پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225075 تاریخ : 1395/06/20-10:37:42
,5,
زنگنه به دنبال احیای جایگاه صنعت نفت است؛ بین المللی، داخلی

نفت در هفته ای که گذشت:

زنگنه به دنبال احیای جایگاه صنعت نفت است؛ بین المللی، داخلی

سفر وزیر انرژی الجزایر و دبیرکل اوپک به ایران و دیدار با وزیر نفت در هفته ای که گذشت، بار دیگر نگاه‌های بین المللی را معطوف ساختمان وزارت نفت در خیابان طالقانی کرد، جایی که زنگنه فارغ از فضای سیاسی این روزهای حاکم بر نفت و انتقادهایی که خارج از دایره انصاف است تنها به احیای ج نفت ایران می اندیشد؛ مقام های بلندپایه نظام هم خواهان این مهم هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روز نخست هفته گذشته و زمانی که بیژن زنگنه، وزیر نفت در حال رایزنی و مذاکره با نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر درباره نشست غیررسمی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اوایل مهرماه امسال در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در این کشور بود، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری روبروی خبرنگاران نشست تا به ابهام های آنان درباره قراردادهای نفتی جدید پاسخ دهد؛ «تا موتور نفت روشن نشود، اقتصاد ایران راه نمی افتد.»

وزیر نفت به بوطرفه می گوید: رابطه ایران و الجزایر در اوپک درازمدت، پایدار و راهبردی است.

مسائل مربوط به اوپک، همکاری‌های دوجانبه در صنایع پتروشیمی و ال ان جی، ایجاد تعادل در بازار و تبادل نظر درباره نشست غیررسمی کشورهای عضو غیرعضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) و قیمت نفت از محورهای این دیدار بود.

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت هم در این روز درباره تثبیت سقف تولید اوپک سخن می گوید: ایران از هر تصمیمی برای ایجاد تعادل در بازار نفت حمایت می کند، اما زمانی می تواند در این زمینه همکاری کند که به سهمیه پیش از تحریم ها برسد.

محمدرضا مقدم هم که پاسخگوی خبرنگاران بود، قراردادهای جدید نفتی را نسخه تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل خواند: «با اصلاحات صورت گرفته، این مدل قراردادی بیش از پیش به قرارداد بیع متقابل نزدیک شده است.»

وی یادآور می شود: در قراردادهای جدید نفتی، انتقال فناوری در سه سطح اکتشاف و تولید، شرکتهای خدمات نفتی و کالاها و تجهیزات دیده شده است این درحالی است که در قراردادهای بیع متقابل، همکاری شرکتهای خارجی با شرکتهای ایرانی و ضرورت انتقال فناوری به این شکل مدنظر قرار نگرفته بود و این مهم را باید از مزیت های مدل جدید قراردادی نفت قلمداد کرد.

قراردادهای جدید نفتی در این روز تنها به سخنان معاون وزیر نفت ختم نشد، رامین خسرو خاور، رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران هم در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام می کند: این فدراسیون ضمن استقبال از اجرای سریع و بموقع قراردادهای نفتی از سوی وزارت نفت، خواهان حمایت و پشتیبانی پارلمان کشور در فعال سازی بخش عظیمی از ظرفیت خاموش بخش خصوصی در این حوزه است و حمایت خود را با رعایت منافع و مصالح ملی کشور اعلام می دارد.

ابلاغیه وزیر نفت درباره نرخ گاز طبیعی واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی و واحدهای فشرده سازی گاز با هدف صادرات از دیگر اخبار مهم بخش نفت در روز نخست هفته گذشته بود.


دریافت بدون مشکل پول نفت

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به ابهام های فراوانی که برای دریافت پول نفت وجود دارد برای چندمین بار پاسخ می دهد: «برای دریافت عواید فروش نفت هیچ مشکلی ندارد و پول حاصل از فروش نفت به حساب بانک مرکزی واریز می شود.»

با برجام صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده است؛ کره جنوبی یکی مشتریان نفت ایران است که نقشی بسزا در این آمار داشته است: ایران با تامین 291 هزار بشکه نفت مورد نیاز کره جنوبی، در جایگاه پنجمین تامین کننده بزرگ نفت خام این کشور آسیایی قرار گرفت.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئیه (تیر- مردادماه) با 224 هزار بشکه افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به روزانه 291 هزار بشکه رسید، در حالی که این رقم در ژوئیه 67 هزار بشکه بود.

 

خبرهای خوب از پارس جنوبی

پارس جنوبی؛ میدان گازی مشترک ایران این روزها پر است از اخبار خوب؛ این بار فازهای 20 و 21، علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه این فازها خبر می دهد که گاز ترش دریافتی از آیگت 5 (خط لوله گاز ترش فازهای 6،7،8) یکشنبه هفته گذشته (هفتم شهریورماه) وارد ردیف نخست پالایشگاه فازهای 20 و 21 شده و پس از فرایند شیرین سازی، هم اکنون تزریق به میزان 80 میلیون فوت مکعب در ساعت، گاز شیرین به شبکه چهارم سراسری آغاز شده است.

توسعه شیرآلات صنعتی نیک گستر به عنوان نخستین طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صبح روز دوشنبه (15شهریورماه) با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت و محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت به بهره برداری رسید.

شیرآلات کنترلی و هوشمند، قطعات حساس و با فناوری بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستند که نیاز کشور به آنها در طول سالهای گذشته همواره از طریق واردات تامین شده است.

محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت روز دوشنبه و در حاشیه بازدید از کارخانه های شرکت مادر تخصصی تجهیزات صنعت نفت در شمس آباد تاکید می کند: وزارت نفت از محدودیت واردات تجهیزاتی که مشابه آنها در داخل ساخته می شود، تمام قد حمایت می کند و این مایه افتخار است که سازندگان تجهیزات نفتی در داخل حتی می توانند از لحاظ کیفیت و قیمت با رقیبان خارجی رقابت کنند.

سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم روز دوشنبه اعلام می کند: 40 پالایشگاه دنیا در آسیا و اروپا هم اکنون مشتری نفت ایران هستند و ایران برای افزایش فروش نفت خود مخلوط سازی نفت خام را نیز در برنامه دارد.

افزایش فروش نفت بدون شک منوط به سرمایه گذاری در صنعت نفت است و قراردادهای جدید نفتی بی تردید می تواند افزایش بیش از پیش تولید نفت را به همراه داشته باشد؛ سید کاظم اورعی، عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس با بیان این که سرمایه‌گذاران در حوزه نفت و معدن منتظر دعواهای ما نمی‌مانند، می گوید: با عینک اقتصادی و غیرسیاسی به سرمایه گذاری در ایران نگاه کنیم و با فلسفه بافی های گوناگون راه را بر توسعه کشور نبندیم.

زنگنه – بارکیندو

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک در میانه این هفته به دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت آمد تا هفته اوپکی نفت کامل شود؛ مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر در حاشیه مجمع بین المللی انرژی در این دیدار برای دبیرکل تشریح شد، همچنین مذاکرات آقای دبیرکل با برخی کشورها نیز به زنگنه انتقال داده شد.

زنگنه بعد از این دیدار با بیان این که ایران از هر تصمیمی که از سوی تولید کنندگان برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت گرفته شود، حمایت می کند.

وی همچنین قیمت مناسب نفت را از نگاه اعضای اوپک 50 تا 60 دلار اعلام می کند.

تلاشهای انجام شده صنعت نفت در طول دولت یازدهم سبب شد ظرفیت تولید گاز ایران روزانه بیش از 120 میلیون مترمکعب افزایش یابد، علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که تراز تجاری صادرات و واردات گاز برای دومین سال پیاپی مثبت شد، می گوید: پارسال با وجود افزایش قابل توجه تولید گاز، مازاد تولید حاصل نشد که علت آن انتقال گاز به نیروگاهها بود، هم اکنون خوراک 95 درصد نیروگاه ها از سوخت مایع به گاز تغییر کرده است.

وی تصریح می کند: صرف‎نظر از میزان گاز مصرفی داخل و خوراک نیروگاه ها، از این پس هر افزایش تولیدی به منزله مازاد عرضه و برای صادرات گاز است.

اما دیگر خبر این روز مربوط به داخلی سازی تجهیزات  صنعت نفت است، «قراردادهای ساخت تجهیزات سر چاهی به عنوان یکی از طرحهای ده‌گانه بومی سازی کالاهای پرمصرف صنعت نفت وارد مرحله اجرایی شده است.» رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تهیه کالای شرکت ملی نفت ایران این را می گوید: «در این پروژه، 19 قرارداد با چهار سازنده داخلی امضا شده است و مجوزهای آغاز کار نیز صادر و همه قراردادها وارد مرحله اجرای کار شده است.»

کاردر در اهواز

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه (17 شهریورماه) برای دومین بار در کمتر از 10 روز گذشته به اهواز رفت، این بار با هدف بازدید از ورزشگاه نفت و گاز اروندان و تحویل آن به اداره ورزش و جوانان استان خوزستان.

این ورزشگاه، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور جمعی از مسئولان بلندپایه استان خوزستان و مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افتتاح شده بود.

کاردر می گوید: نگاه مسئولیت مدارانه شرکت ملی نفت ایران ایجاب می کند همگام با تولید و توسعه، بهبود شرایط و امکانات رفاهی را در مناطق عملیاتی نیز مدنظر قرار دهیم و از این رو، با تاکید وزیر نفت، طرح جامعی را برای افزایش رفاه مردم در منطقه غرب کارون در دستور کار داریم.

او با بیان این که متاسفانه این نگاه که شرکت ملی نفت ایران، کل درآمد نفت خام کشور را در اختیار دارد و بنابراین موظف است در بخشهای مختلف، خدمات ویژه ای ارائه دهد، بسیار رایج است در حالی که شرکت ملی نفت ایران نیز مانند دیگر ارگانها، تنها به بخش کوچکی از درآمدهای نفتی دسترسی دارد و با این حال فعالیتهای توسعه ای و ایفای مسئولیت اجتماعی را به عنوان یکی از مسئولیتهای خود دنبال می کند.

یکی از خط های انتقال کریدور نفتی اهواز که بامداد چهارشنبه ( 17 شهریور) با نشت محدود همراه شد با تلاش نیروهای عملیاتی شرکت نفت و گاز کارون و مناطق نفتخیز جنوب عصر پنجشنبه (18 شهریور) پایان یافت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 202
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران