پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225504 تاریخ : 1395/06/28-12:15:08
,5,
صنعت و دولت به محققان اعتماد کنند

تشریح توانمندی‌های پژوهشکده پالایش نفت

صنعت و دولت به محققان اعتماد کنند

رئیس پردیس پژوهشکده پالایش پژوهشگاه صنعت نفت ضمن برشمردن توانمندی‌های این پژوهشکده، خواستار اعتماد بیشتر دولت و صنعت کشور به محققان و دستاوردهای آنان شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،علی‏ احسان نظربیگی، مهم‏ترین دستاور پژوهشکده پالایش پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت را اجرای پروژه ‌های مرکاپتان زدایی از برش‌های سبک نفتی (DMD) و مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی (DMC) یا همان تصفیه فرآورده‏ های سبک نفت خام و میعانات گازی عنوان کرد.

وی گفت: پژوهشگاه، دانش فنی این طرح‌ها را توسعه داد؛ به صنعت ارائه کرد و هم اکنون نیز این دانش فنی به مرحله تجاری‏‌سازی رسیده است و چند واحد صنعتی در این زمینه فعالیت می کنند.

نظربیگی درباره دستاورد اصلی بومی سازی دانش فنی این پروژه ها توضیح داد: نتیجه کلی این فرآیند، تبدیل یک فرآورده ترش، خورنده و مضر برای محیط زیست به یک فرآورده شیرین و سالم است.

وی گفت: یعنی با تصفیه یک فرآورده دارای مرکاپتان‏ و گوگرد و بهبود کیفیت آن، محصول برای مصرف داخلی یا صادرات آماده می شود.

به گفته نظربیگی، واحد مرکاپتان زدایی در برخی مناطق مانند پتروشیمی خارک ساخته و راه ‏اندازی شده و در برخی نقاط دیگر مانند فازهای پارس جنوبی، این واحد صنعتی با مشارکت قرارگاه خاتم در حال ساخت است.

وی درباره چالش های اجرای چنین طرح هایی گفت: مهم‏ترین چالش، برداشتن نخستین گام است و محققان، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انتظار دارند دولت و صنعت کشور بیشتر به آنها اعتماد کنند.

نظربیگی ادامه داد: همیشه درصدی ریسک وجود دارد؛ به هر حال باید گام نخست را برداشت تا فناوری و دانش فنی داخلی امکان توسعه و تجاری‌سازی بیابند.

رئیس پردیس پژوهشکده پالایش پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت:  تمرکز این پژوهشکده بیشتر بر فناوری‏های نوین پالایشی، فناوری‌های نوین ارتقا، تبدیل، تصفیه و شیرین‏ سازی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی است و با توجه به این که استانداردهای زیست‏ محیطی همواره سختگیرانه تر می‏‏شوند، دستیابی به انرژی های پاک به منظور کاهش آسیب رسانی به محیط زیست نیز در این پژوهشکده مدنظر است.

وی درباره برنامه های این پژوهشکده گفت: روزآمدکردن خدمات آزمایشگاهی از برنامه های اصلی ماست؛ متاسفانه در یک برهه زمانی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تحت فشار بودیم و اعتبار کافی برای به‌روز کردن این تجهیزات در اختیار نداشتیم و امیدواریم با توجه به وضعیت کشور و همچنین تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی، صنعت بیش از این به پژوهشگاه اعتماد کند تا بتوانیم در داخلی سازی توانمندتر شویم.

نظربیگی ادامه داد: ما معتقدیم و ادعا داریم که می‏ توانیم یک پالایشگاه صددرصد ایرانی ب رمبنای تخصص و دانش داخلی طراحی کنیم و به کمک پیمانکاران داخلی در کشور بسازیم.

وی یادآور شد: ممکن است برخی قطعات از خارج خریداری شوند، اما قابلیت طراحی و ارائه دانش و ساخت عمده تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران