پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225112 تاریخ : 1395/06/20-16:28:13
,21,
خادمی:خودتحریمی شرکت‌های داخلی در الگوی IPC با چه مجوزی انجام شده است

خودزنی در الگوی قراردادهای IPC

خادمی:خودتحریمی شرکت‌های داخلی در الگوی IPC با چه مجوزی انجام شده است

عضوکمیسیون انرژی مجلس،با اشاره به اینکه هیئت وزیران در مصوبه‌ای حضور شرکت‌های داخلی را که همچنان در لیست تحریم‌ها قرار دارند، در قراردادهای جدید نفتی ممنوع اعلام کرده است، گفت: خود تحریمی شرکت‌های داخلی در الگوی قراردادهای جدید هیچ توجیهی نداشته و مجلس قطعا با چنین اقداماتی مخالفت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از خانه ملت، هدایت الله خادمی با بیان اینکه الگوی قراردادهای نفتی هیچ تغییر و اصلاحی نداشته و دولت با کلمات بازی کرده و الگو را مبهم‌تر کرده است،گفت:اشکالات اساسی که توسط منتقدین مطرح شده در اصلاحیه جدید قراردادهای جدید نفتی برطرف نشده است و برای اینکه دست خود را برای اجرای اقدامات باز کند، عبارات الگوی قرارداد را تغییر داده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هیئت وزیران در مصوبه‌ای حضور شرکت‌های داخلی را که همچنان در لیست تحریم‌ها قرار دارند،در قراردادهای جدید نفتی ممنوع اعلام کرده است، افزود:خودتحریمی شرکت‌های داخلی در الگوی قراردادهای جدید هیچ توجیهی نداشته و مجلس مطمئناً با چنین اقداماتی مخالفت خواهد کرد و نباید برای تأمین نظر طرف خارجی شرکت‌های داخلی را از فعالیت در میادین نفتی محروم کرد.

 اقدامات ارزنده شرکت های داخلی درمیادین نفتی در زمان تحریم ها

خادمی بااشاره به اقدامات ارزنده شرکت های داخلی درمیادین نفتی در زمان تحریم ها،ادامه داد:در دوران تحریم‌ها شرکت‌های داخلی،اداره میادین نفتی را برعهده داشتند و این مسئولیت خود را به خوبی انجام دادند و در حال حاضر مردم و مجلس اجازه نخواهند داد که الگوی قراردادهایی که برخلاف منافع ملی کشور بوده، اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال ایجاد رانت و تامین منافع خود از طریق قراردادهای جدید نفتی هستند،یادآور شد:نباید اجازه داد عده‌ای برای دستیابی به منافع خود و تأمین منافع دیگر کشورها با سیاسی‌کاری منافع ملی را به خطر بیندازند.

برای تامین نظر شرکت‌های خارجی نباید ظرفیت‌ شرکت‌های داخلی را از بین برد

خادمی،افزود:متأسفانه الگوی قراردادهای جدید نفتی سبب می شود،شرکت‌های متخصص داخلی تعطیل شوند و طراحان الگوی قراردادهای جدید نفتی با ایجاد شرکت‌های جدید روی کاغذ که هیچ تخصصی در صنعت نفت نداشته، شرکت‌های جدیدالتاسیس مذکور را با شرکت‌های خارجی مشارکت دهند و درآمد خود را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه  نباید برای تامین نظر شرکت‌های اقتصادی – سیاسی خارجی توانایی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی را از بین برد،ادامه داد: اجرای الگوی قراردادهای کنونی درصورت عدم اصلاح مواد آن آینده کشور را با خطر نابودی ظرفیت داخلی مواجه خواهدکرد و شرکت‌هایی که برای انقلاب فعالیت کردند و در زمان تحریم‌ها به دشمن اجازه ندادند به منافع خود دست یابد با خودزنی داخلی از عرصه فعالیت کنار گذاشته می شوند.

جریمه ای برای عمل نکردن پیمانکار خارجی به تعهداتش در الگوی قراردادهای IPC وجود ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با ابراز تعجب از اخذ چنین تصمیمی در هیئت دولت اظهار کرد:بسیاری از شرکت‌های داخلی صنعت نفت درحال حاضر جزو لیست تحریم هستند،پس با این رویه هیچ شرکت داخلی حق فعالیت در میادین مشترک را نداشته و مناطق صنعتی و اقتصادی به راحتی در اختیار طرف‌های خارجی گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه براساس الگوی قراردادهای جدیدنفتی سهم مشارکت ایران در تصمیم‌گیری ها 50 درصد است، افزود:این بند به معنای  از بین رفتن حاکمیت ملی بر مخازن و میادین نفتی است و دست خارجی‌ها در میادین نفتی را باز می‌کند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه سقف جریمه ای برای عمل نکردن پیمانکار خارجی به تعهداتش متصور نشده است،تصریح کرد:نباید میادینی که شرکت‌های داخلی در آن فعالیت می کنند،به شرکت های خارجی واگذار شود و باید شرکت های داخلی متخصص صنعت نفت،به عنوان شریک با خارجی ها فعالیت کنند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 221
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران