پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583500 تاریخ : 1400/04/07-12:19:40
,14,22,
سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می شود

رئیس اتاق اهواز مطرح کرد

سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می شود

رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه سیلوی تاریخی اهواز در فهرست آثار ملی ثبت شده و برای فعالیت انبارداری گندم با محدودیت مواجه است، از احتمال تبدیل آن به مکان توریستی خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه حفظ اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز به عنوان یکی از نمادهای تاریخی این کلان شهر یک اولویت اساسی محسوب می شود گفت: مالک این سازه تاریخی به صراحت اعلام کرده که تمایلی به تغییر کاربری (تخریب) این بنای با ارزش تاریخی ندارد.

شهلا عموری اظهار کرد: سیلوی اهواز با نام «سیلوی شهید آذر پیکان اهواز» به مساحت 35 هزار مترمربع واقع در کرانه غربی رودخانه کارون، در چارچوب اجرای اصل 44 قانون اساسی، از سوی سازمان خصوصی سازی در 1397 به مزایده گذاشته شد ولی بعد از مدت کوتاهی از واگذاری به بخش خصوصی، این سیلو به شماره «32162» در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: به دلایل زیست محیطی، فعالیت اصلی این سیلو (با کاربری انبارداری گندم) با محدودیت های جدی همراه است.

او تصریح کرد: پیش از واگذاری این سیلو به بخش خصوصی، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به مدیران پیشین اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان (مالک پیشین سیلو) طی تذکرات قضایی خواستار توقف فعالیت آن در زمینه بارگیری و تخلیه گندم شده بود.

عموری با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت اصلی این سیلو به واسطه قرار گرفتن آن در مرکز شهر اهواز (امانیه) با محدودیت هایی دیگری همراه است، گفت: با توجه به اعمال محدودیت ترافیکی تردد خودروهای سنگین حمل گندم و یا هر محموله دیگر، امکان فعالیت سیلو را با موانعی همراه کرده است.

فعالیت اصلی سیلوی اهواز توجیه اقتصادی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به قدمت 85 ساله سیلوی اهواز اظهار کرد: از این بنای صنعتی به عنوان اثر شاخص کلان شهر اهواز در تاریخ معاصر و زمینه شکل گیری شهر مدرن یاد می شود.

او افزود: تداوم فعالیت صنعتی این سیلو به دلیل شرایط موجود (محدودیت های زیست محیطی و ثبت در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور) فاقد توجیه اقتصادی است؛ ازاین رو برابر با مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اتاق اهواز متولی شناسایی راهکاری اساسی برای رفع این چالش به وجود آمده شده است.

اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز حفظ می شود

عموری تصریح کرد: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از سازمان مدیریت صنعتی خواسته تا بررسی های کارشناسی در خصوص شرایط پیش آمده برای سیلوی تاریخی اهواز را آغاز کند.

او به برخی نتایج اولیه از بررسی های صورت گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که با توجه به آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این سیلو با حفظ ساختار فنی و صنعتی اصیل خود، به مکانی توریستی تبدیل شود.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به نشست کارشناسی برای بررسی طرح های پیشنهادی سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی روزهای آینده، گفت: مالک فعلی این سیلو طی سال های اخیر، هزینه های متعددی را برای حفاظت از بنا انجام داده است و تمایل دارد مطابق با قوانین و مقررات، این بنا به بهره وری لازم برسد تا علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، در حوزه گردشگری و جذب توریست فعالیت کند.

به کارگیری ظرفیت های فعلی در راستای فرصت های شغلی پایدار

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت های صنعتی ویژه موجود در سیلوی تاریخی اهواز گفت: این بنا دسترسی مناسبی به رودخانه کارون دارد و از سوی دیگر خط آهن متصل به سیلو، ظرفیت های بسیار مناسبی را فراهم کرده است.

او ادامه داد: این سیلو دارای 35 هزار مترمربع محیط مناسب جهت انجام فعالیت هایی با محوریت گردشگری است که امیدواریم در صورت تأیید نتایج بررسی های کارشناسی، زمینه اشتغال مستقیم تعداد زیادی از افراد جویای کار در استان را فراهم کند.

عموری با بیان اینکه حفظ ارزش های تاریخی و میراث ملی برای بخش خصوصی همواره یک اولویت محسوب می شود گفت: این اولویت در سیلوی اهواز می تواند بهره وری اقتصادی مناسبی در حوزه گردشگری رقم بزند.

برداشت اشتباه از تغییر کاربری سیلو

مالک سیلوی آذر پیکان اهواز با اشاره به نشست اخیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان اظهار کرد: در این کارگروه تقاضایی در خصوص تغییر کاربری سیلو با مفهوم تخریب و یا هر دخل و تصرف دیگری در بافت بنا ارائه نشده؛ لذا برداشت اشتباهی عنوان شده است.

مجتبی انصاری گفت: به عنوان مالک این سیلو در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به پنج تقاضا با محوریت تأمین گندم، رفع ممنوعیت ورود تریلی حمل گندم به مرکز شهر، اعطای سهمیه نگهداری گندم و همچنین صدور مجوز فعالیت ویژه این بنا در زمینه های گردشگری و میراثی بیان شد.

او تصریح کرد: درنهایت اگر موانع به وجود آمده در تأمین و نگهداری گندم در سیلوی اهواز از سوی دستگاه های مربوطه رفع نشود، فعالیت این بنا با محوریت های گردشگری پیگیری و دنبال خواهد شد.

بر اساس مستندات موجود سیلوی آذر پیکان اهواز که در کرانه غربی رودخانه کارون واقع شده و یکی از مظاهر و نمادهای این کلان شهر محسوب می شود در دی 1397 به قیمت 700 میلیارد ریال به صورت فروخته شد. این سیلو که در سال 1319 با هزینه 15 میلیون ریال به بهره برداری رسیده بود.

سیلوی آذر پیکان اهواز با کاربری نگهداری و ذخیره سازی غلات و به ویژه گندم تعریف شده است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در رودخانه کارون در جریان بود گندم از طریق این راه آبی به این سیلو حمل می شد.

این سیلو به سه راه آبی (رودخانه کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده و به عنوان یک نماد شهری نیز یکی از جاذبه های تاریخی اهواز محسوب می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 234
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران