پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 595834 تاریخ : 1401/02/06-08:51:51
,2,
حاکمیت شرکتی پایدار، تنها زمانی امکان پذیر است که به فرایندی مستمر و نظام مند تبدیل شود

سرپرست مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق باک صنعت و معدن:

حاکمیت شرکتی پایدار، تنها زمانی امکان پذیر است که به فرایندی مستمر و نظام مند تبدیل شود

حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و ذینفعان دیگر است و ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دستیابی به آن و اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود و در این میان، هدف اصلی آن، بهبود عملکرد شرکت ، ایجاد شفافیت و پاسخگویی هیأت مدیره در برابر ارزش های ذینفعان و سهامداران است و می توان گفت امروزه اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و ذینفعان دیگر است و ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دستیابی به آن و اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود و در این میان، هدف اصلی آن، بهبود عملکرد شرکت ، ایجاد شفافیت و پاسخگویی هیأت مدیره در برابر ارزش های ذینفعان و سهامداران است و می توان گفت امروزه اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی بر کسی پوشیده نیست.

1- در مورد لزوم اجرای حاکمیت شرکتی توضیح دهید و بفرمایید این مبحث پیرامون چه موضوعاتی است؟
بحرانهای مالی و سقوط اقتصادی در دهه های اخیر و مشکلات ایجاد شده ناشی از عملکرد مدیران برای سازمانهای بسیار موفق جهانی که موجب زیانهای هنگفت برای سرمایه گذاران و ذینفعان گردید ناظران مالی را بر آن داشت که اصولی را جهت راهبری شرکتها تدوین نمایند.
حاکمیت شرکتی در برگیرنده کلیه فرآیندها و ساختارهایی است که موسسه مالی را در امر هدایت و راهبری امور با هدف اطمینان از امنیت و سلامت عملکرد آن همراه با تقویت بازده حقوق صاحبان سهام کمک می نماید؛ توزیع اختیارات و به کارگیری مکانیزمهای مناسب توسط هیأت مدیره، هیأت عامل و سهامداران به منظور پاسخگویی به دیگر ذینفعان بانک نظیر مشتریان، کارکنان و به طور کلی جامعه را شکل می دهد و نظارت و کنترل بر عملکرد بانک را امکانپذیر می سازد.

2- تاریخچه حاکمیت شرکتی در ایران به چه زمانی برمی گردد؟
در کشورمان از سال 1394 و طی یک برنامه سه ساله حسب ماده 16 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور، بانکهای دولتی ملزم به استقرار نظام حاکمیت شرکتی شدند. مجمع عمومی بانکها در سال 1396 دستورالعمل بازسازی ساختار مالی و الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانکهای دولتی را تدوین نمود.

3- در بانک صنعت و معدن چه اقداماتی برای استقرار حاکمیت شرکتی صورت گرفته است؟
بانک صنعت و معدن از بانکهای پیشگام در استقرار حاکمیت شرکتی است و در راستای تحقق حاکمیت شرکتی، ترکیب و وظایف هیأت مدیره و هیأت عامل تفکیک و مشخص و ساختار سازمانی متناسب با آن طراحی، تصویب و اجرایی گردید. کمیته های حاکمیتی شامل کمیته ریسک، حسابرسی داخلی، رعایت مقررات(تطبیق) و جبران خدمات به عنوان بازوی نظارتی هیأت مدیره سامان داده شد؛ سیاستهای مدیریت تضاد منافع توسط هیأت مدیره تدوین و ابلاغ گردید؛ هیأت عامل، انتصاب و وظایف و حوزه های کاری مشخص گردید؛ واحدهای مستقل کنترل داخلی شامل ریسک، حسابرسی داخلی و تطبیق با گزارش دهی مستقیم به هیأت مدیره تشکیل شد؛ سازوکار مطابق با دستورالعمل ناظر بر حداقل استاندارهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات تدوین و به مورد اجرا گذاشته شد؛ التزام به احکام و شریعت در تمامی مصوبات و عملیات بانکی سرلوحه فعالیت ها قرار گرفت.

4- مهمترین عامل در استقرار کامل حاکمیت شرکتی و تحقق اهداف آن از نظر جنابعالی چیست؟
حاکمیت شرکتی نمی تواند صرفا شامل مقررات رسمی، رویه ها و دستورالعمل های جامع باشد و حاکمیت شرکتی پایدار، تنها زمانی امکان پذیر است که به یک فرایند مستمر و نظام مند تبدیل شود. در بعضی مواقع هدف آن است که کارکنان از درون تغییر کنند و کمال شخصی به یک شیوه زندگی در سازمان تبدیل شود و به جرأت می توان گفت بانک به پشتوانه سرمایه انسانی توانمند و متخصص خود در این مسیر حرکت می نماید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 246
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران