پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 586876 تاریخ : 1400/06/02-09:37:36
,17,
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رفع مشکلات شبکه توزیع دارو در کشور تشکیل جلسه داد

بازار سیاه دارو، آسیب ها و راهکارها

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رفع مشکلات شبکه توزیع دارو در کشور تشکیل جلسه داد

در پی تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مشکلات شبکه توزیع دارو در کشور، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تشکیل جلسه ی فوری ضمن بررسی موضوع نسبت به ارائه راهکارهای لازم اقدام کرد.

به گزارش بانک و صنعت، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود با این بیان که «با وجود کمبود یا نبود دارو در داروخانه ها و بیمارستان ها، گفته می شود همان داروها در بازار آزاد با قیمت چند برابری فروخته می شود که این نشان دهنده مشکل در شبکه توزیع است» بر حل فوری این مسأله تأکید کردند.

در همین رابطه در جلسه ای با حضور رؤسای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان غذا و دارو، سازمان تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی ضمن بررسی مشکلات جاری در شبکه توزیع دارو در کشور راهکارهای مناسبی مطرح شد.

در این جلسه نخست پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی از آسیب شناسی آخرین وضعیت بازار دارو از حیث سیاست گذاری تأمین و توزیع ارائه کرد.

پرهام فر گفت: اگرچه بخش قابل توجه مفاسد و تخلفات پیرامون بازار دارو و واکسن در حیطه عرضه خارج از شبکه این اقلام و خارج از موضوع قاچاق قرار دارد اما می تواند زمینه ساز و بستر فعالیت های غیرشفاف و قاچاق شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: ساماندهی این بخش وابستگی مستقیم به سیاست گذاری وزارت بهداشت (عرضه دارو در بخش بستری یا داروخانه، مدیریت تعارض منافع و ...) و نظارت بر اجرای ضوابط مرتبط دارد.

وی افزود: یکی از این ضوابط که ذیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به پیشنهاد سازمان غذا و دارو در جلسه 124 اعضای اصلی ستاد مصوب شد، ضوابط اختصاصی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون بود که در شرایط خاص کشور برای شفاف سازی بیشتر فضای موجود، ضرورت تمرکز بر اجرای آن بیش از پیش احساس می شود.

پرهام فر به ظرفیت های سامانه TTAC در این زمینه اشاره کرد و گفت: کارایی این سامانه مستلزم استفاده متولیان و در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوطه برای تقاطع گیری و کشف جرائم و تخلفات خواهد بود.

در ادامه دکتر شانه ساز به وجود شرایط سخت امروز اشاره و ضمن تأکید بر ضرورت همراهی دستگاه های نظارتی در ساماندهی وضع موجود نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کرد.

رؤسای پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات حکومتی نیز ضمن ارائه نظرات خود آمادگی کامل دستگاه های تحت امر را برای همکاری در مبارزه با قاچاق و دیگر تخلفات در این حیطه اعلام کردند.

در خاتمه مؤیدی خرم آبادی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه راهکارهای ارائه شده برای حل مشکلات شبکه توزیع دارو را مورد توجه قرار داد و گفت: با عنایت به سهم قابل توجه محصولات سلامت محور از مجموع ارزشی قاچاق کالا و ارز و آسیب های سلامت، تدوین طرح های مقابله ای و تعریف مأموریت های تخصصی کشف تخلفات و جرائم این حیطه می بایست به طور یکپارچه از طریق دستگاه های امنیتی، اقتصادی و بهداشتی مورد پیگیری قرار گیرد.

مؤیدی تأکید کرد: معاونت های بهداشت و درمان، ثبت و ارسال اطلاعات به سامانه TTAC را در بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از توزیع کنندگان اصلی دارو در بخش بستری و همچنین واکسن در اسرع وقت اجرایی کنند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فروش داروهای بیمارستانی در داروخانه های غیربیمارستانی، با توجه به آسیب های ارجاع بیماران به داروخانه ها که در تضاد مستقیم با شعار «بیمار جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد» قرار دارد و منجر به کاهش سرعت دارورسانی، افزایش شیوع کرونا، پایمال شدن حق بیمار در خصوص اعمال سهم فرانشیز بیمه در بخش بستری و ایجاد بستر عرضه خارج از شبکه و سپس قاچاق می شود.

مؤیدی تأکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای ماده (23) ضوابط تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اعلام فهرست مشخص داروهای بیمارستانی، نسبت به بازنگری موضوع ارجاع بیماران برای تهیه دارو به بخش سرپایی(داروخانه) اقدام و تکلیف عرضه داروهای بیمارستانی و غیربیمارستانی را روشن نماید.

وی افزود: این وزارتخانه وفق تکالیف ضوابط تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بودجه 1400 در اسرع وقت نسبت به عملیاتی نمودن نسخه نویسی الکترونیکی به نحوی اقدام نماید که تأیید و احراز هویت پزشک و تأیید و احراز هویت بیمار (مشابه آن چه در تراکنش های بانکی از طریق ارسال پیامک انجام می شود) محقق شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین ضمن تأکید بر پیشگیری از تخلفات به ویژه کمبود دارو در شرایط کنونی، توسعه ثبت اطلاعات اقلام دارویی مشمول بیمه، ثبت اطلاعات داروهای فروش آزاد در داروخانه و توسعه طرح نظارت بر توزیع انسولین و سهمیه بندی مصرف داروهای درمان کرونا برای بیماران را از سازمان غذا و دارو خواستار شد.

وی در پایان گفت: اطلاع رسانی در خصوص برچسب اصالت و سلامت و نحوه تأمین دارو و اقلام سلامت محور از مراکز مجاز و همچنین آگاهی بخشی نسبت به مخاطرات مصرف داروی قاچاق از طریق رسانه ملی با همکاری سازمان غذا و دارو برای حل مشکلات این بخش بسیار تأثیرگذار خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 423
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران