پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399579 تاریخ : 1397/07/29-11:57:34
,17,
مالیات بر ارزش‌افزوده، باثبات‌ترین منبع کسب درآمد برای دولت‌هاست

مدیرکل امور مالیاتی البرز:

مالیات بر ارزش‌افزوده، باثبات‌ترین منبع کسب درآمد برای دولت‌هاست

مدیرکل امور مالیاتی البرز گفت: در اکثر کشورها، اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، یکی از مهم‌ترین و باثبات‌ترین منابع کسب درآمد برای دولت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، سید مجتبی تقوی، مدیرکل امور مالیاتی البرز اظهار داشت: در بین انواع مالیات‌های موجود، مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم و از جمله بهترین نوع مالیات است که به عنوان یکی از روش‌های جدید دریافت مالیات، جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. 

تقوی ادامه داد: اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در درجه اول به نفع تولیدکننده داخلی است و با اجرای این قانون، منافع دو گروه از فعالان بازار به خطر می‌افتد;گروه اول کسانی هستند که در پشت پرده به دلالی و واسطه‌گری مشغول‌اند و گروه دیگر، قاچاقچیان می باشند. 
مدیرکل امور مالیاتی البرز تصریح کرد: بر اساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مسیر تهیه و توزیع کالاها شفاف می‌شود و قانون مذکور به ضرر کسانی است که از شفافیت بازار گریزان‌اند و منافعشان در بهره‌برداری از ایجاد شایعات، رانت‌های اطلاعاتی و قاچاق است. 
وی افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها برخوردار است و با اجرای این قانون، کسانی که در مسیر تولید و مصرف قرار گرفته‌اند، شناسایی شده و مالیات پرداخت می کنند. 
تقوی در ادامه اظهار داشت: از مزیت های مالیات بر ارزش‌افزوده می‌توان گفت، ازآنجاکه دوره‌های کوتاه‌مدت وصول آن، تداوم تأمین نقدینگی خزانه دولت را تأمین می‌کند، این مالیات نسبت به سایر مالیات‌ها منعطف‌تر بوده و به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات، زمان قطعیت کوتاهی داشته و تأخیر در وصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می‌رساند. 
مدیرکل امور مالیاتی البرز به تبیین اهداف اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت و تصریح کرد: از اهداف اخذ این نوع مالیات 
می‌توان به افزایش سهم مالیات‌ها در بودجه، جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول، گسترش پایه‌ی مالیاتی با حذف معافیت‌های غیر ضروری،کاهش قابل ملاحظه نرخ‌های مالیاتی، تغییر جهت دریافت مالیات از مصرف‌کننده به جای تولیدکننده، کاهش انگیزه فرار مالیاتی، شفاف‌سازی تدریجی مبادلات اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش میل به مصرف‌گرایی و افزایش توان پس‌انداز جامعه اشاره کرد. 
وی افزود: همچنین بر اساس تصویب نمایندگان مجلس، بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده به نظام سلامت اختصاص داده می‌شود که این امر موجب کاهش هزینه‌های پرداختی مردم به مراکز درمانی و بیمارستانی شده و کمک شایانی به قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه می‌کند و تحقق عدالت اجتماعی را تا حدود زیادی به دنبال دارد. 
مدیرکل امور مالیاتی البرز اظهار داشت: تحلیلگران اقتصادی، تأثیر بر رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری را از جمله آثار کلان اقتصادی مالیات بر ارزش‌افزوده می‌دانند و عقیده دارند، یکی از مهم‌ترین آثار این قانون، تأثیر بر کارایی و عدالت است . 
وی خاطرنشان کرد: درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده در امور سرمایه‌گذاری در منابع موردنیاز صرف می شود و دوباره به چرخه تولید کشور بازمی‌گردد. به همین سبب، اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، کمک شایانی به بسط و گسترش هرچه بیشتر عدالت مالیاتی کرده و به تبع آن، منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود. 
تقوی در پایان گفت: از سوی دیگر، مالیات بر ارزش‌افزوده، نوعی مالیات بر مصرف است، پس هرکه بیشتر مصرف می‌کند می‌بایست مالیات بیشتری هم پرداخت نماید که این امر، نقش بسزایی در اصلاح الگوی مصرف و در نهایت برقراری عدالت مالیاتی، عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی دارد .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران