پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 669936 تاریخ : 1402/08/14-11:36:24
,17,
جدول اشتال میلگرد اصفهان اهن: راهنمای کاربردی برای انتخاب میلگرد مناسب

جدول اشتال میلگرد اصفهان اهن: راهنمای کاربردی برای انتخاب میلگرد مناسب

کارخانه های تولیدکننده محصولات فولادی معمولا از استانداردهای جهانی همچون DIN آلمان پیروی می کنند. با این وجود، به دلیل تفاوت در فرایند تولید و ماشین آلات به کار رفته، تفاوت هایی در محصول نهایی دیده می شود. مثلا وزن یک شاخه میلگرد سایز 16 کارخانه ذوب آهن با سرمد ابرکوه متفاوت است. برای اینکه ببینیم کدام محصول به استاندارد نزدیک تر است، می توان از جدول اشتال میلگرد استفاده کرد.

در این مطلب، قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم که جدول اشتال چیست و روش استفاده از آن چگونه است. این بررسی، به وسیله کارشناسان تیم اصفهان آهن تهیه و آماده شده است.

جدول اشتال چیست؟

جدول اشتال یا STAHLBAU Table منبعی است که اطلاعات استاندارد محصولات فولادی را گردآوری می کند. این اطلاعات اولین بار توسط یک مهندس زن آلمانی به نام «مارتا اشتابدر بورگر» در سال 1938 گردآوری و منتشر شد. داده های موجود در این جدول، بر اساس استاندارد های DIN آلمان تنظیم شده است. جدول اشتال میلگرد و سایر محصولات فولادی برای محاسبات مختلفی استفاده می شود.

جدول اشتال میلگرد به دو حالت قطر استاندارد و قطر غیراستاندارد وجود دارد. این جدول اطلاعاتی مثل سایز، سطح مقطع، وزن یک متر و ... را ارائه می کند. چنین داده هایی برای سایر محصولات فولادی هم وجود دارد. تمام داده های جدول اشتال برای این است که شما ببینید آیا محصول یک کارخانه به استاندارد DIN آلمان نزدیک است یا خیر. اما روش کار با این جدول چیست؟

به عنوان مثال، می توانید وزن یک کیلوگرم از میلگرد سایز 14 کارخانه ذوب آهن اصفهان را با این استاندارد بسنجید. به این صورت که پس از اندازه گیری وزن کلی یک شاخه میلگرد و تقسیم آن بر طول مقطع، وزن یک کیلوگرم از میلگرد به دست می آید. حالا می توانید مقدار حاصل را با جدول اشتال بسنجید.

نمونه دیگری از کاربرد جدول اشتال، سنجش استاندارد بودن سطح مقطع میلگرد کارخانه های مختلف است. برای این کار، مساحت سطح مقطع میلگرد مورد نظر را محاسبه کنید و با جدول اشتال مقایسه کنید. مثلا اگر شعاع میلگرد 7.5 میلی متر باشد، با محاسبه سطح مقطع، به عدد حدودی 1.76 می رسیم. حالا در قسمت سطح مقطع جدول اشتال، به دنبال اولین عددی باشید که بزرگتر یا مساوی مقدار حاصل باشد. با بررسی این جدول، خواهید دید که عدد 1.76 به میلگرد سایز 15 نزدیک تر است.

شاید بتوان این طور نتیجه گرفت که استفاده از جدول اشتال، تجربه و همراه با آزمون خطاست. نتیجه نهایی استفاده از این جدول، انتخاب محصولی است که به استاندارد DIN آلمان نزدیک تر باشد.

محاسبه سطح مقطع میلگرد

برای محاسبه سطح مقطع میلگرد، به شعاع آن نیاز داریم. برای این کار، می توان قطر میلگرد را اندازه گیری کرد و بعد، آن را نصف کرد. با داشتن شعاع سطح مقطع، این مقدار را در فرمول محاسبه مساحت دایره قرار دهید. برای این کار، شعاع را در خودش و بعد در عدد پی (3.14) ضرب کنید. نتیجه حاصل، مساحت سطح مقطع میلگرد خواهد بود. از این مقدار، می توانید برای سنجش استاندارد بودن میلگرد از جدول اشتال استفاده کنید.

در این جدول، مقدار سطح مقطع میلگرد بر حسب سانتی متر مربع نشان داده می شود. البته پارامترها و نمادهای دیگری هم در این جدول وجود دارد. برای مثال، قطر میلگرد بر حسب میلی متر و وزن هر متر میلگرد بر حسب کیلوگرم نشان داده می شود. اما دو نماد دیگر هم وجود دارد.

مورد اول، U2 است که سطح روکش مورد نیاز میلگرد را برای مقاومت در برابر آتش سوزی نشان می دهد. این معیار بر اساس cm2/m (سانتی متر مربع بر متر) نشان داده می شود. اما مورد دوم، W1 است. این نماد برای تخمین حداکثر مقاومت مقاطع در برابر تنش ها ذکر شده است. در این پارامتر، گشتاور مقاوم بر حسب cm3 نشان داده می شود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که روش اندازه گیری قطر میلگرد بر اساس نوع محصول، متفاوت است. میلگرد در چهار گرید مختلف، از A1 تا A4 تولید می شود. دسته اول، ساده و بدون آج هستند؛ اما سه مورد بعد همگی آج هایی به شکل های مختلف دارند. روش اندازه گیری قطر میلگرد ساده کمی با میلگرد آجدار متفاوت است.

ساده یا آجدار بودن محصول روی سایر ویژگی ها از جمله مقاومت کششی، مقاومت تنشی و ... هم موثر است. به همین دلیل، ممکن است تفاوت هایی در جدول اشتال این محصولات مشاهده شود. بنابراین، اگر قصد خرید محصول را دارید، حتما پیش از اقدام، اطلاعاتی در مورد میلگردهای مختلف جمع آوری کنید و نمونه ای را انتخاب کنید که با نیاز شما، همخوانی بیشتری دارد.

اصفهان اهن مرجع اطلاعات فولادی

تا اینجا، با جدول اشتال میلگرد آشنا شدیم و روش استفاده از آن را بررسی کردیم. اما اگر قصد استفاده از این جدول را دارید، می توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید. اصفهان اهن مرجع معتبری برای کسب اطلاعات تخصصی در حوزه فولاد است. به عنوان مثال، می توانید از این مرجع برای محاسبه هزینه ساخت یک خانه 100 متری درسال 1402 توسط esfahanahan با توجه به قیمت آهن استفاده کنید.

نکته بعد، اطلاع از قیمت روز محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن است. برای این موضوع، می توانید به سایت یا کانال اصفهان آهن در شبکه های اجتماعی مراجعه کنید. ضمنا اگر قصد خرید مقاطع فولادی مختلف را دارید، امکان خرید و پرداخت آنلاین از طریق وب سایت این شرکت وجود دارد.

برای خرید آنلاین میلگرد و مقاطع فولادی، به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید. ابتدا حساب کاربری خود را ایجاد کنید. سپس محصول مورد نظر را انتخاب و مقدار مد نظر را وارد کنید. در قدم های بعد، نوع باربری را انتخاب کرده و پیش فاکتور دریافت نمایید. در نهایت، با پرداخت وجه، سفارش شما نهایی خواهد شد. تمام این فرایند، در کمتر از 5 دقیقه قابل انجام است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران