پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 670069 تاریخ : 1402/08/22-17:46:10
,17,
تسهیل در دریافت تسهیلات خرد با مدل اعتبارسنجی جدید

تبیین برنامه های بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک:

تسهیل در دریافت تسهیلات خرد با مدل اعتبارسنجی جدید

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در نشست خبری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت به تشریح مهمترین برنامه های بانکداری الکترونیک شامل مدل اعتبارسنجی جدید، چک الکترونیک، سامانه چک در راه، سامانه سیاق و رهنگاشت بانک مرکزی در حوزه فناوری های نوین پرداخت.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، معاون فناور ی های نوین بانک مرکزی در این نشست خبری با اشاره به اهمیت این رویداد در صنعت بانکداری گفت: در صنعت بانکداری کشور جمع بزرگی در حال خدمت رسانی به آحاد جامعه هستند و مهمترین هدف در این صنعت بهبود رضایت مشتریان از خدمات بانکی است. در حال حاضر بیش از 98 درصد خدمات بانکی به صورت الکترونیک و غیرحضوری امکان ارائه به مشتریان را داراست و این موضوع اهمیت پایداری در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان را دوچندان می کند.


محرمیان با اشاره به تاریخچه بانکداری الکترونیک گفت: صنعت بانکداری بعد از گذشت چند دهه به سمت الکترونیک شدن وسپس دیجیتال شدن حرکت کرد و اکنون آماده حرکت به سمت هوشمند شدن با استفاده ابزار های تکنولوژیک جدید است. موضوع دهمین همایش نیز با توجه به تحولات حوزه بانکداری به هوشمندسازی بانکداری توجه کرده است.

معاون فناوری های نوین مهمترین ویژگی بانکداری هوشمند را شخصی سازی خدمات بانکی برشمرد و گفت: در بانکداری هوشمند با استفاده از داده های متمرکز مشتریان نسبت به شخصی سازی خدمات با توجه به نیازهای مشتریان اقدام می کند تا سطح رضایت مشتریان را افزایش دهد.

محرمیان پیاده سازی مدل جدید اعتبارسنجی را از دیگر برنامه های بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای ارتقای رضایت مردم از خدمات بانکی برشمرد و گفت:اعتبار سنجی حلقه مفقوده تسهیلات خرد است و مدل اعتبار سنجی جدید با اولویت بالا در بانک مرکزی در حال پیگیری است .

وی با بیان اینکه براساس مدل جدید اعتبارسنجی اعتبار محکومان مالی به شدت در شبکه بانکی کاهش خواهد یافت گفت : در مدل اعتبارسنجی جدید پوشش اعتبارسنجی از 30 درصد به صد درصد افزایش می یابد و دقت اعتبارسنجی نیز از 60 درصد به 88 درصد افزایش می یابد که مطابق با استانداردهای جهانی است.

وی افزود: با توجه به تاکید بانک مرکزی در تسهیل تامین مالی خرد برای شهروندان گفت: این مدل اعتبارسنجی کمک شایانی در پیاده سازی این برنامه بانک مرکزی می کند. همچنین تلاش می شود دریافت تسهیلات خرد به صورت تمام الکترونیک و بدون حضور فیزیکی در شعبه برای متقاضیان فراهم شود.

معاون فناوری های نوین تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی و شبکه بانکی پایداری ارائه خدمات در سامانه های بانکداری الکترونیک است و در این راستا تقویت نیروی انسانی متخصص و مباحث پدافند غیرعامل در دستور کار قرار دارد.

محرمیان عملیاتی کردن پروژه چک الکترونیک را از دیگر برنامه های بانک مرکزی خواند و گفت: با اجرایی شدن قانون جدید چک اعتبار به این سند بازگردانده شده است. تعداد چک های برگشتی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است و تعداد زندانیان مرتبط با چک از روزی 10 نفر به هر سه روز یک نفر کاهش یافته است.

وی افزود: چک الکترونیک نیز یکی از فازهای اجرایی قانون جدید چک است که در حال حاضر 11 بانک ارائه خدمات چک الکترونیک به مشتریان را انجام می دهند و میزان تراکنش های چک الکترونیک از مرز هزار میلیارد تومان گذشته است. و بانک مرکزی طبق قانون مکلف است تا سال سوم برنامه هفتم چک های کاغذی حذف کند و چک های الکترونیک جایگزین آن نماید.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی سامانه چک های در راه که امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک برای ذینفع را فراهم می کند را از دیگر خدمات این حوزه برشمرد و افزود : سامانه اعتبار در چک نیز که به هر شخص حد اعتباری ارائه مبلغ چک تا سقف مشخصی را می دهد، نیز از برنامه های در دست اقدام بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک است.

محرمیان در خصوص سامانه سیاق نیز گفت: با راه اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب های صادرکننده چک برگشتی فراهم شده است. همچنین با همکاری قوه قضاییه از طریق این سامانه می توان نسبت به مسدودسازی حساب های فرد مقروض پس از حکم قضایی به صورت آنی اقدام کرد.

وی اصلاح نظام کارمزد را از دیگر برنامه های اجرا شده در حوزه بانکداری الکترونیک برشمرد و گفت: در صورت عدم اجرای این برنامه با مشکل عمده در سرمایه گذاری حوزه نظام های پرداخت مواجه می شدیم و پایداری شبکه با مخاطره مواجه می شد که خوشبختانه با همکاری اصناف و گروه های ذینفع این اصلاح به درستی انجام شد.

معاون فناوری های نوین در پایان خاطر نشان کرد: رهنگاشت بانک مرکزی در حوزه فناوری نوین با هدف حمایت از فین تک ها و فناوران مالی در حال تدوین است. این رهنگاشت کمک شایانی به شفافیت در سیاستگذاری، مقررات گذاری و صدور مجوز فعالیت و حوزه های فعالیت فین تک های خواهد کرد و در نهایت منجر به رشد و گسترش اقتصاد دیجیتال خواهد شد.

حرکت به سمت بانکداری هوشمند در راستای شخصی سازی خدمات بانکی
رییس پژوهشکده پولی و بانکی در نشست خبری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: حرکت به سمت بانکداری هوشمند در راستای شخصی سازی خدمات بانکی برای مشتریان از اهداف اصلی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت است.

پیمان قربانی اظهار کرد: تحولات تکنولوژی در دهه های اخیر شدت و سرعت بالایی داشته که حوزه بانکی هم پیشتاز بوده و بانکداری الکترونیک از دهه 80 به این عرصه ورود پیدا کرده است. میل به نقدینه خواهی در ابتدای انقلاب 30 درصد بود بعد از آن با گسترش خدمات بانکداری الکترونیک کاهش یافت و این رقم در حال حاضر به یک درصد رسیده است.

وی افزود: نظام های پرداخت به ویژه نظام های پرداخت الکترونیک گسترش پیدا کرد و افق های جدیدی به روی نظام بانکی باز شده است که یکی از آن ها بانکداری هوشمند است. به عنوان مثال پرداخت یارانه ها و سیاست های حمایتی دولت بدون بانکداری الکترونیک امکان پذیر نبود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: مسئله بانکداری هوشمند به این موضوع اشاره دارد که بانک ها بتوانند خدمات بانکی را برای مشتریان خودشان شخصی سازی کنند. یکی از مسائلی که در نظام بانکی داشتیم این بود که عمده محصولات یکسان در نظر گرفته شده بود و تفکیکی بین مشتریان قائل نمی شد و در بانکداری الکترونیک به دنبال شخصی سازی پیش خواهیم رفت که اثر خود را بر تامین مالی خواهد گذاشت.

قربانی گفت: در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند»، 16 نشست علمی برگزار خواهد شد . 202 مقاله دریافت به دبیرخانه همایش ارسال شده است که 30 مقاله در همایش ارائه می شود و تعداد طرح های دریافتی برای جشنواره دکتر نوربخش 32 طرح است.

نقش بی بدیل بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در ارئه خدمات بانکی به مردم
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این نشست با اشاره به اهمیت این همایش در نظام بانکی گفت: آمارهای تراکنش های شبکه بانکداری الکترونیک مانند شبکه شتاب، شاپرک، پرداخت های درون بانکی و ... حاکی از نقش بی بدیل بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در ارئه خدمات بانکی به مردم و اهمیت پایداری این خدمات در رضایت مشتریان از شبکه بانکی دارد.

علیرضا ماهیار افزود: ترسیم افق جدیدی از نظارت هوشمند با استفاده از ابزار های تکنولوژیک جدید مانند هوش مصنوعی از برنامه های بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک در حوزه نظام های پرداخت است.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک در نظر دارد با ایجاد ارتباط بین اکوسیستم شرکت های نوآور، دانش بینیان ها و فعالان حوزه هوشمندسازی و نظام اموزش عالی با جذب حداکثری نخبگان خدمات نوآورانه بیشتری در شبکه بانکی به مردم ارائه دهد.

گفتنی است دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک، روزهای 29 و 30 آبان 1402 در تهران، مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود. مهمترین بخش های این همایش را می توان سخنرانی های مقامات و صاحبنظران، میزگردهای تخصصی، ارائه مقالات علمی، کارگاه های آموزشی، معرفی نوآوری های برتر در قالب جشنواره دکتر نوربخش و نمایشگاه محصولات تخصصی در صنعت پرداخت عنوان کرد.

اهداف همایش:
تبیین الزامات، ابعاد، و آثار بانکداری هوشمند
تبیین کلان روندهای فناوری و نقش آن در تحقق بانکداری هوشمند
تبیین چگونگی ارزش آفرینی در صنعت بانکی در گذار به بانکداری هوشمند
تبیین ارزشهای جدید پیشنهادی صنعت بانکی به مشتریان در مدل کسبوکار هوشمند بانکی
مخاطبان همایش
مدیران ارشد و میانی بانکها
کارشناسان اجرایی حوزه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت
شرکتهای ارائه کننده خدمات بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت
استادان و کارشناسان دانشگاهی فعال در حوزه اقتصاد، بانکداری، و بهویژه بانکداری الکترونیک

محورهای همایش
بانکداری هوشمند؛ مفاهیم، روندها، و آثار
بانکداری دیجیتال، بانکداری هوشمند؛ مفاهیم، تمایزات، و اشتراکات
زمینه های کسب وکاری شکل گیری بانکداری هوشمند
کلان روندهای فناوری و آثار آن در شکل گیری بانکداری هوشمند
درس آموخته ها و تجارب داخلی و بین المللی حاصل از پیادهسازی بانکداری دیجیتال برای تحقق بانکداری هوشمند
نقش فناوران مالی و فین تکها در تحقق بانکداری هوشمند
دیفای و بانکداری هوشمند
امنیت و احراز هویت در بانکداری هوشمند


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 228
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران