پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 8165 تاریخ : 1392/02/22-04:55:22
,17,
دستوالعمل شورای رقابت فعلا تغییر نمی‌کند

رئیس شورای رقابت گفت:

دستوالعمل شورای رقابت فعلا تغییر نمی‌کند

/سهم پایین خودروهای خارجی در کشور

شورای رقابت به دنبال ور شکست کردن خودروسازان نیست و دستورالعمل این شورا فعلا تغییر نمی‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان,جمشید پژویان در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: توصیه من به خریداران این است که بر اساس قیمتهای تعیین شده از سوی شورای رقابت اقدام به خرید خودرو کنند


وی تصریح کرد: در مورد قیمت سایر خودروها در حال  رایزنی منظم با معاونت اقتصادی و آمار بانک مرکزی هستیم تا به موقع نرخ تورم سایر خودروها را از آنها دریافت و اقدام به تعیین قیمت خودروها کنیم.

رئیس شورای رقابت عنوان کرد: ما وارد موضوع قیمت گذاری خودروهای سال گذشته نشده‌ایم زیرا دستورالعمل تهیه شده کاملا مربوط به فروردین سال 92  است. اگر چه برای اسفند سال گذشته یک دستورالعمل تهیه شده بود.
 
وی در خصوص نظارت بر روی نحوه اجرای قیمت خودرو گفت: در این مورد دستگاههای نظارتی دیگری هم وجود دارد. اما شوراری رقابت هم کار نظارتی خود را انجام می‌دهد.

در درجه اول قیمت گذاری‌ها پراید تولید شرکت سایپا بر پایه یک کیسه هوا قیمت گذاری شد.

شواری رقابت بر اساس ماده 61 اصل فصل رقابت قانون اصل 44 میتواند جریمه های در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا بگذارد.

وی در رابطه با تامین سود آوری شرکتهای خودرو ساز گفت: طبق این دستورالعمل شرکتهای خودروساز نه زیان و نه سود هنگفت می‌برند بلکه منافع آنها تامین می‌شود.

**تاثیر قیمت خودرو بر روی سهام خودروسازان

پژویان با بیان اینکه دلیل رکود بازار سهام خودرو مربوط به رکود بازار خودرو است گفت: بهتر است چند ماه فرصت بدهیم تا ببینیم چه تاثیری این روند بر روی خودرو خواهد داشت که این موضوع نشان میدهد ارزش سهام خودرو بالا خواهد رفت.

پژویان عنوان کرد: ما نباید تمصیم گیری را به سمتی ببریم که صنعت خودرو متوقف شود چرا که هزینه های توقف این صنعت به مراتب بیشتر و تداوم فعالیت این صنعت و برای تامین رفاه مصرف کننده است.

وی در رابطه با موضوع قیمت گذاری خودرو مگان گفت: باید این را بگویم در بخش CKD به هیچ عنوان بهر‌ه‌وری وجود ندارد، شورای رقابت همواره دنبال کاهش هزینه‌های مالی است که این کار کاملا بر اساس روشهای علمی انجام میشود.

رئیس شورای رقابت در رابطه با بحث قیمت گذاری خودروهای مانند مگان گفت: مرکز ملی رقابت در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم در رابطه با خودروهای تولیدی بر اساس CKD است. تا این آمار و اطلاعات را به شورای رقابت ارائه کند و شورای رقابت با تصویب مصوبات مربوطه اقدام به ورود برای تعیین قیمت این نوع از خودروها می‌کند اگر چه در حال حاضر هم شورای رقابت اقدامات لازم را به مرحله اجرا گذاشته است. 

پژویان تصریح کرد: در رابطه با بحث قیمت گذاری مگان و تندر جلسه ای با مدیر عامل پارس خودرو داشتیم که در این جلسه گفته شد چون تولید این خودروها به صورت CKD است ارز بری آن زیاد است درخواستی به بانک مرکزی برای بررسی بیشتر ارائه شده است.

**قیمت گذاری خودروهای خارجی

پژویان با بیان اینکه سهم خودروهای خارجی در داخل کشور به 3 تا 4 درصد هم نمی‌رسد گفت: متقاضیان آنها جز مصرف‌کنندگان بازار داخل نیستند که این موضوع به هیچ عنوان به معنی بی توجهی به این بازار نیست.

بلکه در این رابطه هم بعد از بررسی خودرهای داخلی به سراغ قیمت گذاری خودرهای خارجی می‌رویم.

**شورای رقابت با هیچ کس رفاقت ندارد

رئیس شورای رقابت در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: شورای رقابت از زمان فعالیت تاکنون با هیچ کس رفاقت نکرده موضوعاتی که در این رابطه مطرح میشود صرفا به دلیل انتظاراتی بوده که از سوی برخی‌ها اعلام شده که قیمت خودرو 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد چیزی که اصلا شورای رقابت آن را اعلام نکرده گام بعدی این شورا بررسی افزایش نهاده‌های خودرو است.


وی در نشست خبری خود ادامه داد: رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود به درستی عنوان کرد که پراید کیلویی چند؟

این حرف کاملا بر اساس مبنای علمی گفته شد و این موضوع یک تورم را در بخش خودرو به وجود آورده که با تورم بخش صنعت کاملا متفاوت است که این افزایش قیمت تورم در بخش خودرو باید مورد بررسی منظم قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: پارامتر دیگر در تعیین قیمت خودرو تعیین استاندارد خودرو است که این کار توسط ساززمان ملی استاندارد ایران انجام شد.

نکته سوم موضوع بهره‌وری می‌باشد که اگر خودرو سازان می‌توانستند طی 40 سال عمر صنعت خودرو سازی کیفیت خود را بالا ببرند الان کیفیت خودروهای ما برابر با خودروهای کره‌جنوبی بود. 

وی در پایان گفت: نظارت و کنترل می‌تواند منجر به روی ریل قرار گرفتن صنعت خودرو و کارآمد شدن بازار خودرو شود.

شورای رقابت نهادی کاملا مستقل از دولت و کار آن نظارت بر بازارها و جلوگیری از انحصار است


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران