پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583302 تاریخ : 1400/04/05-12:15:32
,10029,4,
شناسایی جهش جدید و مرگبار ویروس کرونا

محققان هشدار دادند:

شناسایی جهش جدید و مرگبار ویروس کرونا

همه ویروس ها با گذشت زمان جهش و تغییر پیدا می کنند و ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه برخی از این تغییرات تأثیرات جزئی بر خصوصیات ویروس دارند، اما برخی جهش های دیگر می توانند ویروس را خطرناک تر، با قابلیت انتقال بیشتر و کشنده تر کنند.

به گزارش بانک و صنعت ، به تازگی تیمی از پژوهشگران مرکز بهداشت عمومی چان و محققان دانشگاه ام آی تی به سرپرستی دانشمندی به نام هاروارد تی اچ، دریافتند که جهش در نوع گاما (P1) ویروس کرونا با افزایش مرگ و میر مرتبط است.


این گونه جهش یافته از ویروس کرونا برای اولین بار در برزیل پدیدار شده و قبلاً به عنوان نوع برزیلی شناخته می شد. سازمان بهداشت جهانی نیز این جهش جدید ویروس را نگران کننده دانسته و نسبت به شیوع آن هشدار داد. به گفته محققان، این جهش جدید همچنین دارای قدرت انتقال پذیری بیشتر، میزان عفونت بیشتر و افزایش بیماری زایی است.

محققان یافته های خود را بر اساس روش مطالعات ارتباط ژنومی (GWAS) مورد بررسی قرار داده و در ادامه داده های توالی یابی ژنتیکی کامل جهش های ویروس کرونای سارس 2 عامل کووید 19 و داده های مرگ و میر بیماری ناشی از آن را مطالعه کردند. به گزارش سیناپرس، گفتنی است این پژوهش از سال گذشته آغاز شده و طی آن پژوهشگران به دنبال شناسایی ارتباط بین هر نوع جهش آر ان ای تک رشته ای ویروس عامل بیماری کرونا و مرگ و میر گسترده این ویروس در برزیل طی اواخر تابستان و اوایل پاییز سال 2020 بودند.

بررسی ها نشان داد که یک جهش خاص در بخش 25،088bp ژنوم ویروس عامل ایجاد این سویه بیماری زا بوده و پروتئین شاخک های بدنه این ویروس جهش یافته با افزایش قابل توجهی در مرگ و میر در بیماران مرتبط بود. اعضای این تیم تحقیقاتی با مطالعه تغییرات رخ داده در ساختار ژنتیکی ویروس، دریافتند که جهش جدید ویروس کرونا به عنوان بخشی از P1 یا نوع گاما یا همان گونه برزیلی این ویروس شناخته می شود.

محققان می گویند که روش GWAS ممکن است ابزارهای مناسبی را فراهم کند که می تواند برای تجزیه و تحلیل روابط بالقوه بین جهش ها در مکان های خاص در ژنوم ویروس و نحوه بیماری زایی آن مورد استفاده قرار گیرد. این یافته ها می تواند در یک سناریو همه گیر، امکان شناسایی بهتر انواع خطرناک جدید یا سویه های ویروسی جهش یافته جدید را فراهم کند.

گفتنی است نوع P1 برای اولین بار در ژانویه 2021 در برزیل ظاهر شده و در عرض چند هفته، باعث افزایش قابل توجهی در موارد ابتلا شد. این موضوع در حالی است که محققان فکر می کردند که ساکنان شهرهای درگیر با این ویروس، به ایمنی جمعیت رسیده بودند، زیرا بسیاری از مردم طی موج اولیه همه گیری به کرونا مبتلا شده و بدن آن ها دارای آنتی بادی لازم بود. به گزارش سیناپرس، اما در عوض، پژوهشگران مشاهده کردند P1 که دارای جهش های متعددی در شاخک های پروتئینی است و ویروس از آن برای اتصال و حمله به سلول میزبان استفاده می کند، باعث ایجاد موج دوم و شدید عفونت ها می شود. به نظر می رسد این گونه جهش یافته، نسبت به انواع قبلی که در منطقه دیده شده بود دارای انتقال پذیری بالاتری بوده و احتمال خطر مرگ نیز در آن بیشتر است.
این گونه جهش یافته چگونه عمل می کند؟

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که سویه های مختلف کرونا با سرعت زیادی به نقاط مختلف جهان منتقل شده و گسترش پیدا می کند. نوع دلتا که قبلاً به آن نوع جهش یافته هندی نیز می گفتند، اکنون پس از ایجاد ویرانی گسترده در هند، به نوع غالب در انگلیس و ایالات متحده تبدیل شده است.
به اعتقاد محققان، هر جهش ویروس کرونا که در هر نقطه از جهان اتفاق می افتد می تواند به سایر مناطق انتقال پیدا کند و اگر یک سویه جدید ویروس باشد، باعث ایجاد اختلال اساسی در سناریوی مراقبت های بهداشتی در سایر مناطق جهان می شود و در این میان فقط مساله زمان مطرح است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی اپیدمیولوژی ژنتیک (Genetic Epidemiology) منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 227
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران