پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 51685 تاریخ : 1393/04/15-09:34:21
,6,17,20,23,
قیمت خودرو جهشی گران شد

توافق شورای قیمت گذاری و خودروسازان!

قیمت خودرو جهشی گران شد

شورای قیمت گذاری یا رقابت و خودروسازان در جلوی صحنه و پشت پرده و برغم مخالفت های شدید دولت ، قیمت انواع خودروی داخلی را که اغلب هم بی کیفیت هستند، به شدت بالا بردند.!

براساس این توافق مایوس کننده برای خریداران جدید ، شورای قیمت گذاری از خودروسازان تعهد گرفته است " به صورت نسیه" کیفیت ماشین های تولید داخلی را بالا برده و افزایش قیمت هم نوش جان شان باشد. خودرو سازها هم که طی چند دهه اخیر فقط شعار ارتقاء کیفیت را در دستور کار داشته و دارند، این بار هم تعهد  نسیه کرده و به گرانی نقد دو دستی چسبیدند.؟!

زیان کننده اصلی ، مردم هستند

در این میان و براساس توافق " اگر واژه دیگری برای آن در ذهن نداشته باشیم" ، خریداران که همین مردم خودمان هستند باید یک دستگاه پراید بسیار عالی و درجه یک را " ها ها ها" که تا همین دوسال قبل هفت میلیون تومان بود و به یکباره  در آخرین ماههای دولت دهم با افزایش سرسام آور نرخ دلار 16میلیون تومان شد،  به 20 میلیون افزایش داده اند.! حالا خانواده ایرانی که زمانی پراید را باید براساس قیمت تمام شده " همین چند سال قبل 4 میلیون می خرید، اکنون باید پنج برابر پول بپردازند درشرایطی که در آمد و حقوق کارمند و کارگر هرگز چنین جهشی را شاهد نخواهد بود. آخرین اخبار دریافتی از خودروسازان حاکی است که ارزان ترین خودروی تولید داخلی  یعنی سایپا 141 به 19 میلیون تومان ارتقاء قیمت دست یافته  و پژو پارس، انواع 206 و ... هر کدام بین 4 تا 5/6 میلیون گران تر شده اند.  تنها قیمت تندر 90 یا همان " ال 90"  که بازار خوبی پیدا کرده است ، مشخص نیست و گویا در نظر است  از لحاظ جهش قیمتی گران ترین شود.

دولت مخالف ، اما....

سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری چند هفته پیش تر به خبرنگاران گفته بود که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است و حسن روحانی رئیس دولت هم با این افزایش مخالف بوده و در خصوص فعالیت شورای قیمت گذاری هم نظر داشت. محمد باقر نوبخت گفته بود که دولت با افزایش قیمت خودروی تولید داخل موافق نیست و در این خصوص تدابیری را می اندیشد.! با این افزایش قیمت ها معلوم می شود که خودروسازان چه  در دولت هاشمی رفسنجانی، خاتمی ، احمدی نژاد و اکنون روحانی نشان دادند که قدرتی بالاتر از دولت های دارند و برغم تولید بی کیفیت و بعضا مرگ آور ، قیمت ها بی توجه به درآمد مردم باید بالا رفته و هیچ چیز جلودارشان نیست.  دولتی ها، کارشناس های اقتصادی، خودروسازان و بالاتر از همه اینها مردم اگر نظر و پیشنهاد و انتقاد دارند با ما در میان بگذارند تا یک تریبون آزاد برای این موضوع مهم باشد و در شماره آینده در این باره بحث و بررسی داشته باشیم " جامعه زنده همین است که مردم نظرات خود را از طریق رسانه ها به اطلاع مسئولان و دست اندر کاران برسانند".

یکی وزیر را راضی کند.....

درکشاکش افزایش قیمت ها و توافق شورای رقابت و قیمت گذاری و هر اسمی که دارد، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که تولید خودروی داخلی مناسب و با کیفیت است و خودروسازان زحمت می کشند به ویژه آنکه میزان تولید را به دوبرابر رسانده اند!. در حالی که  افکار عمومی ، رسانه ها و کارشناس ها  به خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی از بی کیفیتی انواع خودروی داخلی با سند و مدرک سخن می گویند، این سخن جناب وزیر را باید کجای دلمان بگذاریم . به هر روی معلوم نیست که حقوق مردم و توجه به حق خریدار چه می شود و مردمی که  درآمدهای ثابت یا با افزایش درآمد لاکپشتی" کارمندان، بازنشسته ها ، کارگران .و..." که سالانه 11 تا 20 درصد افزایش حقوق دست و پنجه نرم می کنند ، چگونه باید چنین گرانی ها تحمل کنند.

احمدی نژاد ، زمانی که قرار بود طرح هدفمندی یارانه ها انجام شود در جمع مسئولان رسانه ای اعلام کرد ، به شفافیت می دارند انجام این طرح شجاعت می خواهد و به صلاح کشو راست اما برای مردم درد و رنج دارد، لیکن به نظر می رسد که این درد بسیار زیاد شده و گاه غیر قابل تحمل می شود. شایسته است ، مسئولان با تدابیر لازم شرایطی فراهم کنند که گرانی ها با شیبی ملایم تر " آنگونه که خود وعده داده بودند"  و به تدریج به جامعه تحمیل شود و گرانی های جهشی  موجب دلسردی نشود.

هم چنین خیلی خوب است، به جای افزایش دوبرابر تولید خودرو در داخل کشور، از تولید کاسته و بر کیفیت افزوده شود و قیمت ها نیز تحت کنترل باشد. با این حجم و وسعت خیابانهای شهری و اتوبان ها مانند جاده های شمال و قم و مشهد  و ....افزایش تولید خودروی داخلی حتما و قطعا نعل وارونه است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران