پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253331 تاریخ : 1395/10/11-10:50:31
,17,
سازمان حمایت فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

سازمان حمایت فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند

منایی تصریح کرد: این سازمان، فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند اما بخشی از افزایش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد ناشی از افزایش قیمت جهانی طی چند ماه گذشته است و با توجه به تغییرات افزایشی نرخ برابری دلار و تقویت نسبی تقاضای محصولات فولادی در بازار داخلی باعث افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و به تبع آن در بازار خرده فروشی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , وحید منایی معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات جاری کشور، تمام شرکت های پتروشیمی جز در موارد خاص از جمله محصولات بین مجتمعی و سفارشات خاص موظف به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند و بر این اساس از شمول ضوابط قیمت‌گذاری تکلیفی و تثبیتی نیز معاف هستند.

وی بیان کرد: قیمت پایه کالاهای مورد نظر در بورس بر مبنای 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس و نرخ ارز متقاضی به طور هفتگی از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی محاسبه و اعلام می‌شود. دامنه نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به قیمت پایه به میزان 10 درصد و حسب شرایط بازار مطابق مقررات بورس کالا انجام می‌شود.

منایی با اشاره به اقدامات نظارتی کارشناسان سازمان حمایت از شرکت‌های پتروشیمی افزود: این سازمان به عنوان دستگاه نظارتی ضمن پایش مرتب وضعیت محصولات پتروشیمی در بورس و انعکاس نوسانات توزیع و قیمت به مراجع ذی ربط، در صورت دریافت شکایت در زمینه عرضه محصولات پتروشیمی و عدم رعایت ضوابط مربوطه مراتب را در اسرع وقت از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کند.

افزایش قیمت محصولات فولادی به دلیل افزایش نرخ دلار

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد (نظیر سنگ آهن، کک، انرژی و ...) در ابعاد جهانی افزایش قیمت جهانی طی چند ماه گذشته است، تاکید کرد: با توجه به تغییرات افزایشی نرخ برابری دلار (ایالات متحده) در مقابل ریال و تقویت نسبی تقاضا انواع محصولات فولادی در بازار داخلی، جملگی سببب افزایش قیمت انواع محصولات فولادی طی بازه زمانی اخیر در بورس کالای ایران و به تبع آن در بازار خرده فروشی شده است.

وی تصریح کرد: کشف قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و در بورس کالای ایران انجام می شود و از شمول قیمت‌گذاری تکلیفی و تثبیتی خارج است.

منایی ضمن اشاره به اینکه رونق تولید و خروج از رکود دشوار است اما می‌توان با برنامه ریزی صحیح از عهده آن بر آمد، اذعان کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور و سیاست های اصولی دولت در راستای خروج از رکود و تقویت تولید و اشتغال در کشور، وضعیت موجود می‌تواند باعث تحریک تقاضای موثر در بازار شده و نیز سبب تقویت تولید داخل به دلیل استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی توسط واحدی فولادی کشور شود و ظرفیت های بلااستفاده در تولید فولاد خام و مقاطع فولادی را فعال سازد.

وی همچنان یادآور شد: این سازمان کما فی السابق در راستای رسالت و وظایف ذاتی خود در صورت مواجهه با هرگونه گرانفروشی و افزایش غیر متعارف قیمت ها در بازار، نسبت به اعمال قانون در موارد تخلف اقدام می‌کند و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق شماره تلفن 124  اطلاع دهند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 208
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران