پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 586484 تاریخ : 1400/05/25-21:56:16
,9,
توضیح رییس سازمان غذا و دارو در مورد داروهای رسوب شده در گمرک /ایجاد جو رسانه ای علیه وزارت بهداشت توسط کسانی که منافعشان تامین نشد

توضیح رییس سازمان غذا و دارو در مورد داروهای رسوب شده در گمرک /ایجاد جو رسانه ای علیه وزارت بهداشت توسط کسانی که منافعشان تامین نشد

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: وقتی جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می گیریم، به منافع عده ای برمی خورد و این افراد علیه وزارت بهداشت و شخص وزیر اقدام کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می کنند

به گزارش بانک و صنعت، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری وزارت بهداشت، با اشاره به سیاست سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو متولی تامین و دسترسی آسان مردم به کالاهای سلامت محور و در عین حال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است.

وی افزود: در سال 97 برنامه ریزی در جهت حمایت از تولید داخلی در قالب تشکیل قرارگاه به منظور مقابله با تحریم های ظالمانه سرلوحه قرار گرفت؛ ماحصل اقدامات کاهش ارزبری ارز نیمایی و بانکی بود که در سال 1399 نسبت به سال 1397 از 4.2 میلیارد به 2.8 میلیارد کاهش پیدا کرد که اگر ارزبری 560 میلیون دلاری کرونا و اقلام مرتبط با آن در سال 1399 نبود، رکورد بی سابقه ای ثبت می شد.

کوچک کردن بازار وارات و افزایش فضا برای تولید داخل

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته بازار واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل را کوچک و از تولید داخل حمایت کردیم تا جایی که امکان داشت فضا برای تولید داخلی باز شود.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی ارزبری واردات، در مقابل افزایش 10 درصدی ارزبری به منظور تولید داخل در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک، عنوان کرد: حدود 21 درصد بازار واردکنندگان کوچک شد که این اقدامات نشان دهنده عزم جدی وزارت بهداشت در حمایت از تولید داخلی است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخورد با تخلفات و امضاهای طلایی، گفت: مافیا مخالفت های جدی را در این سال ها و به خصوص در ایام پایانی کار دولت برای دست اندرکاران نظام سلامت در دستور کار خود قرار داده اند؛ چنانچه از اسفند 98 با پدیده بی سابقه بین المللی و بی سابقه به نام کرونا برخورد کردیم.

به گفته شانه ساز تولید ماسک از 150 هزار در روز ظرف کمتر از دو ماه به 40 تا 45 میلیون در روز ارتقا پیدا کرد و تامین ونتیلاتور، اکسیژن ساز و داروهای مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا، افتخار بزرگی برای کشور و جامعه نخبگانی است.

ایران سومین کشوری که موفق به تولید رمدسیویر شد

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما سومین کشور دنیا بودیم که رمدسیویر و ماده اولیه آن را در دنیا تولید کردیم، همچنین داروی اکتمرا و فاویپیراویر به تولید رسید؛ طبیعی است که این سیاست ها با منافع تجاری که نگاهشان به سلامت بیشتر اقتصادی است، منافات دارد، البته ما تجار پاکدستی داریم که یار نظام سلامت طی این مدت بودند و حتی با قبول زیان ها نگذاشتند مشکلی برای کشور پیش بیاید که از آنها تشکر می کنیم.

شانه ساز با اشاره به برخی هجمه ها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: وقتی جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می گیریم، این افراد اقدامات جدی علیه وزارت بهداشت شروع کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می کنند.

افزایش مصرف 10 برابری رمدسیویر ظرف 72 ساعت

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در پیک پنجم کرونا مصرف رمدسیویر و سرم افزایش یافت، گفت: مصرف رمدسیویر و سرم ظرف 72 ساعت 10 برابر افزایش پیدا کرد، اما تولیدکنندگانی که قبلا متعهد به تامین سرم شده بودند، به دلیل بار زیادی که ایجاد شد، نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

صدور 47 معرفی نامه برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی


وی درباره بحث تولید واکسن کرونا نیز گفت: از نوروز 99 برنامه ریزی در وزارت بهداشت با مدیریت دکتر نمکی برای تولید واکسن ایجاد شد و اکنون 7 شرکت با پلتفرم های مختلف تولید را به مراحل مطالعات بالینی رساندند، در این میان 2 واکسن مجوز مصرف دریافت کرد.

شانه ساز با اشاره به تلاش برای واردات واکسن همزمان با توجه به تولید، توضیح داد: 47 معرفی نامه به بخش خصوصی صادر کردیم که 5 معرفی نامه به شرکت های معرفی شده از سوی اتاق بازرگانی تهران بود.

جنجال برای هیچ؛ داروهای رسوب شده در گمرک اکثرا حیوانی یا دارای مشابه تولید داخل و یا اصلا مربوط به کرونا نبود!

رییس سازمان غذا و دارو درمورد رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ، اظهار کرد: بحثی که در زمینه گمرکات طی این چند روز اخیر مطرح شد که به نوعی در ادامه تحرکاتی است که علیه وزارت بهداشت راه افتاده بود، عمدتا در جهت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی است. ما از روز جمعه شب و بامداد شنبه دو بار از انبارها بازدید داشتیم. آنچه در انبارها مشاهده شد، جدای از اینکه بسیاری از اقلامی که ارتباطی به ما نداشت و شامل بذر یا مواد خوارکی مانند خیارشور و کشک و ... بود، بخش عمده ای هم داروها و واکسن های دامی بود. بخشی از اقلام هم دارو بود که هیچ کدام از اقلام مرتبط با کرونا نبود.

وی ادامه داد: در بازدید از انبار گمرک محموله ای برای مواد اولیه فاویپیراویر چند ساعت قبل رسیده بود و فردا صبح که ما مجددا برای بازدید رفتیم، ترخیص شده بود. محموله ای هم شامل تعداد زیادی رمدسیویر بود که بدون مجوز سازمان غذا و دارو و از یک منبع تایید نشده، بود و نیاز به بررسی دارد. به هر حال دارو است و ما درگیر جنگ های بیولوژیک در دنیا هستیم و باید مراقب باشیم که هر دارویی وارد کشور نشود.

ذخیره سه ماهه رمدسیویر در کشور

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه برای مصرف رمدسیویر در کشور به اندازه سه ماه موجودی داریم، گفت: حتی در صورت مصرف میزان بالای این دارو ذخیره داریم.

رییس سازمان غذاودارو افزود: رمدسیویر در برخی داروخانه های شهری توزیع شده است که در مرحله بعد در همه داروخانه ها انجام خواهد شد؛ اکنون رمدسیویر در چند صد داروخانه در شهر تهران و به همین میزان در استان ها عرضه می شود.

وی با بیان اینکه مصرف رمدسیویر طی 72 ساعت 10 برابر شد، گفت: این عدد عددی نیست که هر کشوری بتواند انعطاف لازم را برای پوشش آن داشته باشد. یک موضوع هم بحث تقاضای القایی است و بسیاری از داروهایی که تجویز می شد، مطابق دستورالعمل های علمی نبود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر می گوییم مصرف رمدسیویر 10 برابر شده، به این معنا نبود که بیمارانمان 10 برابر شده است. به هر حال مقداری بحث های اقتصادی مطرح شد و تجویزهای نابجا و افرادی به اسم تشکل، منافع شخصی و صنفی را مطرح کردند، در حالی که اولویت منافع مردم است.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند تولید داروها متفاوت است، گفت: باید توجه کرد که برخی داروها مانند رمدسیویر فرایندی دارند که می توان به سرعت تولید آن ها را به سرعت افزایش دهیم. اما برخی داروها فرآیند تولید بیولوژیک با پروسه زمان بر دارند و برای تولید 20 هزار دز از این دارو 16 تا 20 روز زمان نیاز است، بنابراین وقتی می گوییم تولید یک داروی بیولوژیک از 20 هزار تولید به 42 هزار دُز رسیده است، فرایندی بسیار زمانبر و گران قیمت داشته است.

واردات سرم در عرض 5 روز!

وی با اشاره به واردات سرم ظرف پنج روز، گفت: واردکنندگان ما از طریق مرزهای زمینی و دریایی سرم وارد کردند، زیرا از آنجایی که سرم حجیم و سنگین است، حمل هوایی آن صرفه ندارد و بسیار گران می شود که زمینی و دریایی اقدام کردیم و تا امروز سه میلیون سرم وارد کشور شده است. به همین دلیل از چند روز قبل لغو موقت توزیع سرم از داروخانه های شهری را برداشتیم.

شانه ساز ادامه داد: محموله ای از سرم در گمرک مانده بود که آن هم از یک منبع تایید نشده بود که همکارانمان در حال بررسی هستند. وقتی از یک منبع تایید شده واردات انجام شود، نیاز به آزمایشات خاص نداریم و بدون هیچ معطلی پای پرواز ترخیص می شود اما وقتی واردات از منابع تایید نشده است، باید یکسری آزمایشات و بررسی های ویژه انجام دهیم که زمان بر است.

ابلاغ آیین نامه جدید داروخانه ها

شانه ساز درباره بحث آیین نامه تاسیس داروخانه ها نیز گفت: به هر حال بعد از کشمکش های فراوانی که به دنبال شکایت تعدادی از متقاضیان تاسیس داروخانه به دیوان عدالت انجام شد، آیین نامه ابتدا با کمک دست اندرکاران و افراد درگیر و بعد با بررسی های کامل و مفصل حقوقی تنظیم شد. تلاش بر این بود که در تنظیم این آیین نامه به گونه ای انجام شود تا هم خواسته های دستگاه ها برآورده شود و هم سیاست های سلامت در زمینه سطح بندی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی افزود: اکنون آیین نامه خوشبختانه تدوین شد و به امضای وزیر بهداشت رسید. طبیعی است که تعدادی از همکارانی که قبلا داروخانه داشتند، با تصور اینکه ممکن است تعداد زیادی داروخانه در اطراف آنها تاسیس شود و با توجه به محدودیت های اقتصادی و قیمت گذاری که در حوزه دارو انجام می شود، نگرانی هایی برایشان ایجاد شد که البته مطمئنم بخش مهمی از این نگرانی ها به دلیل ندانستن ابعاد دقیق مهندسی این آیین نامه است.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو ضابطه آیین نامه تدوین شده و ابلاغ می شود، امیدواریم نظر دستگاه های نظارتی و قانونی تامین شده و همکارانی هم که داروخانه دارند، این نگرانی را به سرعت متوجه باشند که بجا نیست.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران