پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447121 تاریخ : 1397/11/06-16:58:33
,5,
تولید اسیدکلریدریک صنایع پالایشگاهی برای نخستین بار در کشور

با تلاش متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس محقق شد

تولید اسیدکلریدریک صنایع پالایشگاهی برای نخستین بار در کشور

با تکیه بر توان و تخصص داخلی، برای نخستین بار در کشور اسید کلریدریک (HCL) با مشخصات خاص صنایع پالایشگاهی در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت پالایش نفت بندرعباس، با تلاش متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس، اسید کلریدریک صنایع پالایشی و پتروشیمی با خلوص و فشار بالا که تا پیش از این از خارج کشور تامین می‌شد، در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: دستیابی به این موفقیت، افزون بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تامین اسیدکلریدریک، موجب صرفه‌جویی اقتصادی و تسریع در اجرای فرآیندهای پالایشگاهی می‌شود.

هاشم نامور افزود: بخش ایزومرسازی یکی از بخش‌های مهم و حساس واحد ایزومریزاسیون و محصول اصلی آن، ایزومریت (Isomerate) به عنوان یکی از اجزای اصلی تولید بنزین با استاندارد یورو 5 است. مهم‌ترین مرحله در آماده‌سازی این بخش پیش از استفاده از کاتالیست در راکتورهای آن، مرحله شست‌شو با اسیدکلریدریک (ACIDIZING) است.

وی با اشاره به اینکه در کشور  تنها شرکت پالایش نفت بندرعباس اسیدکلریدریک مناسب واحد‌های ایزومریزاسیون را تولید می‌کند، گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون و تولید بنزین با کیفیت، با حضور گروه 50 نفره از متخصصان پالایشگاه، طراحی و دستیابی به محصول در مدت سه هفته و بدون سرمایه‌گذاری انجام شد.

نامور تاکید کرد: اسید کلریدریک با ویژگی و استانداردهای لازم در کشور تولید نمی‌شود و در آسیا تنها کشورهای چین و هند تولیدکننده آن هستند که با همت و تلاش متخصصان توانمند و مبتکر این شرکت، این ماده برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس نیز به تولید رسیده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید روزانه 500 کیلوگرم اسیدکلریدریک در این پالایشگاه تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه تولید اسیدکلریدریک، فرآیند اسیدایزینگ واحد ایزومرسازی که قرار بود در مدت 21 روز انجام شود، در مدت هشت روز به پایان رسید.

مدیر پروژه تولید اسیدکلریدریک شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز گفت: پیش از این مقرر بود به منظور آماده‌سازی بخش ایزومرسازی واحد ایزومریزاسیون، 10 تن اسیدکلریدریک به ارزش 400 هزار یورو از خارج از کشور خریداری شود که تامین‌کننده مربوطه اعلام کرد تامین محموله در اردیبهشت سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود.

موسوی افزود: با توجه به لزوم بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از واحدهای جدید و تنگناهای عملیاتی، یک کارگروه هم‌اندیشی از بخش‌های عملیات و مهندسی پالایش به منظور بررسی راهکارهای جایگزین تشکیل شد که با بررسی ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، فرآیند تولید اسیدکلریدریک برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تا پیش از این مشابه فرآیند تولید اسیدکلریدریک با مشخصات فنی مورد نیاز صنایع پالایشی در کشور انجام نشده، فرآیند طرح‌ریزی شده در پژوهشگاه صنعت نفت آزمایش شد و با توجه به نتایج قابل قبول، اجرای فرآیند در پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پروژه تولید اسید کلریدریک شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: متخصصان این شرکت با عملیاتی کردن فرآیند طرح ریزی شده با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های پالایشگاه با طراحی دو راکتور، یک مبدل، ماده شیمیایی پرکلرواتیلن و هیدروژن تحت شرایط تعریف شده موفق به تولید اسید کلریدریک با خلوص 99,9 درصد شدند.

موسوی افزود: صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی‌های اقتصادی و ارزی، جلوگیری از خطرات زیست محیطی با حذف کپسول‌های حامل اسید کلریدریک و افزایش کیفیت و ایمنی از جمله مزایای اجرای این طرح در پالایشگاه بندرعباس است.

وی اظهار کرد: تا پیش از این اسید کلریدریک از خارج کشور با کپسول‌های 37 کیلوگرمی تهیه می‌شد که افزون بر مخاطرات زیست محیطی، از نظر ایمنی دارای خطرات کاربری بود و مشکلات مربوط به انباشت کپسول نیز وجود داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران