پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 422223 تاریخ : 1397/09/06-12:41:10
,15,
رگولاتور، ناچار به تغییر قانون کارمزد در آینده نزدیک است

صادق فرامرزی، در سمینار پرداخت خرد ITE 2018 بیان کرد:

رگولاتور، ناچار به تغییر قانون کارمزد در آینده نزدیک است

سمینار پرداخت خرد، روز چهارشنبه 23 آبان سال جاری در حاشیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018)، برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش دبیر علمی این رویداد بود که با استقبال خوب فعالان و علاقه‌مندان صنعت بانکداری و پرداخت در سالن گلستان، واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران برگزار شد.

در ادامه سخنان فرامرزی را در بخش نخست این سمینار که به سخنرانی چند تن از فعالان صنعت پرداخت اختصاص داشت، می‌خوانید.
 
تراکنش‌های گران، برای پول‌های خرد
 
در سمینار پرداخت خرد قرار است به مشکلات این صنعت و راهکارهای آن پرداخته شود. نقل قولی از من در گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه کیف پول می‌تواند صنعت پرداخت خرد را نجات دهد. البته این مورد، جزئی از یک بسته است. از جمله مشکلات اصلی صنعت پرداخت، قانون کارمزد در سیستم بانکداری است که خدمات رایگان به مشتریان ارائه می‌کند. رگولاتور ناچار هست که این قانون را در آینده نزدیک تغییر دهد. پرداخت خرد می‌تواند به رگولاتور در مسیر این تغییرات کمک کند.
اکنون حدود 80 درصد از تراکنش‌ها را در زیرساخت گرانقیمت شتاب، مواردی تشکیل می‌دهند که از لحاظ کیفیت عددی بسیار پایین هستند. در واقع هزینه هر تراکنش از پولی که منتقل می‌شود بیشتر است. این شرایط باید تغییر کند.
در سال‌های گذشته مدیران بانک مرکزی برنامه‌هایی را ارائه دادند مبنی بر اینکه به زودی چند نمونه کیف پول الکترونیکی را عرضه می‌کنند. تلاش‌های زیادی در این عرصه صورت گرفت اما رشد صنعت پرداخت خرد بسیار کند است. کارهایی هم که در این حوزه انجام شده، بدون قاعده و خارج از یک رویه متحد بوده است.
 
شکست؛ در انتظار اقتصاد بدون خرد
 
یکی از مباحثی که در رابطه با پرداخت خرد بسیار به آن اشاره می‌شود «شهر هوشمند» است.
این مفهوم، اصطلاح بسیار شیکی به نظر می‌رسد که سال‌هاست در ایران از آن صحبت می‌شود. هزینه‌های زیادی در راستای هوشمندسازی شهرها انجام شده و شرکت‌های متعددی در این حوزه شکل گرفته است.
امیدوارم در نهایت همه این هزینه‌ها و اقدامات خروجی مناسبی داشته باشد و به دستاوردی ملموس منتهی شود. استفاده از خرد و تکنولوژی موضوع بسیار مهمی است. اقتصاد، بدون تکیه بر خرد حرکتی لاک‌پشتی خواهد داشت و معمولا شکست می‌خورد.

از ماست که بر ماست
 
اکنون بسیاری از تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا در صنعت بانکداری و پرداخت ایران به کار گرفته می‌شوند. در این حوزه از نظر دانش و فناوری مشکلی در کشور وجود ندارد. از نظر دانشی مسائلی مانند دبیت‌کارت، تراکنش‌های شارژی، شتابی و اینترنتی در رتبه بالایی در جهان هستیم و چند شرکت پرداخت ایرانی جزو 50 شرکت صنعت پرداخت دنیا هستند.
در واقع فعالان این صنعت می‌توانند به درستی ادعا کنند که در لبه تکنولوژی ایستاده‌اند و هیچ فاصله قابل توجهی بین آنها و دنیا دیده نمی‌شود. با وجود این، برخی موضوعات در مسیر حرکت به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های جدید مانع ایجاد کرده‌اند.
سال گذشته درباره فروشگاه مجازی سخن گفتم و طرحی رویایی اما ساده را در این حوزه توصیف کردم. آن زمان اعتتقاد داشتم که چنین فروشگاهی ظرف چند ماه آینده در ایران ایجاد می‌شود، اما با وجودی که چندان پیچیده نبود، تا کنونی اثری از آن نیست. به رغم اینکه بهره‌گیری بیشتر از تکنولوژی‌های جدید، امکانی در دسترس و ساده است، دلایلی وجود دارد که مانع از پیشرفت‌ در این حوزه می‌شود.
فعالان صنعت پرداخت عادت کرده‌اند همه مشکلات را متوجه رگولاتوری کنند؛ البته که این نهاد ایراداتی دارد اما تنها مقصر وضع موجود نیست. بخش قابل توجهی از مشکلات نیز به خود ما باز می‌گردد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران