پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466982 تاریخ : 1398/04/05-11:43:45
,23,17,
طرح جامع نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی

یادداشت

طرح جامع نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی

فساد، اقتصاد زیرزمینی، پولشویی، قاچاق، اختلاس و فرار مالیاتی معضل‌های بزرگ نظام اقتصادی و مانعی بزرگ بر سر راه پیشرفت کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شوند; معضلی که ریشه در نبود اطلاعات دارد و درمان آن بیش از هرچیز به شفافیت اقتصادی گره خورده است. یکی از حوزه‌های اقتصادی که از عدم وجود شفافیت به‌شدت آسیب‌پذیر است و به‌نوبه خود دیگر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد حوزه مالیات است.

بانک و صنعت، یک سیستم مالیاتی یکپارچه، شفاف و مجهز به بانک اطلاعاتی قوی از فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند به بسته شدن راه‌های فساد، پولشویی و فرار مالیاتی کمک کند.
سازمان امور مالیاتی کشور چند سالی است که با برنامه‌هایی از قبیل اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، اجرای طرح جامع مالیاتی، اصلاح لایحه مالیات برارزش افزوده و تدوین قانون پایانه‌های فروشگاهی درصدد اصلاح قوانین، یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تجهیز آن به فناوری‌های جدید روز است تا با جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی، عدالت مالیاتی را در کشور گسترش دهد. 
طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی مطرح است. این طرح یک تغییر رفتار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تمام ارکان سازمان شامل ساختار، فرایندها، تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برمی‌گیرد. طرح جامع مالیاتی یک پروژه معمولی نیست. این طرح که با رویکرد هوشمندسازی و مکانیزه کردن روش‌های رسیدگی، تشخیص، حسابرسی و وصول مالیات (مالیات الکترونیکی)، در دست اجرا است، نقش قابل توجهی در کاهش فرار مالیاتی خواهدداشت. طرح جامع مالیاتی از یک طرف ارائه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری به مودیان را دنبال می‌کند و از طرف دیگر بستری را فراهم می‌کند که 80 درصد اظهارنامه‌های مودیان بدون رسیدگی پذیرفته شوند. این کار بر مبنای ارزیابی ریسک مودیان انجام می‌شود یعنی مودیان کم ریسک از گردونه حسابرسی مالیاتی خارج و 20 درصد مودیان مالیاتی پر ریسک برای حسابرسی مالیاتی انتخاب می‌شوند واظهارنامه های منتخب مبتنی بر اطلاعات دریافتی از مودیان و سامانه‌های اطلاعاتی سازمان رسیدگی می‌شوند. با این فرایند با توجه به اینکه مراحل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی به صورت وظیفه‌ای است و هر مأمور مالیاتی انجام تنها یک بخش از فرایند رسیدگی را بر عهده دارد، اعمال سلیقه در رسیدگی به پرونده‌ها را شاهد نخواهیم بود; همچنین با کاهش ارتباطات رو در روی مودیان و ممیزین راه‌های بروز فساد نیز مسدود می‌شود.
همچنین در حال حاضر با تکیه بر میلیاردها رکورد اطلاعاتی اخذ شده از سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی و شناسایی مودیان جدید بسیار سهل‌تر از گذشته شده است. بدیهی است حجم بالای شناسایی فرارهای مالیاتی صرفا با تکیه بر ظرفیت فناوری‌های اطلاعاتی مربوط به طرح جامع مالیاتی امکان پذیر بوده است.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 274
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران