پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 177749 تاریخ : 1394/11/26-12:42:34
,4,5,17,
 واحد 500 هزار تنی پروپیلن با مشارکت ایرلیکوئید فرانسه ساخته می شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبرداد:

واحد 500 هزار تنی پروپیلن با مشارکت ایرلیکوئید فرانسه ساخته می شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به گفتگوها با طرفهای خارجی برای خرید فناوریهای حوزه پتروشیمی به شرط بومی سازی، گفت: با شرکت ایرلیکوئید فرانسه مذاکراتی برای مشارکت در ساخت واحد 500 هزار تنی پروپیلن از متانول داشته ایم.

 

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازشانا، اسماعیل قنبری صبح امروز دوشنبه (26 بهمن ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مذاکراتی با کشورهای آلمان، فرانسه، نروژ و ژاپن به منظور خرید فناوریهای این حوزه داشته است، اظهار کرد: به تازگی با ایرلیکوئید فرانسه مذاکراتی به منظور ساخت واحد 500 هزار تنی پروپیلن از متانول (PVM) انجام شده است تا مشارکت علمی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مدلی جدید برای تعاملات داخلی و خارجی را طراحی کرده است، افزود: خرید فناوری از کشورهای خارجی همواره با انتقال فناوری و به شرط بومی سازی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: با اجرای این مدل شاهد انتقال فناوری به کشور، فرار از خام فروشی، اشتغالزایی، اتصال صنایع بالادست، میان دست و پایین دست صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره پتروشیمی برای کشور خواهیم بود.

نخستین واحد صنعتی PVM در ماهشهر

قنبری با اشاره به این که در نیمه نخست امسال موفق به راه اندازی دموی واحد PVM در ماهشهر شدیم، گفت: این شرکت موفق به کسب مجوز احداث نخستین واحد صنعتی PVM با ظرفیت 120 هزار تن پروپیلن در زمینی به مساحت 30 هزار هکتار در منطقه ماهشهر شده است.

وی با بیان این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دموی PVM خود موفق به تولید پروپیلن پلیمرگرید با خلوص بالایی 99,6 درصد در مرکز تحقیقاتی ماهشهر شده است، تصریح کرد: این نوع محصول با ارزش ترین و پر کاربرد ترین نوع پلیمر گرید در زنچیره محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به این که دموی PVM راه اندازی شده از سوی این شرکت دارای ظرفیت 320 تن در سال است، افزود: در جهان چنین دمویی برای تولید پروپیلن از متانول با این ظرفیت وجود ندارد و منحصر به فرد است.

قنبری با بیان این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توانایی ارائه دانش فنی تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت 120 هزار تن در سال را دارد، اظهار کرد: این دانش در حال حاضر بومی شده و می توانیم در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید متانول کشور که در حدود 4 تا 5 میلیون تن است، ادامه داد: پیش بینی می شود تا پنج سال آینده این تولید به 18 تا 20 میلیون تن برسد که اتصال متانول به پروپیلن بهترین راهکار برای ارزش آفرینی به آن است.

قنبری دانش فنی متانول، تولید متانول از گاز در کشور را یکی از دستاوردهای دیگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی عنوان کرد وافزود: هم اکنون این شرکت دو واحد متانول 450 هزار تن را با دو شرکت سرمایه گذار داخلی تجاری سازی کرده است.

دستیابی به دانش فنی پروپیلن در نیمه اسفند ماه

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از دستیابی به دانش فنی تولید پلی پروپیلن از پروپیلن در مرکز اراک این شرکت در کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت:  این واحد ظرفیت 130 هزار تنی دارد و هم اکنون در مرحله پیش راه اندازی هستیم.

وی یادآور شد: در این واحد پروپیلن را به پلی پروپیلن تبدیل می کند که بزرگترین سبد زنجیره پروپیلن در پایین دست آن است.

قنبری به راه اندازی واحد تولید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 1200 تن در سال در اراک اشاره کرد و گفت: فروش لایسنس فرآیند پلی اتیلن سنگین به پتروشیمی بوشهر و لایسنس آمونیاک به پتروشیمی لاوان نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت است.

تجاری سازی کاتالیست EDC

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نقش کاتالیستها در فرآیندهای شیمیایی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: این شرکت واحد نیمه صنعتی ساخت پایه و تولید کاتالیستهای زیگلرناتا، واحد نیمه صنعتی ساخت کاتالیستهای متانول، واحدهای نیمه صنعتی آنتی اکسیدانتها و تجهیزات و دستگاههای مرتبط با شکل دهی کاتالیستها را نیز محقق کرده است.

وی تصریح کرد: کاتالیستهای تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دارای بازدهی بالاتری نسبت به نمونه مشابه خارجی دارند.

قنبری با اشاره به مذاکراتی بسیاری که توسعه دهندگان خصوصی با این شرکت داشتند، افزود: کاتالیست EDC هم اکنون تجاری شده است.

هدفمندسازی ارتباط دانشگاه و صنعت

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به امضای توافقنامه های میان وزارت نفت و دانشگاهها در بخش پایین دست در دیماه امسال گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با چهار دانشگاه برتر کشور موافقتنامه امضا کرد که اجرای آن به این شرکت سپرده شده است.

وی با اشاره به انتخاب چهار دانشگاه به عنوان انیستیتو اظهار کرد: دانشگاه شیراز به عنوان انیستیتو فرآیند متانول و مشتقات آن، دانشگاه تربیت مدرس به عنوان انیستیتو الفین و فرآیندهای مرتبط، پژوهشگاه مهندسی شیمی وزارت علوم به عنوان انیستیتو محصولات زنجیره پروپیلن و دانشگاه صنعتی امیر کبیر به عنوان انیستیتو الفینها انتخاب شدند.

قنبری با بیان این که در گذشته ارتباط میان صنعت و دانشگاهها هدفمند نبودند، ادامه داد: در این پروژه ها، دانشگاهها به صورت روزانه رصد و پایش می شوند و سعی شده تا دانشگاهها به صورت تمام وقت در عرصه پژوهش فعالیت کنند.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 244
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران