پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 586312 تاریخ : 1400/05/23-09:59:02
,9,
ماجرای دپوی اقلام دارویی در گمرک/ آغاز توزیع سرم در داروخانه  های شهری

ماجرای دپوی اقلام دارویی در گمرک/ آغاز توزیع سرم در داروخانه های شهری

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون به اندازه سه ماه رمدسیویر موجودی داریم و در عین حال با واردات بیش از دو میلیون سرم، از دیروز توزیع سرم را در داروخانه های شهری آغاز کردیم.

به گزارش بانک و صنعت، دکتر محمدرضا شانه ساز در بازدید از انبارهای گمرک در خصوص ترخیص دارو و سرم، گفت: اصلا داروهایی که مورد نیاز است، ما پای هواپیما ترخیص می کنیم. یعنی با حداقل اسناد، آنها را صادر می کنیم و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی آنها را ترخیص می کنیم. کما اینکه در حال حاضر طی این دو سه روز اخیر شاهد بودیم که در زمینه سرم که مورد نیاز است، اصلا معطلی نداریم.

وی افزود: اقلامی که در انبار است، باید بررسی شوند. آنچه که من دیشب و امروز صبح بازدید کردم، بخش قابل توجهی از این اقلام تولید کننده داخلی دارد و به لحاظ بودن تولیدکننده داخلی، ما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن کالایی که تولید داخلی دارد وارداتش ممنوع است، مگر اینکه تامین کمی و کیفی مشکل داشته باشد.

واردات اقلامی که حداقل 20 تولیدکننده داخلی دارد!
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی از اقلام موجود در انبارها ثبت سفارش نشده اند که آنها هم اقلامی هستند که تولیدکننده داخلی دارد. به عنوان مثال مکملی حداقل 20 تولیدکننده داخلی دارد، اما وارد کرده اند. معمول هم این بوده که اقلام را وارد می کردند و بعد برای ترخیص این اقلام فشار وارد می کردند. قرار شد ما لیست این اقلام را دریافت و بررسی کنیم.

دکتر شانه ساز ادامه داد: برخی اقلام هست که کارهای اداری آن در کمتر از یک تا دو هفته برای ترخیص انجام می شود.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی دارو گفت: باید سرعت عمل برای ترخیص از پای هواپیما وجود داشته باشد که داریم این اقدام را انجام می دهیم و سوم هم اینکه اگر واقعا دستگاه های نظارتی به جمع بندی برسند، لیستی را که دریافت می کنیم اگر موردی باشد که جمع بندی بشود که باید ترخیص شود، حتما کار ترخیصش را با سرعت انجام می دهیم.

وی درباره اقلام کرونایی که ترخیص نشده اند، گفت: اصلا داروهایی که اینجاست، به جز تک قلمی مثل فاویپیراویر که دیشب رسیده، واقعا بقیه اقلام خیلی مرتبط با کرونا نبود. در عین حال رمدسیویری هم که وارد شده از یک منبع غیر تایید شده وارد شده است.

فضاسازی درمورد داروی رمدسیویر
دکتر شانه ساز افزود: در حالی که اکنون به اندازه سه ماه رمدسیویر موجودی داریم؛ هم مواد اولیه و هم داروی ساخته شده. اینجا هم مقداری رمدسیویر وارد شده، اما منبع آن تایید ما را نداشته و حتی یک ریکال هم داشته و مشکل دار بوده است. حال داریم بررسی می کنیم و اگر مشکلش حاد و اصطلاحا ماژور نباشد، ترخیص را انجام می دهیم و اگر هم مشکل داشته باشد که باید عودت داده شده و برگردد.


واردات بیش از 2میلیون عدد سرم به کشور
دکتر شانه ساز با بیان اینکه کمبود سرم به دلیل یک ناهماهنگی که ایجاد شد اتفاق افتاد، توضیح داد: یکی از تولیدکنندگان ما دچار مشکل شد و اشکالاتی پیش آمد. البته بقیه تولیدکنندگان سرم در کشور متعهد شده بودند که کمبود تولید آن تولیدکننده را جبران می کنند که متاسفانه نتوانستند به تعهدشان عمل کنند. در نتیجه ما برنامه ریزی کردیم و بلافاصله واردات انجام شد و تاکنون هم بیش از 2 میلیون سرم وارد کشور شد که از گمرک و بانک مرکزی هم تشکر می کنیم و از دیروز توزیع سرم را در داروخانه های شهری آغاز شده است.

ادامه واردات سرم تا رفع صد در صدی کمبود
وی افزود: حدود یک هفته تا 10 روز به دلیل اینکه بیمارستان ها اولویت داشت، سرم در داروخانه های شهری توزیع نکرده بودیم، از دیروز توزیع را در داروخانه های شهری هم آغاز کردیم و نگرانی وجود ندارد. تعداد داروخانه هایی که توزیع کننده این اقلام هستند، افزایش یافته و در تهران بیش از 100 داروخانه اضافه شد و در بقیه شهرستان ها هم به همین صورت.
معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه ما این است که ان شاءالله ظرف این هفته با رسیدن سرم، توزیع را معمولی و عادی کنیم. در واقع مشکل ما و گلوگاه ما سرم بود که در حال رفع است و تا وقتی که نیاز به صورت 100 درصدی رفع نشده، واردات سرم را ادامه می دهیم.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران