پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508707 تاریخ : 1398/12/11-10:51:23
,23,17,
لزوم تقویت فرهنگ مالیاتی در جامعه

لزوم تقویت فرهنگ مالیاتی در جامعه

با توجه به لزوم پرداخت مالیات به عنوان یک امر فردی و اجتماعی، بسترسازی فرهنگی آن اهمیت بسزایی دارد.

بانک و صنعت، ترویج مالیات، نیازمند آگاهی آحاد مردم با مساله مالیات و نقش آن در اقتصاد ملی است لذا با اشاعه فرهنگ مالیاتی عمیق و گسترده می توان پرداخت مالیات را در جامعه نهادینه کرد.
بی شک، باور عمومی مهمترین پشتوانه اجرای سیاست های اقتصادی است و بدون آن نمی توان به کارآیی و اثربخشی مطلوب سیاست های اجرایی امیدوار بود. با توجه به لزوم پرداخت مالیات به عنوان یک امر اجتماعی و فردی، ترویج و ارتقای فرهنگ مالیاتی ضروری است. مردم باید به این باور برسند که دولت براساس سیاستهای اقتصادی کارآمد با بهره گیری از نظام آماری علمی، مالیات های جمع آوری شده بصورت کالاهای عمومی و خدمات رفاهی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.
باید این موضوع جا بیفتد که هم اکنون آورده های مالیاتی صرف ساخت مدارس، فرودگاه، بیمارستان، کمک به خانواده های بی سرپرست، سایر موارد توسعه و آبادانی و نظایر آنها می شود. آشنایی مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه ها و هزینه های عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آنها و فرزندانشان است، آن وقت تمایل و رغبت مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود.
به هر حال پرداختن به مساله مالیات که حیاتی ترین مساله یک اقتصاد سالم است در کتب درسی، کانون های مختلف اجتماعی، فیلم ها و برنامه های رادیو- تلویزیونی و مطبوعات می تواند زمینه ایجاد نگرش و تحولات اساسی مثبت را ایجاد و هموار نماید. با توجه به اینکه اراده و خواست مردم، عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها ایفا می کند، موثرترین عامل موفقیت در اجرای این قوانین، همان فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود.
خوشبختانه با اقدامات مناسب در حوزه فرهنگ سازی مالیاتی در سال های اخیر، شاهد رشد بسیار مناسب فرهنگ پرداخت مالیات هستیم. ارائه اظهارنامه های مالیاتی، افزایش پرداخت داوطلبانه مالیات آن هم بصورت الکترونیکی، وفاق ملی مبارزه با فرار مالیاتی از شاخصه های ارتقای فرهنگ مالیاتی تلقی می شود.
در مجموع می توان انتظار داشت تمام دستگاه های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی کشور برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی بایستی آگاهی مردم از ضرورت پرداخت مالیات را افزایش دهند. علاوه بر این مردم باید بدانند که مالیات اخذ شده صرف آبادانی و توسعه امور رفاهی آنان می شود. قطعا در این صورت، تمکین داوطلبانه مالیات افزایش پیدا خواهد کرد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 208
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران