پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226954 تاریخ : 1395/07/27-15:48:54
,5,
مسیر فعالیت بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت هموار می‌شود

با اجرای قراردادهای جدید نفتی:

مسیر فعالیت بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت هموار می‌شود

رئیس هیئت مدیره انجمن نفت ایران گفت: با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی و نقش آفرینی شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید، مسیر فعالیت بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت هموار می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  مهدی میرمعزی امروز (سه شنبه، 27 مهر) در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست حضور «بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز، چالش‌ها و فرصت‌ها» افزود: بخش خصوصی در پایین دست صنعت نفت نقشی بسزا پیدا کرده است و امیدواریم با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی، نقش آفرینی بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت نیز امکانپذیر شود.

وی به تشریح ویژگی‌‌های صنعت نفت مشتمل بر سرمایه بری، نیازمندی به فناوری، ریسک زیاد، پیشرانی در اقتصاد کشور و برونگرایی بسیار پرداخت و با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی متخصص در این صنعت، از مطرح شدن مباحثی مانند نظام هماهنگ پرداخت دستمزد در نفت ابراز تاسف کرد و گفت: صنعت نفت از اجرای الگوی جدید قراردادی آسیب نمی‌بیند؛ آنچه به این صنعت آسیب می‌رساند مباحثی مانند نظام هماهنگ پرداخت است.

میرمعزی در این زمینه با یادآوری این‌که متخصصان صنعت نفت ایران در مقایسه با دیگر کشورها دستمزدهای به مراتب کمتری دریافت می‌کنند، ادامه داد: نادیده گرفتن این تفاوت‌ها که سبب از دست رفتن نیروهای متخصص این صنعت می‌شود، جایگاه شرکت ملی نفت ایران را تضعیف می‌کند.

وی گفت: به یاد دارم برخی مدیران، مدتی را مرخصی می‌گرفتند و در این مدت در کشور دیگری کار می‌کردند و به این ترتیب، معادل حقوق یک یا دو سال یک مدیر متخصص در مدت زمان کوتاهی حاصل می‌شد.

راهبردهای حضور بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز

میرمعزی در تبیین راهبردهای حضور بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز، این راهبردها را در چهار طبقه دسته‌بندی کرد و گفت: در سطح شرکت‌ها، ارتقای سازماندهی مدیریت، ارتقا و جذب و نگهداشت نیروی انسانی، ارتقای نرم افزارها و سخت افزارها و فرهنگ‎سازی برای مشارکت با شرکت‌های داخلی و خارجی حائز اهمیت است.

وی افزود: در سطح صنعت نفت، تقسیم کار درست میان شرکت‌ها و رگولاتوری باید مدنظر قرار گیرد و در سطح ملی، دسترسی به منابع مالی و ثبات و تسهیل مقررات در بخش‌های مختلف اعم از گمرک، مالیات،  بیمه و... موضوعات مهمی به شمار می‌روند.

میرمعزی خاطرنشان کرد: در سطح بین‌المللی نیز تامین منابع مالی، مدیریت و فناوری،  بازارهای کالاها و خدمات و کاهش ریسک از گزینه‌های حائز اهمیت به شمار می آیند.

حضور پررنگ بخش خصوصی در پایین دست صنعت نفت

وی ادامه داد: هم اکنون خصوصی‌سازی به طور جدی در بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی صورت گرفته است و بازیگران خوبی وارد این عرصه شده‌اند.

میرمعزی گفت: اگرچه در سال‌های اخیر بخش خصوصی به ساخت مخازن فرآورده‌های نفتی وارد شده اندد، اما همچنان بخش قابل توجه خطوط انتقال، پایانه‎ها و مخازن فراورده‌ها در اختیار بخش دولتی است.

وی با اشاره به دولتی بودن بازاریابی و فروش نفت خام، عنوان کرد: فعالیت‌هایی در بورس انرژی آغاز شده است و این امکان وجود دارد که به تدریج نفت خام نیز در بورس عرضه شود.

میرمعزی در پایان تاکید کرد: در بخش مدیریتی، در قراردادهای جدید نفتی عاملیت بخش خصوصی در تولید لحاظ شده است و مدیریت عالی و نظارت همچنان در اختیار دولت است.

 دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو از صبح دیروز (دوشنبه، 26 مهرماه) و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد بخش نفت و نیرو کشور در هتل المپیک تهران آغاز بکار کرد، این کنگره عصر امروز (سه‎شنبه، 27 مهرماه) به کار خود پایان می دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران