پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582626 تاریخ : 1400/03/26-13:26:45
,17,4,
دور زدن تحریم بانکی با صادرات محصولات بهداشتی ایرانی با برند خارجی

دور زدن تحریم بانکی با صادرات محصولات بهداشتی ایرانی با برند خارجی

مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی، عدم برندسازی سبب شده فعالان اقتصادی صنعت آرایشی و بهداشتی، محصولات خود را به ترکیه و ارمنستان ببرند و از آنجا با برند این کشورها صادر کنند.

به گزارش بانک و صنعت، مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران را به کشورهای ترکیه و ارمنستان می برند و در آنجا بسته بندی و صادر می شود؛ بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به ایسنا گفته است: محصولات شوینده ایران به کشورهای منطقه، آسیای میانه، کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه صادر می شود؛ اما با توجه به مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم ها و نبود بانک های بین المللی، فعالان این صنعت در مواردی برای دریافت وجوه صادر شده، محصولات خود را به کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان می برند و از آن جا به نام همان کشورها و با برند همان کشورها صادر می کنند.

علم بیگی گفته که تولیدکنندگان مجبورند محصول خود را با اتیکت جدید و به اسم کشورهای خارجی صادر کنند. بخشی از صادرات به اسم ایران انجام نمی شود و برای همین حجم صادرات ایران در این حوزه کم است.

مدت هاست که صادرکننده تحریم و نبود تعامل بانکی را از مشکلات اساسی می دانند که به حجم و میزان صادرات ضربه زده است. خیلی از محصولات استراتژیک ایران قاچاق می شود و در کشورهای دیگر فرآوری و بسته بندی شده و به نام همان کشور صادر می شود. در کنار این مشکلات عدم توجه به برندسازی هم از معضلات است که در حوزه های دیگر صادراتی هم دیده می شود.

در نشست خردادماه 1400 کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، فعلان اقتصادی حوزه زعفران گفتند: گرچه به 60 کشور زعفران ایرانی صادر می شود ولی به صورت فله ای است و برندسازی و بسته بندی برای مصرف کننده نهایی کمتر مورد توجه بوده است و این بسته بندی از طریق کشورهایی مثل اسپانیا انجام می شود و با برند اسپانیا صادر می شود.

حالا رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از مشکلات صادرات فله ای مواد آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده می گوید و معتقد است که باید موانع صادرات از پیش پای صادرکننده ها برداشته شود.

صادرات مواد شوینده و آرایشی در سه ماه پایانی سال 1399، حدود 115 میلیون دلار بود.

در دوره شیوه بیماری کرونا، صادرات مواد شوینده ممنوع بود؛ اما از اواخر سال گذشته، مجوز مجدد برای صادرات داده شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 210
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران