پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583320 تاریخ : 1400/04/05-12:57:47
,10033,
تشنگی سدها در تابستان 1400

کاهش شدید آب های ذخیره شده در سدهای کشور

تشنگی سدها در تابستان 1400

کاهش 50درصدی بارش ها در سال آبی جاری سبب کم شدن آب سدها شده است. براساس آمار، بهره برداری از سدهای مخزنی کشور، حجم آب موجود مخازن کل کشور 28درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش بانک و صنعت ،آن طور که پیش بینی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم نشان می دهد، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین ماه 43درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و 7/54درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و هیچ یک از استان های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده اند. آب سدها درحالی با کاهش همراه شده که سازمان هواشناسی کشور روزهای گرم و بدون باران را برای بیشتر مناطق کشور پیش بینی کرده است. باوجود اینکه 101شهر در وضعیت قرمز کم آبی قرار دارند؛ مسوولان شرکت آب و فاضلاب کشور برنامه ای برای قطع آب ندارند و قول داده اند با مدیریت فشار، تامین یکنواخت آب برای مشترکین را فراهم کنند.

اکنون درصد پرشدگی آب سدهای کشور به 57درصد رسیده است. گفته می شود سدهایی که آب شرب را تامین می کنند نسبت به سال گذشته 40درصد کمبود ذخیره دارند؛ بااین حال طبق گفته «حمیدرضا جانباز»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، قطعی آب جزو سیاست های مجموعه نیست، حتی جاهایی که میزان تامین و مصرف باهم برابر نیست، قطعی اعمال نمی شود اما با توجه به طول شبکه و تعداد زیاد تاسیسات ممکن است مشکلاتی حادث شود. مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کشور با بیان اینکه از پنج سال گذشته با مدیریت فشار تامین یکنواخت آب مشترکین فراهم می شود و اکنون در دنیا در شبکه توزیع قطع آب و جیره بندی از دستورکار خارج شده است؛ گفت:

هدف ما این است که در آبرسانی به بخش های مختلف مدیریت داشته باشیم تا قطعی ایجاد نشود. مگر در جاهایی که مجبور شویم یا حادثه ای رخ دهد. اکنون 101شهر در وضعیت قرمز قرار دارند که احتمالا با مشکل مواجه شوند اما برنامه ای برای قطع آب نداریم.»

وضعیت سدهای تهران مطلوب نیست

وضعیت سدهای مهم شرب و کشاورزی گویای این است که به جز سد رییسعلی دلواری در استان بوشهر در مابقی سدهای مهم کشور شاهد کاهش حجم مخازن سدها هستیم که بیشترین کاهش در سد شمیل و میان در استان هرمزگان با 79درصد کاهش ثبت شده است.

بعد از آن سدهای استان سیستان وبلوچستان وضعیت چندان مطلوبی ندارند تا جایی که در سد چاه تیمه4 شاهد کاهش 73درصدی حجم مخازن سد هستیم. در استان تهران نیز سدهای پنج گانه با 30درصد تغییر نسبت به سال گذشته درحال حاضر 791میلیون مترمکعب موجودی مخازن دارند و 42درصد مخزن سدهای تهران پر هستند.«محمد شهریاری»، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا 29خرداد 1400 میزان بارش های استان تهران 291میلی متر بوده، گفت:

در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در استان تهران 457میلی متر بوده است که این میزان در مقایسه با بارندگی سال آبی جاری کاهش 36درصدی را نشان می دهد. با توجه به این شرایط بی شک اثر کاهشی بر روند ورودی آب به مخازن سدهای تهران بسیار مشهود است.به گفته این مقام مسوول، شرایط ورودی آب به سدهای تهران با توجه به پایان فصل آبگیری و نزدیک شدن به فصل تابستان حاکی از بروز شرایط حاد خشکسالی است به نحوی که در خردادماه امسال میزان ورودی آب به سدهای تهران 131میلیون مترمکعب بود، این در حالی است که همین میزان در خردادماه سال گذشته 424میلیون مترمکعب ثبت شده است که مقایسه این حجم آب ورودی به سدهای تهران کاهش 69درصدی را نشان می دهد. مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی به تفکیک درباره حجم ذخیره آب سدهای پنج گانه تهران توضیح داد: درحال حاضر میزان ذخیره آب سد امیرکبیر181، سد لتیان61، سد لار151، سد طالقان291 و سد ماملو 104میلیون مترمکعب است.

الگوهای بارشی در سراسر کشور و همچنین استان تهران نشان دهنده بروز شرایط خشکسالی بوده و برای آنکه بتوانیم تامین آب شرب مطمئن و پایدار داشته باشیم، نیازمند همراهی و همکاری ویژه همشهریان در مدیریت و مصرف بهینه آب هستیم؛ چراکه با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور و ضرورت رعایت بیش از پیش مباحث بهداشتی طبیعتا این امر بر افزایش میزان مصرف آب اثر گذاشته و با توجه به در پیش رو بودن فصل تابستان و روزهای اوج گرما از هموطنان خواهشمندیم با صرفه جویی و رعایت الگوهای مصرف آب، ما را در تامین آب شرب مطمئن و پایدار در عبور از پیک مصرف تابستان کمک و همراهی کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 240
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران