند، حاکی از آن است که شرکت‌های بیمه بخش عمده‌ای از عواملی را که می‌توان از منظر ریسک به آن‌ها توجه کرد نادیده گرفته‌اند و همین امر سبب می‌شود فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه روندی صحیح و عادلانه را طی نکند. بر این اساس تمام خطرهای موجود تحت پوشش شرکت بیمه قرارنمی‌گیرد و حتی در ریسک‌های محدودی که شناسایی شده‌اند، فرآیند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه براساس ضوابط علمی انجام نمی‌شود. این عوامل موجب می‌شود قراردادهای بیمه‌ای منعقد شده به وسیله شرکت‌های بیمه در عین حال که نمی‌توانند پوشش‌دهنده تمامی خطرات موجود و در نتیجه خسارات ایجاده شده برای بیمه‌گذار باشند بعلاوه حق‌بیمه دریافتی هم متناسب با ریسک حاکم از بیمه‌گذار دریافت نمی‌شود.

پژوهشکده بیمه تاکید می‌نماید: لزوم توجه و بازنگری پیرامون فرایند نرخ‌گذاری و ارائه الگوهای مناسب که بتواند تمامی جوانب و ریسک‌های موجود در این بخش را در نظر بگیرد امری لازم و ضروری است.

متن کامل طرح مذکور پس از تکمیل، از طریق وبسایت پژوهشکده بیمه منتشر خواهد شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 185
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران