پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 491191 تاریخ : 1398/07/03-14:09:19
,23,17,
رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی برای استقرار سامانه های فروشگاهی

رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی برای استقرار سامانه های فروشگاهی

در دنیای مدرن و رو به رشد پیرامون ما ارکان بی شماری وجود دارند که نقشی مهم و حیاتی در پیشبرد اهداف دولت‌ها ایفا می‌کنند که بدون شک اقتصاد از مهم‌ترین آنهاست. اینکه دولت‌ها در عصری که به نام «عصر اطلاعات» نام‌گذاری شده، چگونه با مهارت و به کارگیری ابزارهای نوین در عرصه فناوری اطلاعات، کنترل امور اقتصادی را در اختیار بگیرند و آن را با برنامه و ابزاری صحیح و کارآمد در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب هدایت کنند، امری حیاتی برای بقای کشورها محسوب می‌شود.

بانک و صنعت، با این حال فرار مالیاتی از چالش‌های بسیار مهم کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای درحال توسعه است. وجود این پدیده آسیب‌های جدی بر پیکره اقتصاد وارد نموده و نهایتا سبب افزایش حجم وسیع کالاهای قاچاق و فرار بخش قابل توجهی از منابع سیستم مالیاتی می‌شود، از این رو کشورها همواره درپی شفاف سازی نظام اقتصادی و تقویت سیستم مالیاتی خود هستند که استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات همواره یکی از راهکارهای کشورهای مختلف برای دستیابی به این اهداف بوده است.
به منظور شفاف‌سازی تدریجی مبادلات فعالیت‌‌های اقتصادی و در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی و تحقق اهداف دولت‌ الکترونیکی و اقتصاد مقاومتی، همچنین جهت تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مودیان و رعایت عدالت نسبی مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل، پروژه راه‌اندازی و بهره‌برداری شبکه صندوق فروش در سازمان امور مالیاتی کشور تعریف شده است.
سامانه فروش یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی می‌باشد، به نحوی‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین شالوده این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالیاتی و مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی مشمولین به تکامل می‌رسد.
این نظام شامل تجهیزات (اعم از نرم افزار یا سخت افزار یا میانافزارهای مربوطه و شبکه) با قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب‌و‌کار بوده و همزمان امکان اتصال به پایگاه اطلاعات مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور را حسب مورد به صورت برخط یا غیر برخط دارد.
اهداف و کارکردهای کلیدی نظام سامانه فروش عبارت است از:
• شفاف‌سازی تدریجی مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی
• تحقق اهداف دولت‌الکترونیکی و اقتصاد ‌مقاومتی
• ایجاد عدالت نسبی مالیاتی
• مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی کشور
• توسعه و تقویت ابعاد کنترلی و نظارتی در نظام مالیاتی
• بهبود فضای کسب وکار و بخش خصوصی
انتظار می رود با اجرای این طرح شاهد تسهیل و روان سازی کسب و کارها با استفاده از روشهای مبتنی بر فناوری، تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور، تشکیل پایگاه های اطلاعاتی آماری در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات، ایجاد شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب و کارها و تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت، ایجاد تعامل بین سازمان های دولتی بر اساس الگوی مشخص و همچنین شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرار مالیاتی در کشور باشیم.
سازمان امور مالیاتی کشور در اولین گام و طبق بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، را در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم ملزم به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است و پس به ترتیب اولویت تعیین شده سایر مشاغل نیز ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی می شوند.
لازم به ذکر است، از این پس هرگونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی که امکان اتصال به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور را دارا بوده و حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمت را داشته باشد به عنوان صندوق فروش یا پایانه فروشگاهی مورد پذیرش نظام مالیاتی کشور خواهد بود. بدیهی است که این تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر اساس استانداردهای تدوین‌شده نظام صندوق فروش مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال، برای مشاغل حوزه درمان منظور از سامانه فروشگاهی دستگاه کارتخوانی است که به صورت متداول برای پرداخت وجه نقد از آن استفاده می شود، با این تفاوت که باید مشخصات این کارتخوان ها را در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند و به عبارتی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنند. سایر مشاغل ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی و نوع سامانه مورد استفاده آنها نیز به ترتیب اولویت توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام خواهدشد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 219
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران