پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 200023 تاریخ : 1395/03/05-16:37:13
,17,
رکن هیئت‌مدیره در بانک‌ها دارای مشکلات خاص خود است

مدیرعامل بانک توسعه تعاون:

رکن هیئت‌مدیره در بانک‌ها دارای مشکلات خاص خود است

محمدعلی سهمانی‌ اصل طی سخنانی در میزگرد سیاستی الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها در بیست و ششمین همایش سالانه پولی و ارزی گفت: تعریفی که در قانون در رابطه با وظایف هیئت‌مدیره و ج آن آمده، متفاوت از آن موضوعی است که بانک‌های خصوصی، نظام پولی و بانکی دنیا و راهبردهای مقررات نظارتی بال آمده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی ، محمدعلی سهمانی‌ اصل  طی سخنانی در میزگرد سیاستی الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها در بیست و ششمین همایش سالانه پولی و ارزی گفت:  تعریفی که در قانون در رابطه با وظایف هیئت‌مدیره و جایگاه آن آمده، متفاوت از آن موضوعی است که بانک‌های خصوصی، نظام پولی و بانکی دنیا و راهبردهای مقررات نظارتی بال آمده است.

وی در ادامه عنوان کرد : در حال حاضر در بانک‌های دولتی ساختار مدیریت به‌صورت یک‌لایه بوده و هنوز مدیریت دولایه طراحی و اجرانشده است و هیئت‌مدیره وظایف هیئت‌مدیره و وظایف هیئت‌عامل را به‌صورت هم‌زمان بر عهده دارد. به‌این صورت که وظایف سیاستگذاری، هدف‌گذاری و تعیین خط‌مشی را توأم با وظایف و مسئولیت اجرایی بر عهده دارد. البته وظیفه اول عنوان‌شده برای هیئت‌مدیره کمرنگ است زیرا این وظیفه بیشتر بر عهده مجمع عمومی بانک‌ها گذاشته‌شده است و هیئت‌مدیره بیشتر به وظایف اجرایی می‌پردازد.

سهمانی اصل این مسئله را یکی از مشکلات اساسی دانست که باید در بازنگری قانون نحوه اداره بانک‌ها مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود : باید ساختار مدیریتی بانک‌های دولتی اصلاح شود و مسئولیت اجرا از مسئولیت هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری تفکیک گردد.

وی گفت در حال حاضر اعضای هیئت‌مدیره در بانک‌های دولتی بیشتر به امور اجرایی می‌پردازند درحالی‌که هیئت‌مدیره نباید درگیر امور اجرایی شود.

سهمانی اصل گفت: مسئولیت مدیرعامل، عضو هیئت‌مدیره و رئیس هیئت‌مدیره در بانک‌های دولتی باهم جمع شده است و این امر تمرکز قدرت بی‌نهایتی را ایجاد می‌کند که مشکلاتی را از ابعاد مختلفی همچون نظارتی، حاکمیت شرکتی و اجرایی به دنبال خواهد داشت و این مسئله نیز باید در اصلاح قانون جدید موردتوجه قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بحث صلاحیت اشاره کرد و افزود: همان‌طور که مشتریان بانک باید اهلیت لازم را داشته باشند اعضای هیئت‌مدیره و مدیران بانک هم باید دارای صلاحیت و شایستگی باشند و در این راستا باید به بانک‌های دولتی توجه مضاعفی داشت.

 مدیرعامل توسعه تعاون گفت: تجربه، دانش، تخصص و توانمندی جزو ویژگی‌های اساسی است که یک مدیر چه در بانک دولتی و چه در بانک خصوصی باید از آن بهره‌مند باشند.

در پایان، سهمانی اصل با تأکید بر اهمیت تجربه در نظام بانکی افزود: صرف داشتن تجربه و دانش برای احراز این صلاحیت کافی نیست.

وی افزود: اینکه عضو هیئت‌مدیره از پشت باجه و با رعایت سلسله‌مراتب به این موقعیت رسیده باشد خوب است و خلاء  تجربه را تا حد زیادی پر می‌کند ولی این امر به‌تنهایی نمی‌تواند تمام خلأها را پر کند. بنابراین انتخاب هیئت‌مدیره تنها بر این اساس کفایت نمی‌کند و باید سایر ویژگی‌ها همچون توانمندی‌های مدیریتی، دانش و تخصص به‌طور همزمان برای احراز پست هیئت‌مدیره مدنظر قرار گیرد.




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 223
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران