پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266853 تاریخ : 1395/11/27-15:46:30
,10031,
مختومه اعلام‌شدن 12 طرح کلان ملی

مختومه اعلام‌شدن 12 طرح کلان ملی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مختومه شدن 12 طرح کلان ملی خبر داد و گفت: 22 طرح کلان ملی در اولویت اول قرار گرفتند و قرار است از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبارات آن‌ها تامین شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر وحید احمدی روز چهارشنبه، 27 بهمن ماه در حاشیه یکصد و پنجاه و دومین کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه افزود: ارائه گزارش شورای عالی عتف از طرح‌های کلان ملی از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بوده است.

به گفته وی، بر اساس مصوبات این جلسه از مجموع 47 طرح مصوب شورای عتف 22 طرح کلان ملی در اولویت اول قرار می‌گیرند و بر این اساس قرار است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از این طرح‌ها که در راستای اقتصاد مقاومتی است، حمایت مالی کند.

احمدی با تاکید بر اینکه بر اساس این مصوبه 13 پروژه ملی مورد بازنگری قرار می‌گیرند، توضیح داد: بر اساس موضوعات مطرح شده در جلسات قبل شورای عالی عتف مقرر شد با برگزاری جلسات مشترک میان دبیرخانه شورای عتف و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، 13 پروژه کلان ملی که در اولویت دوم قرار دارند، مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته وی، این دو نهاد موظف شدند تا ظرف یک ماه آینده تکلیف 13 پروژه کلان اولویت دوم را مشخص کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به 12 طرح جای گرفته در گروه سوم، خاطرنشان کرد: این تعداد طرح‌های کلان ملی که فاقد حامیان مالی و دستگاه‌های متقاضی هستند، به عنوان پروژه‌های خاتمه یافته قلمداد می‌شوند.

وی تاکید کرد: به این تعداد طرح‌های کلان ملی تاکنون اعتباراتی پرداخت نشده بود.

تکلیف شورای عتف درخصوص اختصاص هزینه‌کرد یک درصد

احمدی اختصاص اعتبارات یک درصد دستگاه‌ها را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و گفت: با توجه به ابلاغ مصوبه هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها و ثبت طرح‌های پژوهشی در سامانه «سمات» (سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی) که با تاخیر صورت گرفت، در ابلاغیه مصوبه شورای عتف این مصوبه امضا و ابلاغ شد.

وی یادآور شد: علاوه بر آن دبیرخانه شورای عتف نیز نسبت به فعال‌سازی سامانه «سمات» اقدام کرده بود.

احمدی تاکید کرد: به کمیسیون دائمی و دبیرخانه شورای عتف تاکید شده است که طرح‌های پژوهشی ثبت‌شده در سامانه «سمات» مورد بررسی قرار گیرند تا در بازه زمانی معین دستگاه‌ها در زمینه هزینه‌کرد یک درصد دچار مشکل نشوند.

تعیین‌تکلیف انتخاب نمایندگان انجمن‌های علمی

دبیرکل شورای عتف تعیین‌تکلیف نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عالی و کمیسیون‌های شورای عالی عتف را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه مطرح کرد و افزود: بر اساس قانون نمایندگان حاضر در شورای عالی عتف و کمیسیون‌های آن باید به انتخاب اعضای انجمن‌های علمی برسند که در این جلسه فرآیند انتخاب این نمایندگان تعیین شد.

به گفته وی، کارگروهی با محوریت دبیرخانه شورای عتف و با همکاری کمیسیون انجمن‌های علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ایجاد می‌شود و در این کارگروه نمایندگان انجمن‌های علمی معرفی شده و کاندیداهای معرفی شده به انتخاب اعضای انجمن‌های علمی خواهند رسید.

تعیین اولویت‌های علم و فناوری

احمدی تعیین اولویت‌های علم و فناوری را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه کمیسیون نام برد و اظهار کرد: درخصوص تامین اولویت‌های علم و فناوری دبیرخانه شورای عتف در مدت بیش از یک سال تحقیق کرد و این اولویت‌ها اعلام شد که پس از بررسی در شورای عالی عتف برای بررسی بیشتر مجدداً این اولویت‌ها به کمیسیون‌های دائمی شورای عتف ارجاع داده شد.

وی با تاکید بر اینکه این اولویت‌ها برای بازه زمانی پنج ساله از 1396 تا 1400 است، یادآور شد: در گذشته سیاست‌ها در 9 دسته تحقیق و توسعه، ایجاد بازار برای محصولات جدید، تغییر سازمان‌های مورد نیاز، شبکه‌سازی در زمینه دانش، خلق و تعبیر نهادهای حمایتی، تامین نهادهای مالی و ارائه خدمات مشاوره‌ای تقسیم‌بندی شده بودند.

دبیرکل شورای عتف تاکید کرد: در جلسه شورای عالی عتف تاکید شده بود تا این اولویت‌ها باید همراستا با اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه، کاهش تعداد سیاست‌ها و اولویت‌ها و عدم تعیین اولویت‌ها از میان برنامه‌های جاری دستگاه‌ها شود.

احمدی اضافه کرد: در این جلسه تعدادی از دستگاه‌ها نظرات خود را در زمینه کم کردن تعداد سیاست‌ها و اولویت‌ها اعلام کردند و قرار شد کمیسیون تلفیق بررسی لازم را به عمل آورند.

به گفته وی، تعداد سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری در سال گذشته 500 محور اعلام شده بود و این تعداد در سال جاری به 200 محور کاهش یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران